Komentár č.2: Fínsku rallye tradične vyhral Fín

Piatok, 06 august 2010

Fínska rallye bola ôsmym kolom seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Na tejto náročnej trati, kde cudzinci vyhrávajú len celkom výnimočne, aj teraz zvíťazil domáci jazdec. Jari Matti Latvala na Forde dosiahol tak po Novom Zélande svoje druhé víťazstvo v tohtoročnej sezóne. Pozrime sa na tohtoročnú fínsku rallye teraz z pohľadu iného autora.

Fínska rallye
Dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov

Fínska rallye je charakteristická svojím šotolinovým povrchom na ktorom sa dosahujú vysoké rýchlostné priemery a dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov. Prosto rally aká má byť. Potvrdzuje sa tu dobre známy názor odborníkov, že rally je určite najnáročnejším automobilovým športom. Jazda za často sa meniacich podmienok, na rôznych povrchoch a bez spásonosných únikových zón kladie na jazdcov i vozidlá tie najvyššie nároky. Stačí porovnať si pocity jazdca rútiaceho sa po 4 metre širokej šotolinovej ceste lemovanej stromami rýchlosťou 220 km/h a pretekárov F1 jazdiacich po vyzametaných tratiach so širokými únikovými zónami a hneď vidíme, prečo si to len málo z jazdcov F1 bolo ochotných vyskúšať.

V tejto sezóne to skúša bývalý jazdec F1 Kimi Räikonnen a treba povedať, že sa mu nedarí zle – na domácej pôde vo Fínsku skončil tentokrát 25., ale po prvom dni figuroval dokonca na ôsmom mieste. Medzi rallye-profesionálmi s dlhoročnými skúsenosťami je to rozhodne obdivuhodný úspech.

Tohtoročná fínska rallye obsahovala 19 rýchlostných skúšok o celkovej dĺžke 310,05 km. Z nich jednu vyhral Dani Sordo, po dvoch Petter Solberg a Miko Hirvonen, Sebastien Ogier vyhral štyri a po piatich vyhrali Sebastien Loeb a celkový víťaz Jari Matti Latvala. O vyrovnanosti jazdcov svedčí skutočnosť, že prvých štyroch jazdcov v cieli delilo len 30 sekúnd. Na úvod sa išla špeciálna rýchlostná skúška, kde sa rozdiely pohybovali v desatinách sekundy a tú vyhral Solberg.

Od začiatku sa neveľmi darilo vedúcemu jazdcovi šampionátu Loebovi, ktorý po prvom dni figuroval až na štvrtom mieste, chvíľu bol dokonca šiesty, so stratou 32,0 sekundy. To ale už zo súťaže vypadol jeden z vážnych záujemcov o titul – Hirvonen, ktorý vo štvrtej rýchlostnej skúške havaroval v rýchlej pravej zákrute a po asi šiestich nebezpečne vyzerajúcich kotrmelcoch "zrušil" nielen svoje auto, ale aj nádej na víťazstvo.

Druhý deň prebiehal v znamení útoku Loeba, ktorému sa však napriek maximálnej snahe nepodarilo dosiahnuť lepšie než tretie miesto. Latvala si rozumnou jazdou prvenstvo uhájil pred Ogierom, v ktorom, ako sa zdá, vyrástol Loebovi vážny a nebezpečný konkurent. Karty chvíľami ešte miešali aj Solberg a Sordo, ale na víťaznú trojicu nestačili. Za úspech možno považovať aj 13. miesto českého jazdca Martina Prokopa (Ford Fiesta) a 23. miesto Romana Krestu (Mitsubishi Lancer Evo IX).

V boji o titul zatiaľ s prehľadom vedie Loeb, ktorý prekonáva všetky možné rekordy v počte víťazstiev v jednotlivých rýchlostných skúškach, v rallye aj v počte titulov majstra sveta.

Autor: Andrej Kuruc
Foto: Pasi Mäenpää
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.