Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (3)

Piatok, 13 marec 2009

Ešte tri dni budú otvorené brány 79. ženevského autosalónu vo výstavných priestoroch Palexpa. Zatvoria sa v nedeľu večer 15. marca. Kto sa ešte chystá do Ženevy a chce si spríjemniť marcový víkend pohľadom na najnovšie novinky, či už produkčné modely alebo koncepty budúcich automobilov, má ešte šancu. U nás, na našom internetovom portáli, táto šanca trvá ďalej, keďže postupne budeme uverejňovať všetko to podstatné z tohtoročnej Ženevy.

Fiat

Fiat svojou aktivitou v prechádzajúcich rokoch vyčerpal zásoby pušného prachu a v Ženeve predviedol len jednu novinku. Tá sa týka úspešného a populárneho modelu Fiat 500.

Fiat 500C

Fiat

Novinka nesie označenie 500C a nie je to kabriolet. Slovko Cabrio Fiat pravdepodobne schválne nepoužil, keďže ide skôr o neobvyklé riešenie ako o kabriolet. Nový model má sťahovaciu plátennú strechu, na nič sa nepodobá a nič súčasné nekopíruje. A tak ani nemá priameho konkurenta. Sťahovanie strechy sa deje pomocou mechanizmu, ktorý sa ovláda elektricky. Funkciu bezpečnostných prvkov v prípade Fiata 500C plnia bočné stĺpiky a kovové rámy okien. Aj 500C podobne ako základný model bude štvormiestny a montovať sa budú rovnaké pohonné jednotky ako do Fiata 500. Novinkou je systém Štar-stop na znižovanie spotreby a škodlivých exhalátov z výfukových plynov a robotizovaná prevodovka pre benzínové motory.

Ford

V expozícii Fordu zaujali najmä tieto novinky: štúdia iosis MAX, Focus RS, facelift pick-upu Ranger a Tourneo Connect BEV. Z nich najväčšej pozornosti sa tešil iosis MAX, ktorý má nahradiť súčasný C-Max.

Iosis-MAX

Ford

Iosis-MAX je podobne ako terajší model C-Max zo segmentu nižšej strednej triedy. Aj v tomto prípade pôjde o kompaktný van pre voľný čas. Štúdia iosis-MAX nesie charakteristické znaky tzv. kinetického dizajnu Forda, podobne ako nové modely Fiesta a Ka a je koncepčnou štúdiou budúcej generácie kompaktných viacúčelových automobilov.

Zvláštnosťou iosisu je systém otvárania bočných párov dverí, kde predné sa otvárajú obvyklým spôsobom, zadné sú posuvné. Karosérii chýba prostredný B-stĺpik, čím po otvorení páru dverí na jednej strane vznikne netradične veľký vstupný otvor. Prístup do batožinového priestoru je zadným dvojdielnym vekom. Karoséria je bohato presklená a interiér má štyri samostatné sedadlá.

Štúdia iosis MAX má pod kapotou v predpremiére vysokoúsporný motor z rodiny EcoBoost s objemom 1,6 a výkonom 180 koní v kombinácii s modernou prevodovkou Ford PowerShift. Je ukážkou a predzvesťou riešenia úsporných, čistých a výkonných motorov budúcnosti.

Koncept iosis-MAX má ukázať, že aj cenovo dostupné rodinné autá môžu mať praktický a pohodlný, no zároveň aj veľmi atraktívny interiér.

Focus RS

Ford

Najvýkonnejší a najrýchlejší Focus! Dosahuje najvyšší výkon 305 koní pri 6500 otáčkach! Vo svojej kategórii sa mu v tomto parametri žiadny model inej značky nevyrovná. Najbližšie k nemu má Audi S3, ale ten má o 40 koní nižší výkon. Ešte menej koní má Golf R32 piatej generácie – tomu na Focus RS chýba až 55 koní. Pod kapotou RS je preplňovaný 2,5litrový päťvalec. Pridajme ešte údaj o najvyššom krútiacom momente: má hodnotu 440 Nm a Focus RS ho dosahuje v rozmedzí 2300 až 4500 otáčok. Z nuly na 100 km/h potrebuje len 5,9 sekundy a najvyššia udávaná rýchlosť je 263 km/h. Praktickou vlastnosťou ostrého Focusu RS bude spotreba 9,4 l/100 km.

Ranger

Ford

Ranger mal v Ženeve svoju európsku premiéru. V novej faceliftovanej podobe predstavil svoj elegantný a moderný zovňajšok, ale aj dávku drsnosti, čím potvrdil, že je vhodný tak na zábavu, ako aj na tvrdú prácu. Je použiteľný na bežných cestách, ale aj v teréne. V kabíne sa zvezie až päť cestujúcich a na korbe (dĺžky 228 cm, 173 cm alebo 153 cm) náklad 1000 kg. Navyše môže ťahať príves s najvyššou povolenou hmotnosťou v triede. Nový Ranger sa bude dodávať s pohonmi 4x2 alebo 4x4, tromi druhmi karosérie a dvoma vznetovými motormi 2,5 a 3,0 TDCi s výkonmi 143 a 156 koní a päťstupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou.

Ford BEV Concept

Ford

Koncept vozidla s elektrickým pohonom Tourneo Connect BEV (Baterry Electric Vehicle) je ukážkou toho, ako môže byť BEV technológia použitá na úžitkových automobiloch.

Honda

V Ženeve sa Honda predstavila ekologicky. Okrem hybridného modelu Insight druhej generácie predstavila aj koncept športového kupé CR-Z, nový turbodiesel 2,2 i-DTEC (180 k) pre Accord Type-S a poslednú edíciu roadstera S2000 na ukončenie jeho sériovej výroby.

Insight

Honda

Hybridný model Insight sme predstavili v uplynulých dňoch v samostatnom článku. Pripomeňme aspoň, že ide o päťdverový hatchback, ktorým chce Honda preraziť na trhu hybridných automobilov a dopracovať sa ním k predajným úspechom. Šance na to má vďaka najnovšej verzii pohonu – benzínovému štvorvalcu 1,3/88 k (121 Nm) a elektromotoru s výkonom 13,5 koňa a krútiacemu momentu 79 Nm. Jazdí v kombinovanej spotrebe za 4,4 l/100 km pri množstve emisií CO2 101 g/km.

S2000 a CR-Z

Honda S2000 sa lúči po takmer desiatich rokoch výroby a posledná edícia výhradne v bielej farbe (má pripomínať prvú Hondu F1 z roku 1964) s dvojlitrovým vysokootáčkovým motorom s výkonom 240 koní. Predávať sa začne koncom tohto mesiaca.

Koncept športového automobilu CR-Z bude ďalším modelom, ktorý rozšíri rady hybridných automobilov Hondy, v súčasnosti zastúpených modelmi Insight a Civic. Model CR-Z bude vychádzať z konceptu s usporiadaním sedadiel 2+2. K pohonu mu bude slúžiť hybridná benzíno-elektrická pohonná jednotka.

Kia

Kórejská Kia hýri už dlhší čas nápadmi. Nové modely akoby súkala z rukáva. Predviedla sa aj teraz na autosalóne v Ženeve. Záujem pútal najmä koncept označený ako No.3

Konceot No. 3

Kia

Štúdia "číslo 3" by mala vyjadrovať poradie v hierarchii značky – po modeloch Picanto a Rio by No.3 mal byť tým tretím. Ide o malé MPV v luxusnom vyhotovení s množstvom presklených plôch. V akej konečnej podobe pôjde No.3 do výroby je teraz otázne, isté však je, že vyrábať sa začne už v tomto roku, najpravdepodobnejšie v českých Nošoviacich. Návrh štúdie pochádza od z európskeho strediska dizajnu automobilky Kia vo Frankfurte. Pri novom modeli sa ráta s tromi pohonnými jednotkami s objemom 1,4 a 1,6 litra, z ktorých jeden bude poháňať nafta.

Systém Idle Stop and Go

Ekologickým príspevkom Kia bude zavedenie systému Štart-stop pre modely Cee'd. Má označenie ISG (Idle Stop and Go) a bude samočinne vypínať motor pri zastavení napríklad na križovatke. Keď potom vodič zošliapne spojku a zaradí prevod, motor znovu naskočí. Takto sa má ušetriť v mestskej premávke až 15 % paliva, v kombinovanej prevádzke približne 6 %. Do výroby sa systém Idle Stop and Go má dostať v týchto jarných mesiacoch.

Fiat Fiat Fiat Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Honda Honda Honda Honda Kia Kia Kia Kia Kia
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.