BMW M3 sedan a M4 Coupé: rakety na cesty

Utorok, 17 december 2013

BMW oficiálne predstavilo v týchto dňoch celkom netradične dva "emkové" modely naraz: BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé. Coupé M4 ešte ako koncept BMW oficiálne odhalilo na súťaži vzácnych exemplárov v Pebble Beach v lete tohto roku, pričom teraz predstavený produkčný model sa od konceptu líši iba veľmi málo. Sedan M3 sa teraz predstavuje po prvý raz.

1 BMW M4 Coupé
Nové BMW M4 Coupé vo farbe Austin Yellow Metallic na 19" kolesách M z ľahkej zliatiny

Oba nové emkové modely, sedan i Coupé, majú pod kapotou nový radový šesťvalcový motor s objemom 2979 cm³ a dvoma turbodúchadlami, priamym vstrekovaním paliva, premenlivým časovaním ventilov Valvetronic a vačiek Double.Vanis, inak povedané technológiou M TwinPower Turbo. Obe verzie novej generácie majú aj nové kódové označenie - sedan M3 má F80 a kupé M4 zasa F82. Obe verzie používajú, ako inak, pohon zadných kolies.

Nový motor má najvyšší výkon 431 koní (317 kW). Oproti osemvalcovému minulej generácie má vyšší výkon a leží medzi otáčkami od 5390 min-1 do 7 000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 550 Nm dosahuje v rozsahu otáčok od 1850 do 5500 min-1, čo je až o 40 percent viac ako mal predošlý motor. Spotreba je pri oboch modeloch 8,8 l/100 km pri použití 6stupňového manuálu (pri 7st automate je to 8,1 l/100 km), čo je menej približne o 25 %. O toľko sú nižšie aj emisie CO2 - teraz sú 194 g/km.

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy s použitím sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M s radením pádlami pod volantom. Použitím šesťstupňovej manuálnej prevodovky a radením pákou na podlahe je táto akcelerácia horšia o 0,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, za príplatok sa môže zvýšiť o 30 km/h.

Nové BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé majú podľa predsedu manažmentu divízie BMW M Fridricha Nitschkeho preniesť technológiu pretekárskych áut do ulíc. Aby sa to podarilo, bolo potrebné podrobiť oba modely náročným testom a najazdiť s nimi tisícky kilometrov aj na legendárnej severnej slučke Nürburgringu. Z oboch modelov sú teraz vysokovýkonné športové automobily, ktoré stanovili nové hranice precíznosti a agilnosti.

6 BMW M3 sedan
BMW M3 edan zdieľa s kupé rovnaký motor, ktorého 431 koní robí z neho raketu na ceste

Nové modely môžu využívať šesťstupňovú manuálnu prevodovku s robustnou dvojkotúčovou spojkou. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je kompaktnejšia a o dvanásť kilogramov ľahšia. Pri podraďovaní prevodovka spína funkciu medziplynu, ktorá bola doteraz k dispozícii len pre dvojspojkové prevodovky M.

Voliteľná sedemstupňová dvojspojková prevodovka M s Drivelogic popri automatickej zmene prevodových stupňov umožňuje aj manuálny režim rýchlej zmeny prevodových stupňov bez straty ťahu. Integrovaný režim Launch Control garantuje optimálne zrýchlenie z miesta s ešte lepšími hodnotami ako sú s manuálnou prevodovkou. Funkcia Smokey Burnout umožňuje pretáčanie zadných kolies. Funkcia Stability Clutch Control otvára pri preradení spojku, aby sa zvýšila stabilita vozidla.

Z dôvodu zvýšenia dynamiky a zlepšenia efektivity je hmotnosť zredukovaná približne o 80 kilogramov. Teraz má BMW M4 Coupé pohotovostnú hmotnosť 1497 kg, sedan je o 23 kilogramov ťažší. K zníženiu hmotnosti prispela inteligentná ľahká konštrukcia a súbor redukčných opatrení, napríklad výraznejšie využívanie ľahkých materiálov ako uhlíkových vlákien a hliníka pre komponenty podvozku a na karosérii. Obidva modely majú karbónovú strechu.

Aby bol športový charakter obidvoch modelov čo najdokonalejší, inžinieri úzko spolupracovali s profesionálnymi pretekármi z BMW Motorsport. Testovacích jázd na severnej slučke Nürburgringu sa zúčastňovali obidvaja piloti DTM Bruno Spengler a Timo Glock.

1 BMW M4 Coupé 2 BMW M4 Coupé 3 BMW M4 Coupé 4 BMW M4 Coupé 5 BMW M3 sedan 6 BMW M3 sedan 7 BMW M3 sedan 8 BMW M3 sedan 9 BMW M3 sedan
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.