Nové BMW 1: Tretia generácia s pohonom predných kolies

Streda, 29 máj 2019

Bavorská automobilka predstavuje očakávanú novinku, tretiu generáciu BMW radu 1, kompaktný hatchback uvedený pred 15 rokmi. Nové najmenšie BMW prináša teraz aj prekvapujúce zmeny.

1 BMW 1

Nová jednotka je už na prvý pohľad väčšia a bacuľatejšia, má tiež odlišnú koncepciu. Po rokoch strieda pre BMW klasický pohon zadných kolies a stáva sa predokolkou s priečne uloženým motorom,.

Tretie vydanie radu 1 je postavené na novej podvozkovej platforme, s ktorou má dĺžku 4319 mm, o 5 mm menej, než mala predošlá generácia. Na šírku pribudlo až 34 mm na celkových 1799 mm. Auto je vyššie o 13 mm, má 1434 mm a rázvor náprav sa zmenšil o 20 mm na 2670 mm. Napriek tomu je v kabíne viac miesta, najmä na zadných sedadlách. Väčší je aj kufor, ktorý má 380 litrov.

Tuhosť karosérie sa rapídne zväčšila a hmotnosť sa lepším kombinovaním hliníka a vysokopevnostnej ocele znížila o 30 kilogramov. Trojdverová verzia jednotky v ponuke končí a verzia sedan bude 5-dverové Gran Coupé.

Automobilka uisťuje prívržencov značky, ktorí sú možno sklamaní, že zadný pohon pri hatchbacku končí, že športové jazdné vlastnosti zmenou systému pohonu neutrpeli, vraj skôr naopak.

O pohodu za volantom sa postará elektronika vyvíjaná 5 rokov, ktorá potláča nedotáčavosť a systém ARB zamedzuje preklzu kolies prostredníctvom radiacej jednotky motora. Výsledkom by mala byť lepšia agilita . BMW radu 1 prevezme z väčšieho sedanu radu 3 jazdné asistenti, takže nebude chýbať inteligentný adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a po prvý raz v rade 1 aj projekčný head-up displej.

Pod kapotou bude mať nový rad 1 niektorý z piatich motorov. Dva budú benzínové a tri na naftu. Benzínový základ tvorí 1,5-litrový trojvalec s označením 118i, ktorý poskytuje výkon 140 koní a z nuly na sto zrýchli za 8,5 sekundy.

Na opačnom konci je verzia M135i xDrive s dvojlitrovým štvorvalcom a výkonom 306 koní prenášaným na obe nápravy. V prípade balíka M Performance s ním jednotka dosiahne stovku za 4,7 sekundy.

Dieselový základ tvorí trojvalcová 1,5-litrová verzia 116d, ktorá má aj reálne 116 koní. Výkonnejší štvorvalec s označením 118d má už 150 koní a spotrebu 4,4 litra nafty na 100 km. Naftový vrchol 120d xDrive je opäť kombinovaný s pohonom všetkých kolies a má výkon 190 koní.

Tri najslabšie motory budú štandardne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo aj sedemstupňovým dvojspojkovým automatom Streptronic. Pri vrcholných motorizáciách má automat osem stupňov.

1 BMW 1 2 BMW 1 3 BMW 1 4 BMW 1
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Škoda-Octavia
Nová Škoda Octavia v teste Euro NCAP získala päťhviezdičkové ohodnotenie a potvrdila, že je bezpečný automobil. V novej generácii modelu Octavia sa po prvý raz objavuje asistent vyhýbania, asistent pre odbočovanie alebo varovanie pri vystupovaní z vozidla. V meste varuje systém Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov, a to opticky, akusticky i ľahkým pribrzdením pred možnou kolíziou. Systém Side Assist až do vzdialenosti 70 m varuje, že sa zozadu blíži alebo sa v mŕtvom uhle nachádza iné vozidlo. Posádku chráni deväť airbagov vrátane kolenného pre vodiča. Octavia je vybavená tiež multikolíznou brzdou, ktorá v prípade nehody zastaví vozidlo a zabráni tak nekontrolovanému pokračovaniu v jazde.
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.