Tatra okolo sveta 2: Dnes večer štart v Bratislave

Nedeľa, 23 február 2020

Cesta okolo sveta bola túžbou ľudí od chvíle, kedy Pytagoras vyhlásil, že naša matička Zem je guľatá, že nie je iba doska, ktorú ohraničuje nejaký plot. Prvú cestu okolo sveta absolvoval hrdina románu Julesa Verna Phileas Fogg so svojím verným sluhom Passepartoutom. Potom prišli moreplavci, ktorí oboplávali zemeguľu. Neskôr skutočný cestovatelia z Československa Hanzelka a Zigmung, ktorí sa na cestu okolo sveta vydali na automobile Tatra.

1-TatraOS
Expedičný tím ako sa predstavil pred vyše mesiacom pred štartom projektu Tatra kolem světa 2 v Slovenskom Grobe v priestoroch reštaurácie Chorvátsky dvor

Dnes sa vydáva na cestu okolo sveta expedícia, ktorá nadväzuje na tú prvú a ktorá ukončila svoje putovanie okolo zemegule presne pred tridsiatimi rokmi. Tá sa na svoje dobrodružné putovanie vydala v roku 1987. Rovnako s nákladnou Tatrou ako tá, ktorá štartuje dnes večer 23. februára z Hviezdoslavovho námestia v Bratislave.

Tradícia pokračuje

Organizátori expedície Tatra okolo sveta 2 pokračujú v československej tradícii a tak aj druhá expedícia okolo sveta s automobilom Tatra nesie pomenovanie československá. Alebo inak, bude to podľa jedného z organizátorov Mareka Havlíčka najvýznamnejšia česká a slovenská expedícia.

Nápad obísť planétu Zem prebleskol v hlave ostrieľaných cestovateľov Mareka Havlíčka a Petra Holečka, ktorí po tridsiatich rokoch od návratu prvej expedície vyrazia dnes z Bratislavy na nové trojročné putovanie okolo našej planéty. Nebudú kopírovať trasu svojich predchodcov z rokov 1987 až 1990, ich itinerár obsahuje inú trasu.

Za tri roky 270 000 kilometrov

V pláne expedície je trasa dlhá približne 270 tisíc kilometrov cez sedemdesiat krajín sveta. Povedie z Európy cez Strednú a Východnú Áziu, potom zamieria na americký kontinent a prejdú Južnou, Strednou a Severnou Amerikou. Prejdú sa celý africký kontinent a odtiaľ ich trasa povedie do cieľa v Českej republike.

Jeden z iniciátorov a organizátorov expedície Tatra kolem světa 2 Petr Holeček spomína, že ako mladý chalan sledoval cestovateľov pred tridsiatimi rokmi a sníval o podobnej ceste až vyrastie. Tento jeho sen zaujal aj Mareka Havlíčka, dali hlavy dokopy a dnes stoja na štarte obísť zemeguľu na aute rovnakej značky akou cestovali ich predchodcovia – nákladnou špeciálne pre dlhé cesty upravenou Tatrou.

Pridať k expedícii sa môžete aj vy

Prvú expedíciu pred 30 rokmi financoval štát, ťarcha súčasnej je na organizátoroch, príspevkoch sponzorov a dobrovoľníkov z radov tých, ktorí sa k expedícii pripoja ako cestovatelia na kratší a vymedzený čas. "Dobrovoľníkom" chcú organizátori dopriať cestovateľské zážitky, ktoré sa inak zažiť nedajú. Pripojiť sa k expedícii môžu kdekoľvek, cestovať v Tatre dohodnutý čas a potom sa s cestovateľskými zážitkami vrátiť domov.

Tatra – dom na kolesách

Marekovi Havlíčkovi a Petrovi Holečkovi trvalo 18 mesiacov, pokiaľ upravili a pripravili pôvodne vojenský špeciál, ktorý vybrali ako najvhodnejší model pre svoju cestu okolo sveta. Ich Tatra má dve nápravy, takže štyri kolesá, vidlicový osemvalcový motor s objemom 12 667 cm³ a výkon 230 kW (313 k) a mal by pracovať aj na vodíkový pohon, takže je to vlastne hybrid. Pohon je na všetky štyri kolesá. Palivové nádrže majú objem 840 litrov, čo vydrží na jazdu dlhú 2500 kilometrov.

Tatra má dĺžku 10 metrov, na šírku meria 2,55 metra a vysoká je 3,86 metra. Vie ísť najvyššou rýchlosťou 125 km/h. Kabína i nadstavba má nezávislé kúrenie dôležité pre studenšie oblasti. Nádrže na vodu majú 740 litrov, čo stačí pre oblasť mimo civilizácie na prežitie 14 člennej posádky približne na týždeň.

Komfort bez kompromisov

Kabína ako nadstavba expedičnej Tatry je vybavená sedadlami ako majú komfortné diaľkové autobusy, je tu dvojokruhová klimatizácia (jedna pre kabínu vodiča a spolujazdca, druhá pre ostatných členov expedície) špeciálne vyrobená slovenskou firmou Molpir, ďalej sú tu dve sprchy a dve toalety. To všetko pre pohodlie a cestovateľský komfort štyroch stálych členov posádky a pre ďalších desať členov cestovateľov z radov dobrovoľných cestovateľov – podporovateľov. Tí sa dočasnými cestovateľmi môžu stať na deväť až štrnásť dní.

Pre tých, ktorí by sa chceli zúčastniť cesty okolo sveta, expedície projektu Tatra kolem světa 2, môžu sa organizátorom prihlásiť na webovej stránke www.tatrakolemsveta2.cz, kde nájdu všetky potrebné informácie. Aj to ako sa k expedícii pripojiť.

1-TatraOS 2-TatraOS 3-TatraOS 4-TatraOS 5-TatraOS 6-TatraOS
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5