Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (2)

Streda, 11 marec 2009

Pokračujeme v uverejňovaní ďalších noviniek, ktoré automobilky predstavujú na prebiehajúcom 79. ženevskom autosalóne na výstavisku v hale Palexpo. Tí, ktorí sa rozhodujú navštíviť osobne najvýznamnejšiu prehliadku automobilov a automobilovej techniky roku 2009 v Európe, môžu tak urobiť do nedele 15. marca.

Aston Martin

Aston Martin V12 Vantage

Aston Martin

Najväčšou bombou v expozícii britského výrobcu Aston Martin bol nový model V12 Vantage, ktorý by mal byť, ako prezentuje výrobca, najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom v 95-ročnej histórii automobilky. Pod kapotou tohto úžasného štvordverového sedana tróni dvanásťvalcový šesťlitrový motor s výkonom 517 koní a 570 Nm. So 6stupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením dokáže ísť až 305 km/h a stovku dosiahne za 4,2 sekundy. Výrobca charakterizuje Aston Martin V12 Vantage ako veľmi prívetivý automobil k vodičovi. V pláne je vyrobiť približne tisícovku týchto skvelých automobilov. Do predaja sa má dostať pravdepodobne už v máji tohto roku a cena v prepočte by mala byť približne stopäťdesiat tisíc eur.

Aston Martin Lagonda a One-77

Aston Martin

Druhou významnou novinkou v stánku Aston Martin v Ženeve je oživenie legendy značky – športovo luxusného automobilu Lagonda. Štvordverový koncept je spomienkou a znovuoživením myšlienky na v minulosti uznávaný automobil. V Ženeve sa predstavil v predpremiére aj ďalší exkluzívny koncept One-77.

Audi

Audi A4 Allroad

Audi A4

Nemecká automobilka zbrojí ďalej a v Ženeve vytiahla hneď dve významné veľkokalibrové zbrane. Prvým je Audi A4 Allroad, ktorý chce napodobniť svojho veľmi úspešného staršieho a väčšieho súrodenca A6 Allroad. Vznikol na báze známeho modelu A4 Avant, od ktorého sa na prvý pohľad odlišuje oplastovaním karosérie a nerezovými ochrannými prvkami v prednej časti karosérie. Aj A4 Allroad má pohon quattro. V interiéri, ktorého veľkosť určuje rázvor náprav 280,5 centimetrov, je dostatok miesta tak pre cestujúcich vzadu, ako aj pre batožiny (490 litrov je základ, po sklopení zadných sedadiel až 1430 litrov). Na výber budú spočiatku tri motorové jednotky: benzínový 2,0 TFSI/210 k a dva turbodiesely 2,0 TDI/170 k a šesťvalec 3,0 TDI/239 k. Nový model príde do predaja v lete tohto roku.

Audi TT RS

Audi TT

Vo svetovej premiére predstavilo Audi v Ženeve kupé a roadster TT RS s päťvalcovým preplňovaným 2,5litrovým motorom s výkonom rovných 340 koní (max. krút. moment 450 Nm). Stovku dosiahne kupé za 4,6 sekundy, roadster za 4,7 sekundy. Obmedzovač najvyššej rýchlosti je nastavený na bežných 250 km/h, na prianie zákazníka ho však možno zvýšiť na 280 km/h. Nový motor je najvýkonnejší v doterajšej histórii modelu TT a predstavuje vrchol modelové radu. Odlišnosťou oproti predchádzajúcej generácii je, že v systéme quattro medzinápravový deferenciál nahrádza spojka Haldex.

Audi A5 Cabrio/S5 Cabrio

Audi A5

Premiéru v Ženeve mali aj ďalšie dvojičky Audi – A5 Cabrio a S5 Cabrio. Oba nové modely majú základ v dvojdverovom kupé. Karoséria je patrične vystužená kvôli vyššej tuhosti. Strecha pre oba modely je plátenná. Model A5 Cabrio bude mať okrem základného pohonu predných kolies aj pohon všetkých štyroch kolies. Pre model S5 Cabrio bude štandardom pohon quattro. Oba modely by sa mali začať predávať pravdepodobne v máji tohto roku.

Dacia

Dacia Duster

Dacia Duster

S veľkým a neobyčajným prekvapením prišla do Ženevy Dacia. Predstavila prvý automobil vytvorený v novom dizajnérskom stredisku Ranault Design Central Europe v Bukurešti. Na vzniku nového konceptu s menom Duster sa spolupodieľalo aj francúzske dizajnérske technické centrum Renaultu. Nový koncept v ničom nepripomína súčasné modely rumunskej Dacie.

Podľa Dacie ide o crossover, ktorý svojimi rozmermi zapadá medzi MPV a SUV. Zvláštnosťou konceptu je, že karoséria je riešená asymetricky: na strane vodiča sú len jedny dvere, na opačnej je dvojica dverí, ktoré sa otvárajú proti sebe a medzi nimi absentuje B-stĺpik. To umožňuje priam skvelý prístup do interiéru.

Koncept Duster je dlhý 425 cm, široký 164 cm, vysoký 149 cm a rázvor náprav vzhľadom na dĺžku je až neuveriteľných 280 cm. Priestrannému interiéru dobre sekunduje batožinový priestor s objemom 470 litrov. Duster stojí na efektných 21palcových ráfikoch kolies s pneumatikami 245/35 ZR 21 a pod kapotou má známy štvorvalec 1,5 dCi/105 k z portfólia Renaulta.

Aston Martin Aston Martin Aston Martin Aston Martin Aston Martin Aston Martin Aston Martin Audi A4 Audi A4 Audi A4 Audi A5 Audi A5 Audi A5 Audi A5 Audi A5 Audi A5 Audi A5 Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Dacia Duster Dacia Duster Dacia Duster
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.