Volkswagen Touareg 20 rokov na výslní

Štvrtok, 09 február 2023

Pred dvadsiatimi rokmi si prvý zákazníci čerstvo vyrobené modeli Volkswagen Touareg po prvý raz zaparkovali do svojich garáží. Touareg urobil prvý krok, aby sa presadil v segmente SUV vyššej strednej triedy. Vstup na trh sa mu vydaril a stal sa jeho stálicou, keď sa ho doteraz predalo približne 1,1 milióna exemplárov troch generácií.

1-TouaregII-facelift

Premiéru mal Tuareg na parížskom autosalóne v septembri 2002 a už v októbri sa rozbehla jeho sériová výroba. Model Tuareg je nerozlučne spätý s bratislavským závodom Volkswagen Slovakia, kde sa vyrábali všetky jeho doterajšie generácie a odtiaľ sa exportovali do celého sveta.

Automobilka Volkswagen sa aj vďaka tomuto novému špičkovému modelu posunula na pozíciu popredného globálneho výrobcu s kompletnou ponukou svojho portfólia. Od mestského mini auta až po veľké SUV, a tým bol práve Tuareg.

Vznikol na základe rozhodnutia rozšíriť modelový program, ktorý sa v tej dobe končil v strednej triede, smerom nahor. Následne bol pripravený projekt luxusnej limuzíny Phaeton a SUV vyššej strednej triedy Touareg.

Automobilka v tom čase spolupracovala s vtedy ešte nezávislou značkou Porsche, takže Touareg a Porsche Cayenne využívali spoločnú platformu a väčšinu komponentov. Niektoré prvky vybavenia interiéru zdieľal Touareg s limuzínou Phaeton. Kombinoval tak jazdné vlastnosti terénneho automobilu s komfortom luxusnej limuzíny.

Touareg sa od začiatku vyrábal výlučne v Bratislave, pretože bratislavský závod sa od začiatku výroby na prelome rokov 1991/1992 svojou kvalitou umiestňoval medzi najlepšími závodmi koncernu Volkswagen.

Touareg prvej generácie s dĺžkou 4,75 m a rázvorom 2,86 m poskytoval veľkorysý priestor v kabíne, batožinový priestor mal objem 555 dm3, resp. 1570 dm3 a mohol ťahať brzdený príves do 3,5 tony.

Podvozok Tuaregu bol s nezávislým zavesením všetkých kolies, na prianie zákazníka mohol byť vybavený vzduchovým pružením čo umožnilo autu meniť svetlú výšku až do 30 cm.

Základnom motorizácie bol benzínový motor VR6 3,2 litra s výkonom 162 kW/220 k a s trvalým pohonom všetkých kolies, uzávierkou medzinápravového diferenciálu a redukčnou prevodovkou. Na želanie mohla byť 6-stupňová automatická prevodovka.

Naftová verzia mala unikátny turbodiesel V10 5.0 TDI s výkonom 230 kW/313 k a enormným maximálnym krútiacim momentom 750 Nm. Jeho spoľahlivý prenos na kolesá vyžadoval výlučne automatickú prevodovku.

Na začiatku nového milénia pribudol benzínový motor V8 4,2 litra s výkonom 228 kW/310 k a základným sa stal päťvalcový turbodiesel 2,5 TDI s 128 kW/174 k a 400 Nm. Neskôr pribudol ešte komfortný turbodiesel V6 3,0 TDI s výkonom 165 kW/224 k a krútiacim momentom 500 Nm.

Za prvé štyri roky si Touareg kúpilo vyše 300 000 zákazníkov na celom svete. Od spustenia predaja sa etabloval ako jedno z najúspešnejších SUV vyššej strednej triedy. V USA bol Tuareg prvým svojho druhu s naftovým motorom vybaveným filtrom pevných častíc, v Japonsku bol zvolený za SUV roka.

Tuareg získal na celom svete množstvo ocenení. Vďaka svojim schopnostiam v teréne absolvoval množstvo expedícií a vytvoril rozličné rekordy. Napríklad v Čile vyšiel na najvyššej sopke sveta Nevados Ojos del Salado do výšky 6080 metrov a vytvoril výškový rekord pre sériový automobil.

Po modernizácii v roku 2007 pribudol benzínový V8 4,2 FSI s priamym vstrekovaním. Volkswagen Individual ponúkal Touareg s unikátnym benzínovým motorom W12 s objemom 6,0 litra z limuzíny Phaeton (331 kW/450 k a 600 Nm, zrýchlenie na 100 km/h za 5,9 s, max. rýchlosť 250 km/h).

Najvýkonnejšou naftovou alternatívou bol Touareg R50 poháňaný motorom V10 5,0 TDI s výkonom 258 kW/351 k a maximálnym krútiacim momentom 850 Nm.

1-TouaregII-facelift 2-Touareg-Edition-20 3-Touareg-facelift 4-Touareg-R50 5-Touareg-W12 6-Touareg
Autor: J. Goldberger
Foto: Volkswagen
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5