Dakar 2013: Veľa vody a ťažká trať

Streda, 16 január 2013

V poradí už tretiu etapu Rallye Dakar teraz hostí Argentína. Trasa viedla medzi mestami Cordoba a La Rioja, kam konvoj zavítal aj v predchádzajúcich dakarských ročníkoch. Rýchlostná skúška merala 353 kilometrov pre motocykle, pre automobily bola o štyri kilometre dlhšia. A každá viedla inokade, takže motocyklisti určite uvítali zníženie denného prídelu prachu.

Ivan Jakeš
Aj v 10. etape patril Ivan Jakeš k špičke medzi motocyklistami a priebežne je štvrtý

10. etapa

Etapy na argentínskom území sa podobajú skôr súťažiam WRC. Trasa vedie po úzkych prašných cestách, ktoré sa vinú krajinou. Nevýhodou je, že tu často nie je úniková zóna a aj malé chyby sú nepríjemne trestané. V desiatej "erzete" sa jazdci presunuli zo zalesneného územia na širšie pláne a vrchoviny, kde opäť jedna zákruta nasledovala druhú. Motocyklisti sa vraj cítili ako na vytrvalostných pretekoch.

Motocykle

Ambiciózny Španiel Barreda Bort (Husqvarna) opäť vystúpil na najvyššiu priečku a získal už štvrté etapové víťazstvo v tomto roku. Desiatu rýchlostnú skúšku zajazdil v najrýchlejšom čase 04:43:14 a oplatil tak Cyrilovi Despresovi s KTM porážku z predchádzajúceho dňa. Francúz bol však iba o 75 sekúnd pomalší. Na tretej priečke došiel Bortov tímový kolega PauloGonçalves z Portugalska.

Aj napriek tomu, že Ruben Faria vstával na začiatku dňa ako priebežný líder, na jeho konci už pomyselnú korunu musel prenechať Cyrilovi Despresovi. Ôsme miesto v etape a deväťminútová strata Fariu stačila Despresovi na to, aby sa opäť vrátil na čelo celkovej klasifikácie. Potešujúce pre obidvoch jazdcov bolo, že sú tímovými kolegami. Priebežne tretí je Čiľan Francisco Lopez (tiež KTM).

"Dnešná argentínska etapa bola veľmi ťažká a technická ako vo vytrvalostných pretekoch. Jazda v horách je úplne niečo iné než na otvorenej púšti. Zajtra v etape do Fiambaly to bude ťažké, hodne piesku a riek. Keď sa pozriem dopredu, potrebujem dosahovať minimálne rovnaké časy ako dnes. Dva dni v Argentíne boli veľmi náročné, a aj napriek tomu, že miestne trate nie sú akurát mojou špecialitou, viedol som si dobre," uviedol Lopez.

Cyril Despres
Cyril Despres je už na čele priebežného poradia a piaty dakarský titul má na dosah

Ivan Jakeš opäť zajazdil umiestnenie v prvej desiatke. Tentoraz to bolo veľmi dobré šieste miesto s mankom ôsmich minút. Ďalší slovenský zástupca Štefan Svitko uzatváral TOP 15 s časom -13:10 min. Obaja jazdia na KTM. Jakeš si drží priebežnú štvrtú priečku a Svitko sa posunul na siedmu.

Prvých osem najrýchlejších časov desiatej špeciálky patrilo strojom značiek KTM a Husqvarna, až deviata skončila prvá Honda továrenského tímu s Portugalcom Rodriguesom. Francúz Olivier Pain (Yamaha), ktorý bol medzi štvrtou a siedmou etapou na čele kategórie, sa postupne prepadá v poradí – po tejto etape figuruje až na deviatej pozícii so stratou 47 minút.

Štvorkolky

Profil trate 10. etapy najlepšie sadol Poliakovi Lukaszovi Laskawiecovi na Yamahe 700 Raptor. Za ním sa zoradili ďalšie tri Yamahy v poradí Čiľan Casale, Poliak Sonik a Argentínčan Maffei. Piaty skončil ďalší Argentínčan Bonetto, šiesty Husseiniz Emirátov (obaja Honda 700 TRX) a v siedmom najrýchlejšom čase prešiel cieľovou páskou líder kategórie MarcosPatronelli (-06:16 min).

Marcos Patronelli
Argentínčan Marcos Patronelli je už takmer istým víťazom medzi jazdcami štvorkoliek

Vzhľadom ku skutočnosti, že Patronelli mal na štarte tejto etapy náskok na najbližšieho prenasledovateľa zhruba 1,5 hodiny, zostal prvý. Za ním je Ignacio Casale (-01:27:47) a tretiu priečku drží Rafal Sonik (-02:05:51). Laskawiec sa posunul na štvrté miesto pred ďalšieho Čľana Sebastiana Palmu.

Automobily

Desiata rýchlostná skúška sa stala korisťou tímu X-Raid, ktorý získal hattrick. Okrem vozidiel Mini All 4 Racing štartuje pod jeho krídlami aj BMW X3 CC pilotované Orlandom Terranovom. Ten zajazdil najrýchlejší čas a dosiahol tak svojho vôbec premiérového etapového víťazstva na dakarskej rallye. Za sebou nechal dve Mini v poradí Joan "Nani" Roma a Stephane Peterhansel, náskok však nebol väčší než dve minúty a devätnásť sekúnd.

Štvrtú priečku vydobyla Toyota Giniela de Villiersa z tímu Toyota Overdrive, šiesty cieľom preletel Hummer Robbyho Gordona s bezmála sedemminútovým odstupom. Na siedmej a ôsmej pozícii sa umiestnili vozy stajne G-Force Proto, čo sú prezlečené Nissany Pick-up. Guerlain Chicherit s Buggy SMG 4x2 zajazdil 11. najrýchlejší čas.

S. Peterhansel
Stefan Peterhansel má náskok vyše päťdesiat minút a mieri k 11. víťazstvu na Dakare

V celkovej klasifikácii má Peterhansel stále bezpečný náskok pred druhým de Villiersom 52,5 minúty. Tretí je Peterhanselov tímový kolega Leonid Novitskij a štvrtý ďalší pilot tímu X-Raid "Nani" Roma. Víťaz etapy Orlando Terranova si polepšil o tri priečky a je piaty.

Kamióny

Keby v tejto "erzete" nezastavil Tatru Aleša Lopraisa v rýchlostnej skúške defekt pneumatiky, v etape by zrejme zvíťazila. Po triumfe z 9. etapy štartovala medzi kamiónmi ako prvá a v priebehu celej "erzety" zaznamenávala najrýchlejší čas. Potom však prišiel smolný defekt, kvôli ktorému sa nakoniec prepadla až na siedme miesto.

Aj Martin Kolomý s druhou tatrovkou mal tentoraz problémy, do cieľa si priviezol stratu 19,5 minúty a obsadil 13. pozíciu. Síce to neohrozilo jeho priebežné druhé miesto, tretí Rus Mardejev (Kamaz) sa však k nemu priblížil na zanedbateľných 107 sekúnd. Celkovo prvý je aj naďalej Mardejevov krajan Eduard Nikolajev, pred Kolomým má náskok 32 minút a 23 sekúnd.

Komplikácie sa naopak vyhli ďalšiemu kamiónu "zbornej" – a Andrej Karginov s tretím kamazom z toho vyťažil maximum. Po dvoch tretích a dvoch druhých priečkach tak premiérovo v 35. ročníku Rallye Dakar vystúpil na stupienok najvyšší. Trikrát sa mu to podarilo už v predchádzajúcich dakarských účastiach. Vďaka tomu sa v priebežnej klasifikácii posunul pred aktuálne piateho Gerarda de Rooya (Iveco). Kto by to bol povedal, že de Rooy, ktorý v prvej polovici neohrozene viedol, bude na chvoste TOP 5! Aleš Loprais zostáva aj naďalej šiesty (-01:32:20).

Ďalšie dva české kamióny sa úspešne vošli do prvej dvadsiatky. Vlastimil Vildman (LIAZ) skončil na 14. mieste a Marek Spáčil s truckom rovnakej značky bol šestnásty. Zatiaľ čo liazky držia rovnaké pozície aj v celkovom poradí, posledný český zástupca – Tatra Tomáša Vrátneho, ktorému sekunduje Slovák Jaroslav Miškolci – si pohoršil o tri stupienky a je dvadsiaty (-06:05:41).

Výsledky - 10. etapa

Cordoba - La Rioja (Argentina), meraný úsek 357 km - pre motocykle a štvorkolky, 353 - pre kamióny a automobily

Motocykle

1. Joan Barreda BortŠpan./Husqvarna4:43:14 hod
2. Cyril DespresFranc./KTM+1:15 min
3. Paulo GoncalvesPortug./Husqvarna+2:44 min
...
6. Ivan JakešSR/KTM+8:03 min
...
15. Štefan SvitkoSR/KTM+13:10 min

Automobily

1. Orlando TerranovaArg./BMW3:57:58 hod
2. Joan RomaŠpan./Mini+2:07 min
3. Stéphane PeterhanselFranc./Mini+2:19 min

Štvorkolky

1. Lukasz LaskawiecPoľ./Yamaha5:19:12 hod
2. Ignacio CasaleČile/Yamaha+1:35 min
3. Rafal SonikPoľ./Yamaha+3:23 min

Kamióny

1. KarginovRus./Kamaz4:44:08 hod
2. Van den BoschHol./DAF3:39 min
3. Van den BrinkHol./Ginaf4:12 min
...
7. LopraisČR/Tatra05:46 min
...
13. KolomýČR/Tatra19:30 min

Priebežné poradie po 10. etape

Motocykle

1. Cyril DespresFranc./KTM30:47:04 hod
2. Ruben FariaPortug./KTM+1:37 min
3. Francisco LopezČile/KTM+13:41 min
4. Ivan JakešSR/KTM+18:21 min
...
7. Štefan SvitkoSR/KTM+39:22 min

Automobily

1. Stéphane PeterhanselFranc./Mini28:12:00 hod
2. Giniel de VilliersJAR/Toyota+52:38 min
3. Leonid NovickijRus./Mini+1:08:40 hod

Štvorkolky

1. Marcos PatronelliArg./Yamaha34:31:47 hod
2. Ignacio CasaleČile/Yamaha+1:27:47 hod
3. Rafal SonikPoľ./Yamaha+2:05:51 hod

Kamióny

1. NikolajevRus./Kamaz27:59:31 hod
2. KolomýČR/Tatra32:23 min
3. MardejevRus./Kamaz34:10 min
...
6. LopraisČR/Tatra1:32:20 hod

Autor: Andrej Haverda, J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5