Rallye Fínska: víťazom Francúz Ogier

Streda, 07 august 2013

Sebastien Ogier so spolujazdcom Julienom Ingrassiom sa stali víťazmi fínskej rallye, ôsmeho podujatia trinásťdielneho seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Druhí skončil Belgičan Thierry Neuville a tretí Nór Mats Östberg. Francúz najlepšie zvládol náročné štrkovité cesty s množstvom horizontov cez fínske lesy v okolí mesta Jyvaskyla, necelých dvesto kilometrov severne od hlavného mesta Helsinky. Pre Ogiera je to už piaty triumf v sezóne a spolu vyhral v prestížnom seriáli dvanásťkrát.

Mikko Hirvonen
Fín Mikko Hirvonen nerobí výsledky, ktoré sám očakával, nespĺňa ani ciele Citroëna

Fínsku rallye tradične vyhrával severský jazdec. Zo 62 ročníkov sa tak stalo v 52 prípadoch. Prvý túto tradíciu narušil pred rokmi Francúz Sebestien Loeb. Vyhral tu dokonca trikrát. Vyhrával aj preto, že stratil strach a na početných horizontoch na úzkych cestách sa nebál lietať. Ak na najdlhšej 33 kilometrov dlhej rýchlostnej skúške je približne 66 skokov, toľko ich pri jej prejazdoch napočítal Latvala, potom strach z rýchlosti a dlhých skokov musí jazdec hodiť za hlavu.

Na strach zabudol napríklad aj Rus Novikov, či Belgičan Neuville, alebo Nór Östber, ale na ceste sa neudržali. Novikov to napálil do hromady dreva naskladanej pri ceste, Nór Östber urobil chybu po doskoku v predposlednej RS, práve v tej 33 km dlhej a prišiel o druhé miesto, ktoré ho čakalo v cieli. Skončil tretí, keď sa pred neho práve kvôli Nórovej kolízii dostal na druhú priečku mladý Belgičan Neuvelle.

Práve vysoká rýchlosť a dlhé skoky najviac lákajú fínskych fanúšikov automobilových súťaží lemovať trate "rallye tisíc jazier", ako sa predtým fínske podujatie menovalo. Aj pomenovanie lietajúci Fín má korene z tohto podujatia. Jari-Matti Latvala, vynikajúci Fín, ktorý tvorí tím Volkswaganu spolu s Francúzom Ogierom, má prepracovaný štýl lietania a chcel doma vyhrať, rovnako ako jeho krajan Mikko Hirvonen. Latvala však už počas prvého súťažného dňa trafil ľavým zadným kolesom veľký kameň, doslova odrazil svoje pravé zadné koleso, takže bolo po nádejach na čelné umiestnenie.

Predsavzatie vyhrať nevyšlo ani Hirvonenovi, ktorého smolu načal dážď práve vtedy, keď jeho hlavný konkurenti boli už v cieli tejto RS. Tu stratil vyše dvadsať sekúnd, ďalšie potom po jednej jazdeckej chybe a tak sa nedostal ani na stupeň víťazov. Veľmi to potreboval, pretože možno práve teraz sa rozhoduje, kto v budúcom ročníku seriálu sadne za volant súťažného Citroënu.

Nepríjemná udalosť stihla aj britského jazdca K. Meekea, keď na trati rýchlostnej skúšky dostihol po havárii "pomaly" idúceho Novikova a ten ho nepustil pred seba – vraj o Britovi nevedel. Až po desiatich kilometroch sa to Britovi podarilo, veľa však stratil a o niekoľko miest klesol v priebežnom poradí. Keď potom naháňal čas, po jednom z množstva skokov neustál "pristávanie" a po príšerných kotrmelcoch sa pre neho súťaž nadobro skončila.

Po Fínsko český jazdec Martin Prokop dokončil každú rallye a vždy bodoval. Na poslednej Rallye Sardínia skončil piaty a v priebežnom poradí ôsmy. Vo Fínsku po prvý raz nedojazdil kvôli technickej poruche vodného čerpadla. Dobre sa však drží bývalý jazdec formuly 1 Robert Kubica z Poľska, ktorý v kategórii WRC2 skončil vo Fínsku na vynikajúcom deviatom mieste. Šťastie neprialo ani známemu Fínovi Juho Hänninenovi, ktorý havaroval a do cieľa nedošiel. Latvala bol v cieli17. so stratou 21:37 min.

V priebežnom poradí šampionátu vedie Ogier s náskokom 90 bodov pred Fínom Jari-Matti Latvalom a Belgičanom Thierry Neuvilleom. Až štvrtý je Mikko Hirvonen, na druhého a tretie však stráca 18 bodov.

Najbližším podujatím bude Rallye Nemecka. Jazdiť sa bude v dňoch 22. až 25. augusta.

Výsledky Rallye Fínska

1. Sebastien OgierFranc./VW Polo R2:43:10,4 hod
2. Thierry NeuvilleBelg./Ford Fiesta+36,6 s
3. Mads RöstbergNór./Ford Fiesta+57,6
4. Mikko HirvonenFín./Citroën DS3+1:21,6 min
5. Daniel SordoŠpan./Citroën DS3+6:08,5
6. Jevgenij NovikovRus./Ford Fiesta+8:39,7

Priebežné poradie jazdcov (po 8 z 13 podujatí)

1. S. Ogier181 bodov
2. J.-M. Latvala91
3. T. Neuville91
4. M. Hirvonen73
5. D. Sordo69
6. S. Loeb68

Priebežné poradie tímov (po 8 z 13 podujatí)

1. VW251 bodov
2. Citroën196
3. M-Sport Ford112
4. M-Sport Ford107
5. Jipocar39
6. Citroën Total33

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5