Dakar 2013: Peterhansel preberá vedenie

Pondelok, 07 január 2013

Piesok, nič než piesok. Cintorín veľrýb. To sú odkazy, ktoré sa dali vyčítať na oficiálnej stránke rallye, keď bola reč o druhej etape. Chceli tým snáď niečo naznačiť? – pýtali sa pretekári ráno na štarte, keď zahrievali techniku. Dozvedeli sa to vzápätí na 327 kilometrov dlhom okruhu v okolí mesta Pisco.

Atzert Francúz
Bežná situácia na púštnych dunách: pri absencii divákov si jazdec musí vystačiť sám

Druhá rýchlostná skúška o dĺžke 242 kilometrov, zostatok bola spojovacia časť, dokonale preverila techniku i posádky. Išla sa totiž hlavne v piesku a dunách. Problematický úsek trate v okolí 75. kilometra však zamiešal poradím, pretože jazdci blúdili a – to sa na Dakare často nestáva – niekedy sa s prekvapivými výrazmi v tvári rútili oproti sebe.

Motocyklom kraľoval Španiel Barreda Bort

Náročný terén zrejme vyľakal niektorých vedúcich jazdcov, pretože keď na 75. kilometri rýchlostnej skúšky pred sebou uvideli piesočný masív, tak namiesto toho, aby ho zdolali, ako bolo písané v roadbooku, radšej ho obišli. Spočiatku dobrý nápad sa však neskôr ukázal ako navigačná chyba, pretože vrátiť sa späť na vytýčenú trasu bolo ťažšie, než čakali.

Lídrom tejto skupiny bol víťaz úvodnej "erzety" Chiľan Lopez (KTM) nasledovaný Holanďanom Verhoevenom (Yamaha), Francúzom Despresom (KTM) a ďalšími jazdcami. Najmenšiu stratu v cieli z nich mal Despres, okolo desiatich minút, a došiel dvanásty. Verhoevena odmávli na 21. a Lopeza dokonca až 29. pozícii so stratou -18:14 min.

Erik Hamel - Yamaha 450
Gejzír piesku, jazda na plný plyn, vysoká rýchlosť – tak jazdia motocvykle na púšti v Peru

V etape zvíťazil Španiel Barreda Bort na Husqvarne, ktorý ukázal svoje schopnosti už na dvoch predchádzajúcich dakarských ročníkoch. Nakoniec 240 meraných kilometrov – rýchlostná skúška bola o dva kilometre skrátená – zvládol prejsť za 2 hodiny a 42 minút. Získal tak svoje druhé etapové víťazstvo. Pre neho bolo prvenstvo o to príjemnejšie, že na tretej priečke skončil jeho stajňový kolega Matt Fish z Austrálie.

Druhý došiel ďalší Španiel Juan Pedrero z tímu KTM s mankom -3:16 min. Ten v predchádzajúcich rokoch jazdil skôr v tieni krajana Marka Comu a nemal možnosť sa výraznejšie presadiť. Tohto roku však Coma neštartuje a Pedrero má chuť ukázať, čo v ňom je.

Na líderskú pozíciu sa prebojoval Barreda Bort (Husqvarna), druhý je Portugalec RubenFaria na KTM (-5:36 min) a o rovnú minútu za ním tretí Pedrero tiež na KTM.

Medzi slovenskými motocyklistami opäť dominoval Štefan Svitko. Jazdec Slovnaft – Oraving Teamu, ktorý jazdí na KTM Rally Replica 450, mal v cieli za víťazom etapy odstup 13:15 min. Svitko sa od úvodu držal v prvej dvadsiatke, na druhom meranom úseku bol dokonca na štvrtom mieste. Následne trochu stratil rýchlosť v piesočných dunách a od šiesteho meraného úseku sa až do cieľa a v priebežnom poradí si drží 16. pozíciu.

Ivan Jakeš zo stajne NADD-RESS Adventure obsadil 42. pozíciu. Figuruje na priebežnom 30. mieste a v porovnaní s prvou etapou sa "vyšplhal" o šestnásť priečok vyššie. Ján Zaťko s BMW (Slovakia TurboTeam) prišiel do cieľa na 149. pozícii a v priebežnej klasifikácii si aj naďalej udržuje 147. miesto. Jeho tímový kolega Dušan Čipka sa podľa aktuálnych informácií nedostal k štvrtému meranému úseku a pravdepodobne už nepokračuje. Českí jazdci dokončili "erzetu" na 50. a 73. mieste v poradí David Pabiška a Jan Veselý.

Peterhansel už priebežným lídrom

Peterhansel v prvej "erzete" zaznamenal až ôsmy najrýchlejší čas, v tej nasledujúcej nenašiel premožiteľa a kraľoval. Získal tak svoje jubilejné 60. etapové víťazstvo a priebežným vedením v kategórii potvrdzuje pozíciu lídra s Mini All 4 Racing.

S. Peterhansel
Francúz Peterhansel sa po víťazstve v etape prebojoval na čelo priebežného poradia

Francúza stíha Juhoafričan Giniel de Villiers na Toyote Hilux, v etape i priebežne druhý, a v celkovom poradí ich od seba delia dve minúty a 38 sekúnd. Tretí došiel Peterhanselov krajan Ronan Chabot s buginou SMG. Ukázal tak, že stroje s pohonom jednej nápravy sú schopné držať tempo s vozidlami poháňanými systémom 4x4 a budú chcieť prehovoriť do čela celkovej klasifikácie. Teraz je Chabot tretí s mankom -3:46 min.

"El Matador" Carlos Sainz, víťaz sobotňajšej úvodnej etapy, mal tentoraz na trati problémy. Jeho GPS systém nechcel zaznamenať prejazd jedným kontrolným bodom a kvôli tomu jazdil dokola v peruánskej púšti. Stratil tak osemnásť cenných minút a obsadil až 11. miesto. Rovnaké navigačné problémy postihli aj jeho tímového kolegu Nassera Al-Attiyaha, ktorý skončil šiesty, a neskôr i Joana "Naniho" Romu s Mini. Ten obsadil až 17. priečku.

Al-Attiyah
Katarčan Al-Attyah na prekrásnej bugy od Demona Jefferiesa jazdí rýchlo a spoľahlivo

Američan Robby Gordon zatiaľ tohto roku zostáva trochu za očakávaním. Po prvej krátkej rýchlostnej skúške, kedy na trati niekoľkokrát zapadol a vyhrabávanie ho stálo desiatky minút, bol až na 137. pozícii. Preto do druhej rýchlostnej skúšky štartoval zo zadných priečok a možno ho trochu brzdili ostatní jazdci. Strata takmer dvadsiatich minút (-19:18 min) znamenala 13. miesto v etape, čo spoločne s polhodinovým mankom z prvej "erzety" zatiaľ stačí až na priebežnú 29. pozíciu.

Robby Gordon
Američan Robby Gordon nech robí čo robí, zatiaľ mu nejde podľa jeho víťazných predstáv

Informácie o slovenskej posádke Štefan Svitko starší/Jozef Kutlák, ktorí vyrazili v ústrety dakarskému dobrodružstvu na bugine značkyArctic Catfigurovali s ňou po úvodnej etape na 151. mieste, neboli z ich účinkovania v druhej "erzete" doposiaľ známe a je celkom pravdepodobné, že na rallye skončili.

Štvorkolky

Argentínčan Marcos Patronelli (Yamaha) po tretej priečke z úvodnej etapy tentoraz vystúpil na stupienok najvyšší. Etapu vyhral a posunul sa aj do celkového vedenia. Druhé miesto v rýchlostnej skúške zopakoval Sebastian Husseini zo Spojených arabských emirátov (Honda) a rovnaká pozícia mu patrí aj v celkovom hodnotení. Stráca iba 46 sekúnd. Tretí v etape i celkovo je Chiľan Ignacio Casale na ďalšej Yamahe (-09:19min). Víťaz úvodnej etapy Flores Seminario z Peru skončil piaty a v priebežnom hodnotení klesol na štvrtú pozíciu (-13:44min).

Loprais stúpa – už je druhý

Iba jediný kamión, a to iba o 61 sekúnd, dokázal byť v cieli druhej etapy v okolí Pisca rýchlejší než Tatra českého pilota Aleša Lopraisa. Bolo to Iveco a za jeho volantom obhajca vlaňajšieho prvenstva Holanďan Gerard de Rooy. Všetko by asi dopadlo inak, keby de Rooyovho tímového kolegu (a bratranca) Hansa Staceyho neminuli na 190. kilometri "rýchlostky" problémy – že by to bol ten "cintorín veľrýb", o ktorom organizátori hovorili? Pri prejazde jednej rokliny sa prevrátil na bok a musela ho vyslobodiť až jeho tímová podpora. Stratil 25 minút a prepadol sa tak z prvého miesta až na siedme.

Eduard Nikolajev
Eduard Nikolajev je najlepším Rusom s kamiónom Kamaz, v druhej etape bol piaty

Tretie miesto patrilo ďalšiemu pilotovi tímu Holanďana de Rooya, Mikimu Biasionovi, bývalému víťazovi svetového šampionátu v rallye v rokoch 1988 a 1989. Jeho strata činila necelých osem minút. Štvrtým najrýchlejším kamiónom v cieli bola Tatra ďalšieho českého jazdca Martina Kolomého (-16:16min). Ten tak potvrdzuje kvality a robí svojim fanúšikom veľkú radosť. Po ôsmom mieste z úvodu je to skvelé zlepšenie.

Tretím zástupcom "českej pretekárskej kamiónovej veľmoci" v prvej desiatke bol LIAZ Jaroslava Valtera na deviatom mieste. Druhú desiatku otváral, aj za pomoci čítania navigátorských nôt Slováka Jaroslava Miškolciho, Tomáš Vrátný s treťou Tatrou. V prvej dvadsiatke došli aj zostávajúce dve české Liazky v poradí: 19. Spáčil a 20. Vildman.

Všetky české posádky sa zatiaľ držia v prvej dvadsiatke, čo je v celosvetovej konkurencii značný úspech. Loprais je druhý (-2:16 min), Kolomý štvrtý (-19:13 min), Valtr ôsmy (-30:26 min), Vrátný dvanásty (-37:16 min), Spáčil osemnásty (-1:16:24) a Vildman dvadsiaty (-1:24:19).

Autor: Andrej HAVERDA
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5