Európsky Dakar: Katriňák kúsok od triumfu

Štvrtok, 01 máj 2008

Tohtoročný africký Dakar má náhradu. Na európskom kontinente. Prvý diel seriálu nazvaného Central Europe Rally, ktorý nahrádza zrušený Dakar, mal štart v Budapešti, trať viedla Maďarskom a Rumunskom a cieľ bol na Balatone.

Jaroslav Katriňák

Náhradou za Dakar je seriál menších a kratších súťaží nazvaný Dakar Series a prvou časťou bol Central Europe Rally so štartom v Budapešti 20. apríla a cieľ na Balatone 26. apríla. Na siedmich etapách Maďarskom a Rumunskom čakalo na jazdcov celkom 2700 km, z čoho bolo 1100 km špeciálnych rýchlostných úsekov. Na štart sa postavilo 63 motocyklistov, 18 štvorkoliek, 84 automobilov a 40 kamionov.

V skvelom obsadení medzi motocyklovými pretekármi nechýbal ani slovenský jazdec Jaroslav Katriňák. V štartovom poli boli aj také hviezdy ako Španieli Marc Coma a Jordi Viladoms, Francúzi Cyril Despres, David Casteu a David Fretigne, Číľan Francisco Lopez, Američan Jonah Street a ďalší skvelí jazdci, mnohí úspešní z predchádzajúcich ročníkov Dakaru. Slovensko malo okrem Katriňáka zastúpenie ešte v kategórii štvorkoliek jazdcami Martinom Antalom, Štefanom Petregáčom a Miroslavom Abrahámom.

Silná konkurencia sa zišla aj v kategórii automobilov. Tím Mitsubishi prišiel s jazdcami Stéphanon Peterhanselom, Japoncom Matsuokom a Španielom Romom, všetci na najnovších špeciáloch Pajero. Nechýbal ani dvojnásobný bývalý majster sveta z rallye Španiel Carlos Sainz na VW Touareg a rad ďalších jazdcov. Silné bolo aj zastúpenie v kategórii kamiónov s vizitkami úspešných jazdcov z Dakaru.

Pre Jaroslava Katriňáka sa náročná súťaž začala veľmi dobre. Po prvej etape bol šiesty, po druhej už štvrtý. Tretiu etapu vyhral, aj obe špeciálky a v priebežnom hodnotení sa dostal na druhé miesto za neskoršieho celkového víťaza Francúza Davida Casteua, na ktorého strácal necelé štyri minúty. Vo štvrtej etape znížil náskok Francúza na 1:18 min. V ďalšej piatej etape vyhral síce Katriňák druhú špeciálnu skúšku, ale po dvojnásobnej penalizácii jednou hodinou a desiatimi minútami za údajné vynechanie kontrolného bodu v 4. etape a za použitie vlastných pneumatík klesol až na priebežnú 40. priečku.

V posledných dvoch etapách, šiestej a siedmej, si postavenie vylepšil a skončil na celkovom desiatom mieste. Je to veľký úspech slovenského reprezentanta, ale mohol byť aj obrovský, nebyť smoly, ktorá ho stretla v podobe dosť nejasnej penalizácie. A tak celkovým víťazom v kategórii motocyklov sa stal Francúz Casteu na KTM pred Číľanom Lopezom (KTM) a ďalším Francúzom Duclosom (KTM).

Carlos Sainz

Jaroslav Katriňák (KTM) obsadil tak v celkovom hodnotení 10. miesto, napriek dvojnásobnej penalizácii. Trest jednej hodiny mu neskôr bez bližšieho vysvetlenia znížili na 25 minút, ale na jeho protest organizátori v podstate nereagovali a neriešili ho. Zadosťučinením pre nášho reprezentanta môže byť aspoň najväčší aplauz pri vyhlasovaní výsledkov a gratulácie celkového víťaza David Casteua a Číľana Lopeza. Zaslúžene, veď z dvanástich meraných špeciálov Katriňák až päť vyhral (v tretej etape obe špeciálne skúšky), vyhral záverečnú siedmu etapu a po tretej etape bol celkom blízko k celkovému prvenstvu v priebežnom hodnotení. Nebyť okolností v štvrtej etape, bol by s najväčšou pravdepodobnosťou skončil na niektorom pódiovom mieste.

Víťazom 7-dňového maratónu v kateórii automobilov sa stal bývalý dvojnásobný majster sveta v rallye Carlos Sainz so spolujazdcom Francúzom Michelom Perinom. Na druhom mieste skončil viacnásobný víťaz Dakaru v kategórii motocyklov i automobilov Francúz Stéphane Peterhansel, tretí Nemec Deiter Depping. V kategórii kamiónov sa celkovým víťazom stal Holanďan Hans Stacey (MAN). Druhý skončil ďalší holandský jazdec Van Ginkel a tretí Čech Aleš Loprais.

Skvelý individuálny úspech zaznamenal aj slovenský reprezentant na štvorkolkách Martin Antal, keď v silnej medzinárodnej konkurencii zahraničných jazdcov obsadil nečakané medailové tretie miesto.

Druhé podujatie seriálu sa bude konať v lete v Portugalsku a Španielsku a koncom roku tretie v Argentíne a Čile.

Konečné výsledky

Motocykle

  1. Casteu (Franc.) 12:21:14 hod
  2. Lopez (Čile) +2:58 min
  3. Duclos (Franc.) +19:39 min

Automobily

  1. Sainz (Špan.) 11:18:08 hod
  2. Peterhansel (Franc.) +2:01 min
  3. Depping (Nem.) +6:34 min.

Kamióny

  1. Stacey (Hol.) 11:43:20 hod
  2. Van Ginkel (Hol.) +33:43 min
  3. Loprais (ČR) +53:18 min

Štvorkolky

  1. Deltrieu (Franc.) 14:36:55 hod
  2. Declerck (Franc.) +28:52 min
  3. Martin Antal (SR) +1:00:29 hod.
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5