Dakar 2013: Najprv zima, potom horúčavy

Piatok, 18 január 2013

Dakarský konvoj sa presunul z Argentíny do Čile, do posledného štátu, ktorý hostí tohtoročný Rallye Dakar. V 12. etape prekonal Andy cez priesmyk svätého Františka v nadmorskej výške približne 4750 metrov a potom sa vydal v ústrety púšte Atacama.

Ivan Jakeš
Pre Ivana Jakeša je stále otvorený boj o pódiové umiestnenie. Fandíme - Ivan vydržať.

12. etapa

Dvanásta etapa merala 715 kilometrov. Z pôvodných 449 strojov (183 motocyklov, 38 štvorkoliek, 193 automobilov a 75 kamiónov) na štarte v Lime sa do tejto "erzety" vydalo už iba 312, z toho 130 motocyklov, 26 štvorkoliek, 94 automobilov a 62 kamiónov.

Na súťažiacich čakal najskôr 392-kilometrový spojovací úsek, pri ktorom prekročili argentínsko-chilskú hranicu v horskom priesmyku. Táto časť je veľmi náročná pre jazdcov i techniku, pretože s nadmorskou výškou redne vzduch a ubúda kyslík. Ľuďom sa potom zle dýcha, bolí ich hlava a motory strácajú výkon.

Pre jazdcov na motocykloch a štvorkolkách tu však čakala ďalšia nepríjemnosť. Kvôli veľkej porcii kilometrov a časovej rezerve pre hraničné procedúry sa do etapy štartovalo za tmy už po štvrtej hodine rannej. V horách sa teplota pohybovala nevysoko nad nulou a kto sa poriadne neobliekol, ten "klepal kosu".

Pred štartom rýchlostnej skúšky už na chilskom území sa však jazdci museli opäť vyzliekať. Pred nimi sa totiž rozprestierala púšť Atacama, najsuchšie miesto na svete – a v nej tropické teploty. To bol extrémny rozdiel teplôt, s ktorými sa museli vyrovnať.

Motocykle

Hodiny odbíjali desať hodín dopoludnia, keď na trať 319 km špeciálky vyrazil prvý motocykel – KTM a na nej víťaz predchádzajúcej "erzety" Američan Kurt Caselli. Vydal sa v ústrety cieľu v meste Copiapo. Približne v polovici cesty sa týčili majestátne piesočné duny a zrejme práve tam stratil nejaký čas, pretože skončil až osemnásty.

V rýchlostnej skúške by možno kraľoval Španiel Barreda Bort na Husqvarne – keďže dlho zaznamenával najrýchlejšie časy, okolo 200. kilometra meraného úseku však urobil chybu v navigácii a stratil niekoľko minút. V cieli to boli konkrétne tri minúty a výsledné tretie miesto. Druhý došiel Portugalec Faria na KTM, víťazom sa stal Holanďan Verhoeven na Yamahe. Štvrtú priečku obsadil Francúz Duclos na stroji Sherco a piatu Portugalčan Rodrigues na Honde.

Boj s pieskom
Boj s pieskom a púštnymi dunami na argentínskej Atacame má aj takúto podobu

Cyril Despres obhájil pozíciu lídra kategórie aj napriek tomu, že skončil až na 14. mieste s mankom takmer deviatich minút. Náskok na druhého Fariu na štarte tejto etapy bol totiž väčší, okolo trinástich minút. Teraz sa teda scvrkol na približne 5,5 minúty. Tretí je Chiľan Lopez, ten stráca zhruba 13,5 minúty.

Slovák Ivan Jakeš sa počas väčšiny štvrtkovej "erzety" držal medzi najrýchlejšími siedmimi jazdcami štartového poľa, v cieli ho napokon odmávli jedenásteho. K dispozícii má ešte dve etapy na to, aby sa v celkovom hodnotení dostal na pódium. Od bronzovej pozície ho zatiaľ delí šesť minút a tridsaťšesť sekúnd, na lídra Despresa stráca 23 minút a 33 sekúnd.

Ďalší Slovák Štefan Svitko sa po páde v 11. etape rozhodol nenastúpiť. Tridsaťročný Žaškovčan v stredu 16. januára vo vysokej rýchlosti preletel cez riadidlá a rozbil chladič na svojom motocykli KTM. Poruchu sa mu na trase podarilo opraviť, olej získal od okoloidúceho jazdca a do cieľa prišiel na 110. pozícii. Keďže má na tele veľa podliatin a odrenín, rozhodol sa zo zdravotných dôvodov svoje pôsobenie na Dakare 2013 ukončiť.

Pripomeňme, že najlepším umiestnením Štefana Svitka na 35. ročníku RallyeDakar bolo 6. miesto v 5. etape, najhorším 110. v stredajšom meranom úseku. V celkovom poradí sa od 5. do 10. etapy držal v Top 10, po troch etapách (6., 7. a 10.) figuroval na siedmej priečke.

Štvorkolky

V okolí 221. a 239. kilometra malo množstvo jazdcov a posádok problémy. Údajne tu bol umiestnený kontrolný bod (pri ňom musí jazdec zastaviť, aby dostal pečiatku, že ním prešiel) tak nešikovne v stúpaní, že tam množstvo tých čo uviazli v piesku. Medzi nimi bol aj poľský jazdec štvorkolky Lukasz Laskawiec. Na tohtoročný Dakar odchádzal tento talentovaný mladík s veľkými ambíciami – veď už v roku 2011 vydobyl na Dakare 3. priečku, ale na prvenstvo si bude musieť ešte nejaký čas počkať. Po tejto etape totiž klesol zo 6. na 14. pozíciu a stráca viac ako osem hodín.

Marcos Patronelli
Líder štvorkoliek Marcos Patronelli si užíva záver dakarského maratónu po svojom

Víťazom dvanástej rýchlostnej skúšky sa stal Husseini zo Spojených arabských emirátov, ten je však v celkovej klasifikácii až deviaty so stratou 5:43:02 hod. Jeho dobrý výkon čelo priebežnej klasifikácie teda neovplyvnil. To zostáva bezo zmeny. Vedie aj naďalej Argentínčan Patronelli a druhý je, s bezmála dvojhodinovým mankom, Chiľan Casale. Na tretej pozícii pokračuje Poliak Sonik (-03:04:20), ktorý podobne ako jeho spomínaní súperi, jazdí na stroji značky Yamaha.

Automobily

Po predchádzajúcej skrátenej etape, kde sa množstvo automobilov topilo v prívaloch vody, si posádky mohli trochu spraviť chuť. Bohužiaľ niektoré pre zmenu zapadli v náročných piesočných dunách v okolí Copiapa. Favoriti sa problémom vyvarovali, pretože v cieli nechýbal ani jeden z nich v popredí.

Prvý automobil, ktorý vyrazil na trať, bolo oranžové monštrum Robbyho Gordona – špeciál Hummer. Úloha prenasledovaného mu svedčila, pretože v priebehu celej rýchlostnej skúšky zaznamenával najrýchlejší čas. Nebol však prvý, kto prešiel cieľom. Cieľovú pásku totiž preťalo Mini Španiela Romu v čase rýchlejšom o viac ako štyri minúty. Druhý Gordon to mal, ako sa hovorí, "o prsia mladého dievčaťa", pretože iba sedem sekúnd za ním skončil tretí Juhoafričan DeVilliers (Toyota).

Robby Gordon
Razancia Robbymu Gordonovi je viac ako blízka. Vyžaruje z každého metra jeho jazdy.

Peterhansel skončil štvrtý s mankom šiestich minút a aj naďalej s prehľadom stráži svoje celkové vedenie. Na deVilliersa má náskok viac ako 50 minút, na tretieho Romu 1,5 hodiny. Nezmenené zostalo aj poradie na 4. a 5. pozícii – Novitskij s ďalším Mini zaostáva za Peterhanselom o viac ako hodinu a pol a Terranova s BMW o viac ako dve hodiny.

Kamióny

Továrenský tím Kamaz ovládol kategóriu kamiónov a po tejto etape, už iba dve pred cieľom, drží všetky pódiové umiestnenia. Prvý je Nikolajev, druhý Mardejev a tretie miesto obsadil Karginov. Ten dvanástu rýchlostnú skúšku zajazdil najrýchlejšie a posunul sa tak pred doposiaľ tretieho českého jazdca Martina Kolomého.

Nič však ešte nie je rozhodnuté, pretože Kolomý s Tatrou zaostáva za Karginovom iba o necelé tri minúty. Nesmie však zaváhať, pretože pred piatym Holanďanom de Rooyom má zanedbateľný náskok troch minút. Šiesty je stále ďalší český pilot Aleš Loprais s Tatrou, ktorému k dostihnutiu Holanďana chýba zhruba pol hodiny.

Gerard de Rooy
Gerard de Rooy, minuločný víťaz kamiónov, je priebežne tretí a ťažko už zvíťazí

Loprais jazdil spočiatku skvele a preťahoval sa o popredné priečky s de Rooyom, Versluisom na MAN-e a tiež s Kolomým. Aj ten zaznamenával výborné časy, avšak v cieli mal napokon Loprais – za druhým Mardejevom, tretím DeRooyom, štvrtým Biasionom (Iveco) a piatym Versluisom - stratu štyroch minút. Medzi Lopraisa a v etape ôsmeho Kolomého (-10:34 min) sa vklinil Rus Nikolajev.

Marek Spáčil s Liazkou v "erzete" obsadil 14. priečku a v celkovom poradí postúpil na 15. miesto (-06:29:13). Druhý kamión značky LIAZ zaznamenali v cieli na 31. mieste a Vlastimil Vildman sa posunul z doterajšej štrnástej na devätnástu priečku celkového poradia.

Slovák Jaroslav Miškolci, ktorý štartuje s českými kolegami Tomášom Vrátnym a Milanom Holáňom v tatrovke figuroval v cieli na 25. pozícii. V celkovom poradí je však aj naďalej dvadsiaty.

Výsledky - 12. etapa

Fiambala (Argentina) - Copiapo (Čile), meraný úsek 319 km

Motocykle

1. Frans VerhoevenHol./Yamaha3:49:15 hod
2. Ruben FariaPortug./KTM+1:38 min
3. Joan Barreda BortŠpan./Husqvarna+3:01 min
...
11. Ivan JakešSR/KTM+5:58 min

Automobily

1. Joan RomaŠpan./Mini3:36:34 hod
2. Robby GordonUSA/Hummer+4:18 min
3. Giniel De ViliersJAR/Toyota+4:25 min

Štvorkolky

1. Sebastian HusseiniSAE/Honda4:36:54 hod
2. Marcos PatronelliArg./Yamaha+1:08 min
3. Ignacio CasaleČile/Yamaha+3:21

Kamióny

1. Andrej KarginovRus./Kamaz4:09:44 hod
2. Ajrat MardejevRus./Kamaz+2:36 min
3. Gerard De RoyHol./Iveco+2:49 min
...
6. Aleš LopraisČR/Tatra+ 4:02 min
...
8. Martin KolomýČR/Tatra+10:34 min

Priebežné poradie po 12. etape

Motocykle

1. Cyril DespresFranc./KTM37:46:59 hod
2. Ruben FariaPortug./KTM+5:39 min
3. Francisco LopezČile/KTM+13:40 min
4. Ivan JakešSR/KTM+20:16 min

Automobily

1. Stéphane PeterhanselFranc./Mini32:50:02 hod
2. Giniel De ViliersJAR/Toyota+50:21 min
3. Joan RomaŠpan./Mini+1:31:06 hod

Štvorkolky

1. Marcos PatronelliArg./Yamaha43:01:35 hod
2. Ignacio CasaleČile/Yamaha+1:52:35 hod
3. Rafal SonikPoľ./Yamaha+3:04:20 hod

Kamióny

1. Eduard NikolajevRus./Kamaz33:12:35 hod
2. Ajrat MardejevRus./Kamaz+31:20 min
3. Andrej KarginovRus./Kamaz+50:26 min
4. Martin KolomýČR/Tatra+53:02 min
5. Gerard De RooyHol./Iveco+56:22 min
6. Aleš LopraisČR/Tatra+1:25:45 hod

Autor: Andrej Haverda, J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5