V predaji áut Slovensko na chvoste Európy

Nedeľa, 24 február 2013

Ak pred rokom 1989 bola výroba automobilov na Slovensku na chvoste priemyselnej produkcie, tak po vyše dvadsiatich rokoch môžeme hovoriť o Slovensku ako o tigrovi automobilového priemyslu. Produkciu v Trnave vyrábanej dodávky Škoda 1203 postupne vytláčala výroba svetových výrobcov ako Volkswagen, Kia a Peugeot a Slovensko sa v produkcii automobilov na obyvateľa stalo číslom jeden v Európe i vo svete.

Predaj áut
V počte registrovaných áut je Slovensko spomedzi 28 európskych štátov štvrté od konca

Aj keď sme v druhej polovici februára, nie je stále neskoro na to, aby sme sa pozreli, aký bol uplynulý rok 2012 a predchádzajúce roky v predaji a najmä v registrovaní nových automobilov. Tri automobilky, v Bratislave, Trnave a pri Žiline vyrábajú spolu také počty nových áut, že môžeme byť na to hrdí. Môžeme byť však pyšní aj na to, koľko z nich sa predá u nás doma? Alebo sa iba prizeráme, ako sa vyvážajú za hranice našej vlasti?

Slovensko lídrom

V roku 2011 pripadlo na Slovensku na 1000 obyvateľov 118 automobilov vyrobených áut. Pre porovnanie, v ekonomicky silnom Nemecku to bolo 77 vyrobených áut na 1000 obyvateľov, ale napríklad vo Veľkej Británii len 23 a v susednom Poľsku iba 22. V Holandsku len štyri a vo Fínsku sa nevyrobil žiadny nový automobil. V roku 2012 sa produkcia áut na Slovensku mala zvýšiť zo 118 na 166 vyrobených áut. Tomu sa vraví nárast ako hrom!

Veľmi zlý predaj

Horšie ako s výrobou to máme na Slovensku s predajom nových automobilov. Tých, ktoré sa u nás vyrobia alebo sa k nám dovezú. Ročné predaje sa v posledných rokoch pohybovali okolo 70 tisíc, čo je až tragicky málo. V roku 2011 sa vo všetkých kategóriách predalo spolu 72 742 áut, z toho bolo osobných kategórie M1 len 68 203. V roku 2012 o málo viac – 78 189, z nich bolo osobných automobilov 69 268. Je to žalostne malý medziročný nárast, v percentuálnom vyjadrení je to len niečo menej ako jedno percento.

Autá a zamestnanosť

S automobilovou výrobou úzko súvisí aj zamestnanosť. V roku 1993 bolo pri štarte automobilovej výroby na Slovensku zamestnaných 21 827 pracovníkov. O desať rokov neskôr, v roku 2003, to bolo už približne dva a pol razy viac – 54 680 zamestnancov, ktorí sa priamo alebo prostredníctvom dodávateľských firiem podieľali na automobilovej výrobe. Najviac, až 76 865, ich bolo v roku 2007. V roku 2012 pracovalo v automobilovom priemysle približne 74 tisíc zamestnancov.

Drahé registrácie brzdou

Rok 2012 bol zaujímavý z viacerých pohľadov. Napríklad v mesiaci september sa spolu predalo 7812 osobných a úžitkových automobilov. Je to najviac od začiatku spracovávania štatistík na Slovensku. Najhorším bol december 2012 s počtom predaných áut 5509 a štvrtý kvartál roku 2012, v ktorom sa predalo len 16 810 áut. Medziročný pokles v tomto kvartáli roku 2012 bol až 15,5 %. Pod tieto nízke počty predaných áut sa podpísalo najmä vládou zavedené vysoké zvýšenie prihlasovacích poplatkov.

V náraste štvrtí od konca

Smutné sú pre Slovensko aj čísla, ktoré zachytávajú nárast motorizácie v európskych krajinách na tisíc obyvateľov. Najlepšie na tom je Luxembursko, kde ročne na tisíc obyvateľov pribudne 659 nových áut. Druhé je Taliansko (606), tretí Cyprus (575), štvrtá Malta (573) a piate Fínsko (535). V Nemecku pribudne ročne na 1000 obyvateľov 517 nových áut, vo Francúzsku 502 a v Španielsku 480. Slovensko spomedzi 28 štátov Európy je štvrté od konca s počtom 307 (štatistika roku 2010) novo registrovaných áut. Za nami sú už len Maďarsko, Litva a Rumunsko.

A čo rok 2013? Uvidíme o rok!

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.