Nové BMW 1: Tretia generácia s pohonom predných kolies

Streda, 29 máj 2019

Bavorská automobilka predstavuje očakávanú novinku, tretiu generáciu BMW radu 1, kompaktný hatchback uvedený pred 15 rokmi. Nové najmenšie BMW prináša teraz aj prekvapujúce zmeny.

1 BMW 1

Nová jednotka je už na prvý pohľad väčšia a bacuľatejšia, má tiež odlišnú koncepciu. Po rokoch strieda pre BMW klasický pohon zadných kolies a stáva sa predokolkou s priečne uloženým motorom,.

Tretie vydanie radu 1 je postavené na novej podvozkovej platforme, s ktorou má dĺžku 4319 mm, o 5 mm menej, než mala predošlá generácia. Na šírku pribudlo až 34 mm na celkových 1799 mm. Auto je vyššie o 13 mm, má 1434 mm a rázvor náprav sa zmenšil o 20 mm na 2670 mm. Napriek tomu je v kabíne viac miesta, najmä na zadných sedadlách. Väčší je aj kufor, ktorý má 380 litrov.

Tuhosť karosérie sa rapídne zväčšila a hmotnosť sa lepším kombinovaním hliníka a vysokopevnostnej ocele znížila o 30 kilogramov. Trojdverová verzia jednotky v ponuke končí a verzia sedan bude 5-dverové Gran Coupé.

Automobilka uisťuje prívržencov značky, ktorí sú možno sklamaní, že zadný pohon pri hatchbacku končí, že športové jazdné vlastnosti zmenou systému pohonu neutrpeli, vraj skôr naopak.

O pohodu za volantom sa postará elektronika vyvíjaná 5 rokov, ktorá potláča nedotáčavosť a systém ARB zamedzuje preklzu kolies prostredníctvom radiacej jednotky motora. Výsledkom by mala byť lepšia agilita . BMW radu 1 prevezme z väčšieho sedanu radu 3 jazdné asistenti, takže nebude chýbať inteligentný adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a po prvý raz v rade 1 aj projekčný head-up displej.

Pod kapotou bude mať nový rad 1 niektorý z piatich motorov. Dva budú benzínové a tri na naftu. Benzínový základ tvorí 1,5-litrový trojvalec s označením 118i, ktorý poskytuje výkon 140 koní a z nuly na sto zrýchli za 8,5 sekundy.

Na opačnom konci je verzia M135i xDrive s dvojlitrovým štvorvalcom a výkonom 306 koní prenášaným na obe nápravy. V prípade balíka M Performance s ním jednotka dosiahne stovku za 4,7 sekundy.

Dieselový základ tvorí trojvalcová 1,5-litrová verzia 116d, ktorá má aj reálne 116 koní. Výkonnejší štvorvalec s označením 118d má už 150 koní a spotrebu 4,4 litra nafty na 100 km. Naftový vrchol 120d xDrive je opäť kombinovaný s pohonom všetkých kolies a má výkon 190 koní.

Tri najslabšie motory budú štandardne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo aj sedemstupňovým dvojspojkovým automatom Streptronic. Pri vrcholných motorizáciách má automat osem stupňov.

1 BMW 1 2 BMW 1 3 BMW 1 4 BMW 1
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.