Štúdia ZAP-u: V konkurencieschopnosti zaostávame

Sobota, 22 február 2020

Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP) si nechal vypracovať štúdiu u nezávislého inštitútu vo Viedni o konkurencieschopnosti slovenského automobilového priemyslu z pohľadu nákladov a inovácií.

ZAP-studia

Viedenský inštitút štúdiu vypracoval pod vedením Prof. Mikuláša Luptáčika. Cieľom bolo zistiť, ako je na tom Slovensko v smerovaní automobilového priemyslu v porovnaní s konkurenciou európskych štátov.

Rezumé štúdie je také, že v automobilovom priemysle Slovensko zaostáva za krajinami tak Vyšehradskej štvorky, ako aj za krajinami ako Bulharsko, Rumunsko, Španielsko, Portugalsko, Francúzsko a Nemecko. Na takýto výsledok musí slovenská priemyselná politika reagovať, pretože automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím slovenského priemyslu.

Vysoké náklady práce

Slovensko sa dostáva pri výške vedľajších nákladov práce vysoko nad priemer európskych krajín. Zamestnávatelia na Slovensku platia na 100 eur hrubej mzdy dodatočné vedľajšie náklady vo výške 37 eur, čo je nad priemerom krajín EU, aj celej eurozóny. Len podiel príspevkov na sociálne poistenie hradené zamestnávateľom predstavuje na celkových pracovných nákladoch 23,5 % (vyšší má len ČR). Napríklad Poľsko, Maďarsko či Portugalsko zaťažujú zamestnávateľov o 4 až 9 percentuálnych bodov menej.

Autor štúdie Mikuláš Luptáčik: "Sledovanou veličinou bol aj prírastok nákladov v súvislosti s produktivitou práce. Oproti roku 2010 na Slovensku môžeme vidieť nárast produktivity práce o 28,8 % a nákladov na zamestnanca o 44,1 %. Rýchlejší rast nákladov práce nad úroveň rastu produktivity práce implikuje zvýšenie jednotkových nákladov práce a tiež indikuje pokles nákladovej konkurenčnej schopnosti automobilového priemyslu na Slovensku."

Nízky podiel výskumníkov

Pri porovnaní podielu výskumných pracovníkov na celkovej zamestnanosti v automobilovom priemysle Slovensko výrazne zaostáva. Lídrom je Nemecko s takmer 10 % výskumníkov, nesleduje V. Británia s 4,99 %, okolo dvoch percent má Fínsko a Maďarsko. Slovensko dosahuje necelé 1 %. Ide teda o dlhodobé podfinancovanie výdavkov na výskum a vývoj zo strany štátu. Ak by sa Slovensko má dostať na úroveň spomínaných štátov, mali by byť výdavky na výskum a vývoj vyššie približne o 50 %.

Analýza inovačnej konkurencieschopnosti odhaľuje výrazné zaostávanie automobilového priemyslu na Slovensku. Slabá podpora vedy a výskumu zo strany verejného sektoru sa vo výraznej miere negatívne odzrkadľuje aj v celom spracovateľskom priemysle.

Stagnujú zahraničné investície

Zástupcovia ZAP-u dlhodobo poukazujú na potrebu zachovania konkurencieschopnosti kľúčového odvetia nášho hospodárstva, ktoré generuje priamo či nepriamo 275 tisíc pracovných miest a na celkovej priemyselnej produkcii sa podieľa 49,5 percentami. Aj preto štúdiu prijali so znepokojením.

Alexander Matušek, prezident ZAP-u: "Pokles nákladovej konkurencieschopnosti automobilového priemyslu môže viesť k zníženiu záujmu o investovanie na Slovensku, čo bude mať priamy dopad na prílev zahraničných investícií,"

Alarmujúce dopady na priemysel

Výsledky štúdie sú alarmujúce nielen pre automobilový priemysel, ktorý je symbiózou strojárskeho, elektrotechnického a chemického priemyslu. Ak Slovensko chce zostať priemyselnou krajinou, "mal by sa štát zodpovedne zamýšľať nad tým, čo navrhujeme, a nie – keď máte dávajte. Firmy potrebujú čas a peniaze na rozvoj a tvorbu nových stratégií, aby sme o úspechu mohli hovoriť aj o 10 či 20 rokov,” hovorí Andrej Lasz z Asociácie priemyselných zväzov (APZ).

Asociácie priemyselných zväzov má vážne podozrenie, že Slovenská republika prijímaním legislatívy ako sú rôzne príplatky, minimálna mzda či rekreačné poukazy v skrátenom konaní bez možnosti riadnej konzultácie so sociálnymi partnermi porušila dohovor číslo 144 z roku 1976 Medzinárodnej organizácie práce. V tejto súvislosti preto podá APZ v krátkom čase oficiálnu sťažnosť.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.