Odborné školstvo si žiada reformu

Štvrtok, 27 september 2012

Na Slovensku je absencia odborníkov a tak zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu hľadajú cesty ako vzdelávanie v odborných školách nastaviť tak, aby školy pripravili tak schopných absolventov, ktorí by v plnej miere spĺňali požiadavky trhu práce.

Automechanik
Chýbajú nám kvalifikovaní odborníci. Priniesť zmenu má reforma odborného školstva.

Reforma, resp. transformácia odborného školstva by sa mala uberať tak, aby školy neprodukovali odborníkov, ktorí si nenájdu prácu, ale takých, z ktorých by si každý našiel uplatnenie. O prvých krokoch reformy, resp. transformácii odborného vzdelávania sa hovorilo na stretnutí zorganizovanom Združením automobilového priemyslu v spolupráci so zamestnávateľskými zväzmi.

Situácia na Slovensku v zamestnávaní absolventov odborných škôl nie je nijako ružová. Skôr naopak, o čom svedčí napríklad aj fakt, že podľa štatistík bolo Slovensko po Španielsku a Grécku treťou najhoršou krajinou v Európskej únii v počte neumiestnených, teda nezamestnaných absolventov stredných odborných škôl. Rečou čísiel: tých, ktorí si v roku 2011 po skončení školy nenašli uplatnenie a teda pracovné zaradenie a čakajú na prácu, bolo približne dvadsať tisíc! A to je dosť hrozivé číslo.

Ako to zmeniť, čo urobiť pre to, aby si väčšina absolventov odborných škôl našla uplatnenie a zaradila sa do pracovného procesu v odbore, ktorí vyštudovali? Tento problém rieši a má vyriešiť združenie zložené zo siedmich zamestnávateľských zväzov. Dali si za cieľ zmodernizovať systém výchovy v školách, dať mu novú kvalitu. Do štyroch rokov by sa malo dosiahnuť to, aby 80 percent absolventov odborných škôl pracovalo v odbore, ktorý študovali. Aby si každý absolvent našiel uplatnenie a plnohodnotne v súlade s vyštudovaným odborom sa zaradil do pracovného procesu.

Zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie si uvedomujú, že celá reforma vzdelávania sa nedá urobiť naraz, ale že školám treba vytvoriť podmienky na kvalitné vzdelávanie budúcich odborníkov. Na to majú slúžiť tri navrhnuté projekty. Popri zaistení financovania odborného vzdelávania majú vzniknúť v každom zo siedmich zamestnávateľských zväzov tri školy v každom rezorte, spolu teda 21 škôl. Takýto výber škôl by mal potom vniesť do odborného vzdelávania očakávanú kvalitu. Výsledok by sa mal dostaviť do štyroch rokov.

V súčasnosti sa ako nežiaduci paradox javí napríklad skutočnosť, že z terajších absolventov odborných škôl na Slovensku až 51 percent pokračuje v štúdiu na vysokých školách. V štátoch Európskej únie je to len okolo 30 percent. Tu sa poukazuje na to, či na Slovensku sú mladí absolventi odborných škôl o takmer 20 percent múdrejší oproti rovesníkom z ostatnej Európy? Určite nie, aj keď o ich schopnostiach netreba pochybovať. Ale – na vine je najskôr súčasné nastavenie systému vzdelávania. Takže aj to by sa malo zmeniť tak, že by sa väčšina absolventov mala zaradiť do pracovného procesu vo vyštudovanom odbore a len tí najnadanejší by mali pokračovať v štúdiu na vysokých školách.

Aj keď zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu berú na seba spoluzodpovednosť za vzdelávanie budúcich odborníkov, hlavnú zodpovednosť by predsa len mal mať štát.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5