Podvody so zaplavenými autami

Štvrtok, 28 júl 2011

Na trh s ojazdenými dovezenými autami sa dostali také, ktoré poškodili záplavy. Ide najmä o autá dovezené zo zahraničia. Kupujúci by sa im mali vyhnúť, pretože vo väčšine prípadov prinášajú takto kúpené automobily doslova neprekonateľné prekážky.

zaplavené autá
Zaplavené autá výrobcovia pôvodne vyradili z užívania, napriek tomu sa s nimi kupčí

S kúpou takéhoto auta súvisí aj prípad manželov z Mengusoviec, ktorí si kúpili takmer nové vozidlo. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že kúpený Citroën musia dať zošrotovať. Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa, že na Slovensko sa doviezli desiatky takýchto áut.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Francúzski výrobcovia ich vyradili z užívania a vylúčili aj z predaja so zámerom fyzickej likvidácie. Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili.

Prax však ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto automobilov objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zoznam všetkých vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku. V prípade, ak by sa takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

Problém je v tom, že kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 km. Stačí "čestné prehlásenie", že sa ide o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a automobil sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Autá zo zaplavených talianskych skladov však neabsolvovali po dovoze na Slovensko kontrolu originality, pretože sa k nám dostali ako nové.

Ako sa vyhnúť kúpe takéhoto problematického auta? Pred kúpou, ak má kupujúci pochybnosti, je dobré obrátiť sa na odborný servis. Alebo zájsť na stredisko kontroly originality, kde v ich informačnom systéme sa nachádza zoznam všetkých áut poškodených záplavami, ktoré mali byť zlikvidované. Iba takto sa dá vyhnúť neskorším problémom, ktoré môžu v konečnom dôsledku vyústiť aj do núteného zošrotovania kúpeného auta.

Autor: J. Goldberger
Komentáre
A keď auto bolo v odbornom servise a prešlo aj kontrolou originality?
Pridal v piatok 11 novembra 2011 o 12:39
Len by som si dovolil požiadať autora článku, aby láskavo len neprevzal články od kolegov, čo je síce super uľahčenie práce, ale aby si radšej predtým, než niečo zverejní, aby si to preveril a robil si tak svoju prácu - informovať pravdivo robil dobre.
Mám takéto auto, preveril som si ho v databáze Citroenu a bolo v poriadku. Úspešne som absolvoval aj kontrolu originality...takže, ako je to s tou pravdou ?
Pridal Ľubomír v piatok 02 decembra 2011 o 14:35
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5