Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (1)

Pondelok, 09 marec 2009

Štvrtok 5. marca bol prvým dňom jarného ženevského autosalónu pre verejnosť. Vzrušenie po dvoch novinárskych dňoch opadlo (povolilo ?). Celých jedenásť dní, až do nedele 15. marca, budú bránami výstaviska Palexpo prúdiť návštevníci z celej Európy.

Predpokladá sa, že 79. ročník by mohol pokoriť vlaňajší rekord, kedy autosalón videlo 714.000 návštevníkov. Lákadlom sú nablýskané modely, ktoré tu majú svetovú či európsku premiéru a z ktorých mnohé si už onedlho v showroomoch budú hľadať svojich nových majiteľov. Na niektoré sa teraz pozrime v stručnom prehľade.

Alfa Romeo

Alfa Romeo

Najväčším magnetom a veľmi očakávanou novinkou je doteraz najostrejšia verzia minuloročnej novinky najmenšej Alfy – model MiTo. Ostrá talianska kráska sa bude volať MiTo GTA, a pod kapotou bude mať najsilnejší benzínový motor preplňovaný 1,8 litra s výkonom až 230 koní. Čo to urobí na ceste s týmto odľahčeným GT (A na konci modelového označenia je Alleggerito)? Najmä ak MiTo GTA má oproti bežnému modelu vylepšenú aerodynamiku, znížený podvozok a zvýšený prítlak! Alfa MiTo GTA bude najvýkonnejším v segmente malých automobilov. V Ženeve predstavené GTA je označované ako Concept, sériový model má byť uvedený na jeseň vo Frankfurte.

BMW

BMW

Najväčším trhákom nielen v expozícii bavorskej automobily, ale aj celého autosalónu je štúdia Concept 5 Gran Turismo (GT). Má najlepšie vlastnosti, ktorými disponuje nový sedmičkový rad, rad X6 i päťkový rad. Cieľom nového 5 GT je osloviť nových zákazníkov BMW, alebo tých, pre ktorých je BMW 7 veľké a X6 vysoké. Päť GT nie je žiadny drobček: do päťmetrovej dĺžky mu chýbajú len dva milimetre (dlhšie od X6 je o 121 mm), na výšku meria 1599 mm (nižšie o 91 mm) a rázvor má 3070 mm (X6 má 2933 mm). Koncept je štvorsedadlový, ale nie je vylúčená neskôr ani verzia s piatimi sedadlami. Pôjde o pohodlný automobil s dostatočne priestranným interiérom. Je aj veľmi praktický, čoho dôkazom môže byť napríklad prístup do batožinového priestoru cez dvojité otváranie zadnej výklopnej steny.

Výroba i predaj BMW 5 GT majú nabehnúť už v máji tohto roku a sériový model by sa už nemal líšiť v exteriéri ani interiéri od konceptu. Pohonné jednotky budú z tých z vyšších poschodí používaných automobilkou BMW. Najslabším z benzínových by mal byť trojlitrový šesťvalec s výkonom 272 koní, najväčším 4,4litrový V8. Vznetové motory budú tiež 6valcové s výkonmi od 245 do 286 koní. K dispozícii bude aj pohon všetkých kolies a z prevodoviek aj 8stupňový automat ZF, pravdepodobne so systémom štart-stop. Samozrejmý je inovovaný systém Efficient Dynamics na zníženie spotreby a škodlivých splodín.

Druhou novinkou BMW v Ženeve je roadster Z4 s pevnou skladacou strechou, čo je v histórii bavorskej značky premiéra. Táto druhá generácia nahradí odchádzajúcu, ktorá sa len prednedávnom prestala vyrábať. Nová strecha je z dvoch častí s hojným využitím hliníka. Rozloží a zloží sa behom krátkych dvadsiatich sekúnd. S predajom nového Z4 sa má začať v máji budúceho roka.

Svetovú premiéru mala predĺžená "sedmička" 730Ld s novým trojlitrovým turbodieselom s kombinovanou spotrebou len 7,3 l/100 km a CO2 len 194 g/km. Karoséria má predĺžený rázvor o 14 cm na celkových 321 cm, čo pri celkovej dĺžke limuzíny 521,2 cm (pôvodná sedmička je dlhá 507,2 cm) znamená predovšetkým väčší priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách.

Ďalšou významnou novinkou, ktorá najviac poteší vyznávačov najmenších BMW, je jednotkové 116d s novým úsporným a veľmi "čistým" turbodieselom.

Citroën

Citroën

Francúzi sa obzreli dozadu a minulosť im pošepkala, že pohrať sa s ňou by tak mohlo dopomôcť premene imidžu značky. V tomto kontexte prichádza nový odlišný modelový rad, línia DS a jej prvý predstaviteľ – štúdia DS Inside. Štúdia má obnoviť povesť Citroënu ako výrobcu originálnych modelov automobilov s užším zameraním zvaným Distinctive Series (DS). Skratku DS používal slávny a úspešný model už v roku 1955. Prvým sériovým automobilom produktovej línie DS bude model DS3, ktorý príde na trh už v roku 2010. Citroën verí, že modely vychádzajúce zo štúdie DS budú tými najlepšími reprezentantmi značky.

Ďalšou novinkou Citroënu v Ženeve je štúdia menom GT by Citroën, vyvinutá hlavne pre svet virtuálnej reality. Vznikla v spolupráci Citroënu so spoločnosťou Polyphony, výrobcom hier simulačných jázd Grand Turismo 5 pre Playstation 3. Toto GT stojí mimo hlavný produktový prúd v stratégii Citroënu. V Ženeve vystavovaný exemplár poháňa pretekársky motor V8 s výkonom neuveriteľných 800 koní, ten virtuálny má pohon palivovými článkami.

Na ženevskom autosalóne sa predstavil aj ďalší nový koncept Hypnos so špecifickou hybridnou technológiou, ktorá vďaka elektrickému motoru zadnej nápravy zaručuje zníženú spotrebu pohonných hmôt i emisií – 4,5 l/100km a 120 g CO2/km.

Škoda

Škoda

Yeti vychádza zo štúdie rovnakého mena predstavenej pred štyrmi rokmi práve v Ženeve. Sériový Yeti môže opustiť asfalt a vyskúšať aj nespevnené cesty alebo aj ľahší terén – napovedá to už jeho názov. Je po Fabii, Octavii, Roomsteri a Superbe piatym produktovým radom škodovky, môže mať poháňané predné alebo všetky štyri kolesá. Dizajnom i určením sa radí medzi malé kompaktné SUV a tvarom či detailmi nekopíruje žiadny iný model. Prenos sily na zadné kolesá obstaráva medzinápravová spojka Haldex. Pohonné jednotky výrobca zatiaľ nešpecifikoval, slabšie motory by však mali byť pre pohon 4x2, výkonnejšie pre pohon všetkých kolies. Najsilnejším má byť 1,8 TSI s výkonom 160 koní. Začiatok výroby ani predaja nie je známy.

Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Škoda Škoda
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5