Rallye Švédsko: prvé víťazstvo Latvalu

Pondelok, 11 február 2008

Na cestách-necestách v okolí švédskeho mesta Karlstad nezvíťazili favorizovaní Loeb či Hirvonen, ale prémiové víťazstvo si domov do Fínska odnáša mladý 22ročný Jari-Matti Latvala. Je zároveň najmladším víťazom v histórii majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach.

Rallye Švédsko

Mladý Fín mal raketový rozbeh, keď už v piatok, v úvodnej etape švédskej rallye, vyhral so svojim Fordom Focus šesť rýchlostných skúšok. Ako chutí severanovi sneh, predvádzal počas celého prvého dňa rallye a svoj náskok neustále zvyšoval. Už v krátkom 1,9 km dlhom úvodnom rýchlostnom teste naznačil, že sa s ním musí rátať. Skončil druhý s odstupom 0,3 sekundy za P. Solbergom, ale pred Hirvonenom a Loebom. Rožky však vystrkovali i ďalší kandidáti na body z druhej rallye tohtoročného 15dielneho seriálu majstrovstiev sveta, ako H. Solberg, Gigi Galli, Andersson či Gardemeister, ale aj nádejní mladí jazdci Ostberg, Mikkelsen alebo Wilson.

S hendikepom piatich minút za výmenu motora na svojom Citroëne C4 WRC po Monte Carlo začínal vo Švédsku Daniel Sordo, takže v priebežnom poradí nebolo jeho meno po úvodných rýchlostných skúškach do dvadsiateho miesta. Loeb dosahoval štvrté časy, na Latvalu i jeho tímového kolegu a jednotku Fordu Hirvonena strata Loeba narastala. Vo štvrtej RS urobil Loeb kotrmelec. Dostal sa na strechu, stratil približne štyri minúty a v dôsledku tejto havárie začali sa pre neho problémy s motorom. V piatej RS musel štvornásobný majster sveta odstúpiť a tak 22-ročnému Fínovi Latvalovi ubudol jeden vážny konkurent. Hirvonen jazdil druhý a svoju pozíciu komentoval slovami, že jeho tímoví kolega "Latvala jazdil lepšie ako som si to predstavoval", a tak sa nedal do naháňačky a iba si strážil svoje druhé miesto.

V druhej sobotňajšej a tretej nedeľnej etape si Latvala už len strážil svoje vedenie, naďalej však jazdil rýchlo, ale tak, aby neurobil na topiacom sa snehu a odkrytom štrku chybu. Trať bola stále ťažšia a aj nebezpečnejšia a aj preto museli neskôr organizátori niektoré rýchlostné skúšky zrušiť. Ťažká bola aj voľba pneumatík, štrk ich veľmi ničil a pre jazdcov nebolo ľahké udržať auto na trati. Veľký boj sa odohrával o ďalšie pozície medzi Solbergovcami, Talianom Gallim, ktorý na snehu vie jazdiť, keďže býva v horskej oblasti a na sneh je zvyknutý, Ostbergom a ďalšími. Nakoniec si Galli vybojoval miesto na stupňoch víťazov, keď skončil tretí za Latvalom a Hirvonenom. Odsunul P. Solberga na štvrtú priečku. V cieli sa za piate a šieste miesto sa tešili Nór Mikkelsen a Španiel Sordo. Pre Nóra je to najlepšie umiestnenie v kariére, kým Sordo napriek piatim "trestným" minútam, s ktorými vo Švédsku nastupoval na štart, dokázal zabodovať (bez trestu by bol tretí).

Veľmi dobre si vo svojej úvodnej sezóne vo WRC viedol český jazdec M. Prokop so svojim Mitsubishi. V cieli bol 12. v absolútnom hodnotení WRC, medzi produkčnými autami štvrtý, keď len málo mu chýbalo na pódiové umiestnenie. Slovák Jozef Béreš ml. vo Švédsku neštartoval.

Seriál majstrovstiev sveta pokračuje 29. februára v poradí treťou súťažou v Mexiku.

Výsledky

1. Latvala-Anttila, Fín./Ford Focus2:46:41,2
2. Hirvonen-Lehtinen, Fín./Ford Focus+58,3 s
3. Galli-Bernacchini, Tal./Ford Focus+2:23,2 min
4. P. Solberg-Mills, Nór.-V. Brit./Subaru Impreza+2:59,4
5. Mikkelsen-Floene, Nór./Ford Focus+5:46,0
6. Sordo-Marti, Špan./ Citroën C4+7:13,1

12. Prokop-Tománek - ČR/Mitsubishi - +14:30,5

Priebežné poradie (po 2 z 15 súťaží)

1. Hirvonen16 b
2.-3. Loeb a Latovala10
4.-5. P. Solberg a Galli9
6. Atkinson, Austr./Subaru Impreza6

Priebežné poradie tímov

1. Ford26
2.-3. Stobart-Ford a Subaru16
4. Citroën15
5. Suzuki5

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.