Citroën C-ZERO: plne elektrický pohon

Streda, 11 november 2009

Nulová spotreba benzínu či nafty, nulové emisie CO2 a takmer nulová hlučnosť – s týmito vlastnosťami prichádza nový model Citroën C-ZERO a rozšíri tak ponuku malých vozidiel s plne elektrickým pohonom. Nový C-ZERO bude ako stvorený do mesta, k čomu ho predurčujú malé rozmery, batérie, ktoré sa dokážu rýchlo nabiť i dostatočne veľký dojazd na uspokojenie každodenných potrieb užívateľov, a to všetko takmer v absolútnom tichu. Navyše Citroën C-ZERO je skutočnou koncentráciou technológií a kreativity.

Citroën C-ZERO
Žiadny benzín či nafta, žiadne emisie, žiadny hluk od motora – to je Citroën C-ZERO

Plne elektrické vozidlo Citroën C-ZERO poháňa synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 47 kW/64 k medzi 3 000 až 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 180 Nm je k dispozícii medzi 0 až 2 000 ot./min. Výkon prenáša na zadné kolesá jednostupňový reduktor.

Napájanie motora obstarávajú lítium-iónové batérie ostatnej generácie, ktoré sú uložené v strede vozidla. Zdroj pozostáva z 88 batérií s kapacitou 50 Ah, ktoré dodávajú celkovú energiu 16 kWh pod napätím 330 V. Lítium-iónová technológia umožnila znížiť hmotnosť batérií oproti konvenčným batériám s rovnakým výkonom. Rovnako ich neohrozuje čiastočné nabíjanie, ktoré bežne skracuje životnosť konvenčných batérií.

Na nabíjanie batérií Citroën C-ZERO stačí pripojiť napájací kábel do bežnej zásuvky 220-voltovej elektrickej siete. Na plné nabitie treba 6 hodín. Môže to byť však aj zdroj jednosmerného 125-ampérového prúdu s napätím 400 V. Na nabitie batérií na 80 percent kapacity stačí iba 30 minút.

Používanie vozidla je tiež jednoduché: stačí otočiť kontaktným kľúčom a zvukové znamenie oznámi, že vozidlo je pripravené na jazdu. Citroën C-ZERO sa riadi rovnako ako bežný automobil s automatickou prevodovkou. Tradičnú ručičku ukazovateľa stavu paliva však nahrádza monitor stavu kapacity batérie.

Elektrické vozidlo Citroën C-ZERO poskytne posádke štyri plnohodnotné miesta, má rázvor 255 centimetrov a batožinový priestor s objemom 166 litrov. Okrem toho ťaží z úplne tichej prevádzky a širokej bezpečnostnej a komfortnej výbavy, ktorá okrem iného obsahuje aj posilňovač riadenia, ABS, ASR, ESP, má elektrické ovládanie okien, 6 airbagov, zariadenie na automatické privolanie pomoci, nechýba ani klimatizácia.

Citroën C-ZERO je s dĺžkou 3,48 metra a polomerom otáčania 9 metrov ideálnym dopravným prostriedkom do mestskej premávky. Maximálna rýchlosť 130 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 15 sekúnd a zrýchlenie z 60 na 90 km/h za 6 sekúnd a dojazd približne 130 km (v normalizovanom cykle) mu umožňujú plné využitie ako v meste, tak aj za jeho hranicami. Až 70 percent všetkých denných jázd počas týždňa sa vo Francúzsku v priemere pohybuje okolo 30 km, pričom celkový priemer je na hranici 40 km.

Citroën C-ZERO príde do predaja v poslednom štvrťroku 2010. Vzniká v spolupráci so spoločnosťou Mitsubishi a je popri modeli Berlingo First Electrique druhým elektrickým vozidlom v ponuke Citroënu. Obidva modely budú stáť na francúzskom trhu vďaka vládnemu bonusu len 5000 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Komentáre
Ta posledna veta je totalny nezmysel ("obidva modely budú stáť na francúzskom trhu vďaka vládnemu bonusu len 5000 eur") a bez rozmyslu sa kopiruje z prveho vadneho prekladu z francuzstiny. Zle bol prelozeny vyraz “ekologicky bonus 5000 € francuzskej vlady” a to ako cena vozidla. Je to samozrejme blbost – len sada li-ion baterii stoji dvakrat viac. V Japonsku ma povodna cena Mitsubishi MiEV (30.000 eur) po podobnej inciative vlady klesnut na cca 24.000 €. V EU, kde auto podstupi mierny facelift (trochu sirsia zadna naprava) nemozno cenu ocakavat velmi pod 25.000 €, pokial vobec budu vlady podobne ustretove k elektromobilom tak ako francuzska.
Pridal Longy v sobotu 05 decembra 2009 o 10:57
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5