Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (3)

Piatok, 13 marec 2009

Ešte tri dni budú otvorené brány 79. ženevského autosalónu vo výstavných priestoroch Palexpa. Zatvoria sa v nedeľu večer 15. marca. Kto sa ešte chystá do Ženevy a chce si spríjemniť marcový víkend pohľadom na najnovšie novinky, či už produkčné modely alebo koncepty budúcich automobilov, má ešte šancu. U nás, na našom internetovom portáli, táto šanca trvá ďalej, keďže postupne budeme uverejňovať všetko to podstatné z tohtoročnej Ženevy.

Fiat

Fiat svojou aktivitou v prechádzajúcich rokoch vyčerpal zásoby pušného prachu a v Ženeve predviedol len jednu novinku. Tá sa týka úspešného a populárneho modelu Fiat 500.

Fiat 500C

Fiat

Novinka nesie označenie 500C a nie je to kabriolet. Slovko Cabrio Fiat pravdepodobne schválne nepoužil, keďže ide skôr o neobvyklé riešenie ako o kabriolet. Nový model má sťahovaciu plátennú strechu, na nič sa nepodobá a nič súčasné nekopíruje. A tak ani nemá priameho konkurenta. Sťahovanie strechy sa deje pomocou mechanizmu, ktorý sa ovláda elektricky. Funkciu bezpečnostných prvkov v prípade Fiata 500C plnia bočné stĺpiky a kovové rámy okien. Aj 500C podobne ako základný model bude štvormiestny a montovať sa budú rovnaké pohonné jednotky ako do Fiata 500. Novinkou je systém Štar-stop na znižovanie spotreby a škodlivých exhalátov z výfukových plynov a robotizovaná prevodovka pre benzínové motory.

Ford

V expozícii Fordu zaujali najmä tieto novinky: štúdia iosis MAX, Focus RS, facelift pick-upu Ranger a Tourneo Connect BEV. Z nich najväčšej pozornosti sa tešil iosis MAX, ktorý má nahradiť súčasný C-Max.

Iosis-MAX

Ford

Iosis-MAX je podobne ako terajší model C-Max zo segmentu nižšej strednej triedy. Aj v tomto prípade pôjde o kompaktný van pre voľný čas. Štúdia iosis-MAX nesie charakteristické znaky tzv. kinetického dizajnu Forda, podobne ako nové modely Fiesta a Ka a je koncepčnou štúdiou budúcej generácie kompaktných viacúčelových automobilov.

Zvláštnosťou iosisu je systém otvárania bočných párov dverí, kde predné sa otvárajú obvyklým spôsobom, zadné sú posuvné. Karosérii chýba prostredný B-stĺpik, čím po otvorení páru dverí na jednej strane vznikne netradične veľký vstupný otvor. Prístup do batožinového priestoru je zadným dvojdielnym vekom. Karoséria je bohato presklená a interiér má štyri samostatné sedadlá.

Štúdia iosis MAX má pod kapotou v predpremiére vysokoúsporný motor z rodiny EcoBoost s objemom 1,6 a výkonom 180 koní v kombinácii s modernou prevodovkou Ford PowerShift. Je ukážkou a predzvesťou riešenia úsporných, čistých a výkonných motorov budúcnosti.

Koncept iosis-MAX má ukázať, že aj cenovo dostupné rodinné autá môžu mať praktický a pohodlný, no zároveň aj veľmi atraktívny interiér.

Focus RS

Ford

Najvýkonnejší a najrýchlejší Focus! Dosahuje najvyšší výkon 305 koní pri 6500 otáčkach! Vo svojej kategórii sa mu v tomto parametri žiadny model inej značky nevyrovná. Najbližšie k nemu má Audi S3, ale ten má o 40 koní nižší výkon. Ešte menej koní má Golf R32 piatej generácie – tomu na Focus RS chýba až 55 koní. Pod kapotou RS je preplňovaný 2,5litrový päťvalec. Pridajme ešte údaj o najvyššom krútiacom momente: má hodnotu 440 Nm a Focus RS ho dosahuje v rozmedzí 2300 až 4500 otáčok. Z nuly na 100 km/h potrebuje len 5,9 sekundy a najvyššia udávaná rýchlosť je 263 km/h. Praktickou vlastnosťou ostrého Focusu RS bude spotreba 9,4 l/100 km.

Ranger

Ford

Ranger mal v Ženeve svoju európsku premiéru. V novej faceliftovanej podobe predstavil svoj elegantný a moderný zovňajšok, ale aj dávku drsnosti, čím potvrdil, že je vhodný tak na zábavu, ako aj na tvrdú prácu. Je použiteľný na bežných cestách, ale aj v teréne. V kabíne sa zvezie až päť cestujúcich a na korbe (dĺžky 228 cm, 173 cm alebo 153 cm) náklad 1000 kg. Navyše môže ťahať príves s najvyššou povolenou hmotnosťou v triede. Nový Ranger sa bude dodávať s pohonmi 4x2 alebo 4x4, tromi druhmi karosérie a dvoma vznetovými motormi 2,5 a 3,0 TDCi s výkonmi 143 a 156 koní a päťstupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou.

Ford BEV Concept

Ford

Koncept vozidla s elektrickým pohonom Tourneo Connect BEV (Baterry Electric Vehicle) je ukážkou toho, ako môže byť BEV technológia použitá na úžitkových automobiloch.

Honda

V Ženeve sa Honda predstavila ekologicky. Okrem hybridného modelu Insight druhej generácie predstavila aj koncept športového kupé CR-Z, nový turbodiesel 2,2 i-DTEC (180 k) pre Accord Type-S a poslednú edíciu roadstera S2000 na ukončenie jeho sériovej výroby.

Insight

Honda

Hybridný model Insight sme predstavili v uplynulých dňoch v samostatnom článku. Pripomeňme aspoň, že ide o päťdverový hatchback, ktorým chce Honda preraziť na trhu hybridných automobilov a dopracovať sa ním k predajným úspechom. Šance na to má vďaka najnovšej verzii pohonu – benzínovému štvorvalcu 1,3/88 k (121 Nm) a elektromotoru s výkonom 13,5 koňa a krútiacemu momentu 79 Nm. Jazdí v kombinovanej spotrebe za 4,4 l/100 km pri množstve emisií CO2 101 g/km.

S2000 a CR-Z

Honda S2000 sa lúči po takmer desiatich rokoch výroby a posledná edícia výhradne v bielej farbe (má pripomínať prvú Hondu F1 z roku 1964) s dvojlitrovým vysokootáčkovým motorom s výkonom 240 koní. Predávať sa začne koncom tohto mesiaca.

Koncept športového automobilu CR-Z bude ďalším modelom, ktorý rozšíri rady hybridných automobilov Hondy, v súčasnosti zastúpených modelmi Insight a Civic. Model CR-Z bude vychádzať z konceptu s usporiadaním sedadiel 2+2. K pohonu mu bude slúžiť hybridná benzíno-elektrická pohonná jednotka.

Kia

Kórejská Kia hýri už dlhší čas nápadmi. Nové modely akoby súkala z rukáva. Predviedla sa aj teraz na autosalóne v Ženeve. Záujem pútal najmä koncept označený ako No.3

Konceot No. 3

Kia

Štúdia "číslo 3" by mala vyjadrovať poradie v hierarchii značky – po modeloch Picanto a Rio by No.3 mal byť tým tretím. Ide o malé MPV v luxusnom vyhotovení s množstvom presklených plôch. V akej konečnej podobe pôjde No.3 do výroby je teraz otázne, isté však je, že vyrábať sa začne už v tomto roku, najpravdepodobnejšie v českých Nošoviacich. Návrh štúdie pochádza od z európskeho strediska dizajnu automobilky Kia vo Frankfurte. Pri novom modeli sa ráta s tromi pohonnými jednotkami s objemom 1,4 a 1,6 litra, z ktorých jeden bude poháňať nafta.

Systém Idle Stop and Go

Ekologickým príspevkom Kia bude zavedenie systému Štart-stop pre modely Cee'd. Má označenie ISG (Idle Stop and Go) a bude samočinne vypínať motor pri zastavení napríklad na križovatke. Keď potom vodič zošliapne spojku a zaradí prevod, motor znovu naskočí. Takto sa má ušetriť v mestskej premávke až 15 % paliva, v kombinovanej prevádzke približne 6 %. Do výroby sa systém Idle Stop and Go má dostať v týchto jarných mesiacoch.

Fiat Fiat Fiat Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Honda Honda Honda Honda Kia Kia Kia Kia Kia
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.