BMW 5: vyrobených päť miliónov

Štvrtok, 31 január 2008

Do histórie BMW sa 29. január 2008 zapíše ako ďalší míľnik. V ten deň v Dingolfingu vyrobili päťmiliónte BMW radu 5, dynamickú i úspornú limuzínu 530d v uhľovočiernej metalíze.

BMW radu 5

História sa datuje do roku 1972. Na medzinárodnej výstave automobilov vo Frankfurte vystavalo BMW svoj prvý automobil radu 5. Bolo to bezprostredne po skončení olympijských hier a dokončení výškovej budovy centrály BMW. BMW radu 5 vtedy prvýkrát dostalo nové značenie. Prvá číslica označovala typ automobilu, druhá a tretia motorizáciu, prípadne zdvihový objem. Nové dvojlitrové štvorvalcové vozidlo malo teda označenia BMW 520. Skôr ako výrobu na jeseň roku 1973 presunuli do nového výrobného závodu BMW v Dingolfingu, boli prvé kusy vyrobené ešte v Mníchove. Z prvej generácie BMW 5 sa vyrobilo spolu 699 094 kusov. Viac ako polovica z nich bola exportovaná.

V roku 1981 predstavil BMW druhú generáciu automobilov BMW 5. Revolučným krokom pre BMW bolo rozhodnutie vstúpiť v roku 1983 s automobilom BMW 524 td na tvrdo dobývaný trh dieselových automobilov. V januári 1988 nasledovala tretia generácia, ktorá prvýkrát v dejinách BMW spustila typový rad výlučne len so 6-valcovými motormi. V roku 1991 rozšírila spoločnosť BMW AG o model s označením "touring", teda kombi. Štvrtá generácia prezentovaná v roku 1995 stanovila vo svojej triede meradlá vo vzťahu k statickej a dynamickej tuhosti v krútení.

Ako prvý výrobca automobilov na svete použila spoločnosť BMW pri aktuálnej piatej generácii modelu BMW 5 novú formu ľahkej konštrukcie. Celá predná časť je z hliníka, čo prispieva k optimálnemu rozloženiu zaťaženia náprav. Od roku 2007 ponúka BMW 5 Efficient Dynamics. Ním sa pri zachovaní typickej dynamiky BMW zníži spotreba paliva i produkcia exhalátov. Príkladom je nové BMW 520d model 2008, ktoré ako prvý automobil vo svojej triede vypúšťa menej ako 140 gramov CO2 na kilometer. Pri priemernej spotrebe 5,1 l/100 km dosahuje limuzína poháňaná štvorvalcovým dieselovým motorom s výkonom 130 KW/177 PS hodnotu CO2 136 g/km.

Závod BMW Dingolfing s približne dvadsať tisíc zamestnancami je najväčší výrobný závod skupiny BMW a popri takmer všetkých modeloch BMW radu 5 vyrába aj BMW radu 7 a BMW radu 6, ako aj karosérie pre Rolls-Royce.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Komentáre
takze typovy rad len so 6 valcovymi motormi?hej a 518 mala kolko valcov hm?
Pridal Ivan v pondelok 17 novembra 2008 o 19:01
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5