Prekvapenie z Fínska: Jari-Matti Latvala

Streda, 04 august 2010

Fínska rallye patrí k najrýchlejším v celom seriáli šampionátu automobilových súťaží. Priam ukážkovo to predvádzal domáci jazdec a minuloročný vicemajster sveta Mikko Hirvonen do chvíle, kým sa jeho Ford Focus po jednom z dlhých skokov na horizonte šotolinovej horskej cesty nedostal do nezvládnuteľnej situácie a Hirvonenov súťažný špeciál do bočnej "vývrtky". Tá sa po viacerých premetoch skončila veľmi šťastne a posádka vykráčala z auta síce nie cez dvere, ale cez chýbajúcu strechu – nezranená (!!!).

Juha Kankkunen
Ozdobou fínskej rallye bola účasť súťažnej legendy Juha Kankkunena a jeho 8. miesto

Špecialitou fínskej rallye, v minulosti známej pod hlavičkou Rally tisíc jazier, bol od roku 1951 až do roku 1990 fakt, že tu víťazili výlučne severské hviezdy súťažného neba. Z tých čias je nedostižný rekord Hannu Mikkolu, ktorý tu vyhral sedemkrát. Hviezdami približne rovnakého lesku boli aj Marcus Grönholm, ktorý fínsku rallye vyhral šesťkrát v rokoch 2000 až 2006 (s výnimkou roku 2003, kedy zvíťazil Markko Märtin), ale aj Marku Allen (vyhral 6x) či Tommi Mäkinen (5x). Hegemóniu Severanov ako prví prerušili Španiel Carlos Sainz (1990) a Francúzi Didier Auriol (1992), v ostatných rokoch aj Sébastien Loeb.

Jazdci tímu Ford, Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala, nemajú tento rok príliš úspešný a tak si to chceli vynahradiť teraz doma. Usilovne sa na domácu rallye pripravovali. Obaja si uvedomovali, že uspieť doma znamená dokonale poznať trať. A tak jazdili a testovali. Veď Mikko tu mal obhajovať minuloročné prvenstvo a v tomto roku vyhral iba úvodnú rallye seriálu vo Švédsku. Ako to s Mikkom dopadlo, sme si už povedali.

Bol tu však ešte Latvala, ktorý ho mohol zastúpiť. A príležitosť využil dokonale. So svojím Fordom Focus porazil všetky citroëny, vrátane obhajcu titulu majstra sveta Loeba, ambiciózneho mladého Ogiera, ale aj ctižiadostivého a stále sa lepšiaceho Pettera Solberga, či Loebovho spolujazdca z tímu Citroën Daniela Sordu. Jeho náskok v cieli 10,1 sekundy hovorí o tom, že na rozdiel od ešte nedávnej minulosti pridal Latvala k svojej jazde presnosť a precíznosť, ale najmä sa nenechal vyviesť z miery svorkou vlkov v karosériách s dvojitým šípom. Takže dôvera, ktoré do neho vkladal tím aj po sérií havárií v minulom roku, sa vyplatila.

Milou "maličkosťou" na fínskej rallye bol návrat jednej z legend automobilového športu do horúceho sedla súťažného auta. Sadol si doň 51 ročný Juha Kankkunen, bývalý štvornásobný majster sveta (1986, 87, 91 a 93), víťaz Safari rallye (1985) a Rallye Fínska z roku 1999. Počínal si viac ako skvele, keď podal spoľahlivý výkon a skončil ôsmy. So cťou odchádzali z Fínska aj jazdci dvoch súťažných škodoviek, domáci Juho Hänninen a Švéd Per-Gunnar Andersson, ktorí obsadili 9. a 10 miesta.

Výsledky Rallye Fínska (19 RS, celkovo 1307 km)

1. Jari-Matti LatvalaFín./Ford Focus2:31:29,6 hod
2. Sébastien OgierFranc./Citroën C4+0:10,1 s
3. Sébastien LoebFranc./Citroën C4+0:26,0
4. Petter SolbergNór./Citroën C4+0:30,7
5. Daniel SordoŠpan./Citroën C4+1:45,0 min
6. Matthew WilsonV. Brit./Ford Focus+5:43,7
7. Mads ÖstbergNór./Subaru Impreza+5:50,8
8. Juha KankkunenFín./Ford Focus+7:49,0
9. Juho HänninenFín./Škoda Fabia+9:05,0
10. Per-Gunnar AnderssonŠvéd./Škoda Fabia+10:15,7

Priebežné poradie (po 8 z 13 podujatí)

1. Sébastien Loeb166 bodov
2. Sébastien Ogier118
3. Jari-Matti Latvala105
4. Petter Solberg90
5. Mikko Hirvonen86
6. Daniel Sordo77
7. Matthew Wilson48
8. Federico Villagra26
9. Henning Solberg25
10. Mads Östberg16
11. Kimi Räikkonen15
12. P.-G. Anderson8

Poradie konštruktérov:

1. Citroën265 bodov
2. Ford210
3. Citroën Junior Team145
4. Stobart108
5. Munchi's40

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.