Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (1)

Pondelok, 09 marec 2009

Štvrtok 5. marca bol prvým dňom jarného ženevského autosalónu pre verejnosť. Vzrušenie po dvoch novinárskych dňoch opadlo (povolilo ?). Celých jedenásť dní, až do nedele 15. marca, budú bránami výstaviska Palexpo prúdiť návštevníci z celej Európy.

Predpokladá sa, že 79. ročník by mohol pokoriť vlaňajší rekord, kedy autosalón videlo 714.000 návštevníkov. Lákadlom sú nablýskané modely, ktoré tu majú svetovú či európsku premiéru a z ktorých mnohé si už onedlho v showroomoch budú hľadať svojich nových majiteľov. Na niektoré sa teraz pozrime v stručnom prehľade.

Alfa Romeo

Alfa Romeo

Najväčším magnetom a veľmi očakávanou novinkou je doteraz najostrejšia verzia minuloročnej novinky najmenšej Alfy – model MiTo. Ostrá talianska kráska sa bude volať MiTo GTA, a pod kapotou bude mať najsilnejší benzínový motor preplňovaný 1,8 litra s výkonom až 230 koní. Čo to urobí na ceste s týmto odľahčeným GT (A na konci modelového označenia je Alleggerito)? Najmä ak MiTo GTA má oproti bežnému modelu vylepšenú aerodynamiku, znížený podvozok a zvýšený prítlak! Alfa MiTo GTA bude najvýkonnejším v segmente malých automobilov. V Ženeve predstavené GTA je označované ako Concept, sériový model má byť uvedený na jeseň vo Frankfurte.

BMW

BMW

Najväčším trhákom nielen v expozícii bavorskej automobily, ale aj celého autosalónu je štúdia Concept 5 Gran Turismo (GT). Má najlepšie vlastnosti, ktorými disponuje nový sedmičkový rad, rad X6 i päťkový rad. Cieľom nového 5 GT je osloviť nových zákazníkov BMW, alebo tých, pre ktorých je BMW 7 veľké a X6 vysoké. Päť GT nie je žiadny drobček: do päťmetrovej dĺžky mu chýbajú len dva milimetre (dlhšie od X6 je o 121 mm), na výšku meria 1599 mm (nižšie o 91 mm) a rázvor má 3070 mm (X6 má 2933 mm). Koncept je štvorsedadlový, ale nie je vylúčená neskôr ani verzia s piatimi sedadlami. Pôjde o pohodlný automobil s dostatočne priestranným interiérom. Je aj veľmi praktický, čoho dôkazom môže byť napríklad prístup do batožinového priestoru cez dvojité otváranie zadnej výklopnej steny.

Výroba i predaj BMW 5 GT majú nabehnúť už v máji tohto roku a sériový model by sa už nemal líšiť v exteriéri ani interiéri od konceptu. Pohonné jednotky budú z tých z vyšších poschodí používaných automobilkou BMW. Najslabším z benzínových by mal byť trojlitrový šesťvalec s výkonom 272 koní, najväčším 4,4litrový V8. Vznetové motory budú tiež 6valcové s výkonmi od 245 do 286 koní. K dispozícii bude aj pohon všetkých kolies a z prevodoviek aj 8stupňový automat ZF, pravdepodobne so systémom štart-stop. Samozrejmý je inovovaný systém Efficient Dynamics na zníženie spotreby a škodlivých splodín.

Druhou novinkou BMW v Ženeve je roadster Z4 s pevnou skladacou strechou, čo je v histórii bavorskej značky premiéra. Táto druhá generácia nahradí odchádzajúcu, ktorá sa len prednedávnom prestala vyrábať. Nová strecha je z dvoch častí s hojným využitím hliníka. Rozloží a zloží sa behom krátkych dvadsiatich sekúnd. S predajom nového Z4 sa má začať v máji budúceho roka.

Svetovú premiéru mala predĺžená "sedmička" 730Ld s novým trojlitrovým turbodieselom s kombinovanou spotrebou len 7,3 l/100 km a CO2 len 194 g/km. Karoséria má predĺžený rázvor o 14 cm na celkových 321 cm, čo pri celkovej dĺžke limuzíny 521,2 cm (pôvodná sedmička je dlhá 507,2 cm) znamená predovšetkým väčší priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách.

Ďalšou významnou novinkou, ktorá najviac poteší vyznávačov najmenších BMW, je jednotkové 116d s novým úsporným a veľmi "čistým" turbodieselom.

Citroën

Citroën

Francúzi sa obzreli dozadu a minulosť im pošepkala, že pohrať sa s ňou by tak mohlo dopomôcť premene imidžu značky. V tomto kontexte prichádza nový odlišný modelový rad, línia DS a jej prvý predstaviteľ – štúdia DS Inside. Štúdia má obnoviť povesť Citroënu ako výrobcu originálnych modelov automobilov s užším zameraním zvaným Distinctive Series (DS). Skratku DS používal slávny a úspešný model už v roku 1955. Prvým sériovým automobilom produktovej línie DS bude model DS3, ktorý príde na trh už v roku 2010. Citroën verí, že modely vychádzajúce zo štúdie DS budú tými najlepšími reprezentantmi značky.

Ďalšou novinkou Citroënu v Ženeve je štúdia menom GT by Citroën, vyvinutá hlavne pre svet virtuálnej reality. Vznikla v spolupráci Citroënu so spoločnosťou Polyphony, výrobcom hier simulačných jázd Grand Turismo 5 pre Playstation 3. Toto GT stojí mimo hlavný produktový prúd v stratégii Citroënu. V Ženeve vystavovaný exemplár poháňa pretekársky motor V8 s výkonom neuveriteľných 800 koní, ten virtuálny má pohon palivovými článkami.

Na ženevskom autosalóne sa predstavil aj ďalší nový koncept Hypnos so špecifickou hybridnou technológiou, ktorá vďaka elektrickému motoru zadnej nápravy zaručuje zníženú spotrebu pohonných hmôt i emisií – 4,5 l/100km a 120 g CO2/km.

Škoda

Škoda

Yeti vychádza zo štúdie rovnakého mena predstavenej pred štyrmi rokmi práve v Ženeve. Sériový Yeti môže opustiť asfalt a vyskúšať aj nespevnené cesty alebo aj ľahší terén – napovedá to už jeho názov. Je po Fabii, Octavii, Roomsteri a Superbe piatym produktovým radom škodovky, môže mať poháňané predné alebo všetky štyri kolesá. Dizajnom i určením sa radí medzi malé kompaktné SUV a tvarom či detailmi nekopíruje žiadny iný model. Prenos sily na zadné kolesá obstaráva medzinápravová spojka Haldex. Pohonné jednotky výrobca zatiaľ nešpecifikoval, slabšie motory by však mali byť pre pohon 4x2, výkonnejšie pre pohon všetkých kolies. Najsilnejším má byť 1,8 TSI s výkonom 160 koní. Začiatok výroby ani predaja nie je známy.

Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Citroën Škoda Škoda
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.