Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (4)

Utorok, 17 marec 2009

V nedeľu večer sa po jedenástich úspešných dňoch zavreli brány 79. ženevského autosalónu. Návštevníci oceňovali nielen početné zastúpenie svetových či európskych premiér, ale aj koncepty budúcich sériových automobilov. Úspech autosalónu presvedčil, že záujem o automobily napriek svetovej finančnej a hospodárskej kríze neutícha. Autosalón sa skončil, ale my pokračujeme v uverejňovaní najzaujímavejších ženevských noviniek.

Hyundai

Ix-onic

Hyundai

Hyundai pripravil do Ženevy svetovú premiéru konceptu s menom ix-onic. Ide o kompaktné SUV, za ktorým by sa mal skrývať nástupca Tucsona, ktorý by ako sériový automobil mal niesť dávnejšie avizované označenie ix-35. V Ženeve patril koncept Hyundai ix-onic k vzhľadovo najvydarenejším. Aj keď jeho dizajn je značne extravagantný, povráva sa, že sériový model by sa od neho nemal príliš odlišovať. Okrem mimoriadneho vzhľadu je koncept aj technicky veľmi zdatný. Základná pohonná jednotka má objem 1,6 litra, priame vstrekovanie benzínu, turbo, výkon 170 koní, automatickú 6stupňovú dvojspojkovú prevodovku a na zníženie spotreby paliva a zníženie exhalátov systém štart-stop.

i20 3dv. a i30 Blue

Hyundai

Druhou významnou novinky v expozícii Hyundai bol trojdverový malý hatchback i20. Kórejský výrobca ním rozširuje ponuku svojich malých automobilov. Trojdverový i20 je variantom k päťdverovej verzii a mal by byť cenovo výhodnejší.

Model i30 Blue je variant ekologickejšieho základného modelu Hyundai i30. Má okrem iného systém vypínania motora pri státí na križovatke. Po vypnutí spojky a zaradení prevodu motor znovu naštartuje. Okrem päťdverového hatchbacku bude aj verzia kombi a do Európy by verzia Blue mala doraziť približne v polovici tohto roku.

Chevrolet

Spark

Chevrolet

Svetovú premiéru mal Chevrolet Spark v sériovej podobe. Spark má občerstviť v Európe rastúci segment mini automobilov. Je to už druhá generácia tohto modelu, táto má oproti prechádzajúcej pár dverí navyše. Oblé tvary prvej generácie sú minulosťou, nový model je charakteristický hranatým stylingom a ostrými linkami. Logo značky je umiestnené na hornej mriežke chladiča. Nový Spark je dlhší o 145 mm (meria 3640 mm), väčší je aj rázvor náprav o 40 mm (2375 mm) a bude jazdiť na 15palcových kolesách.

Do Európy by Spark mal doraziť začiatkom budúceho roka. Pod kapotou budú dva štvorvalcové motory so zdvihovým objemom 1,0 a 1,2 litra s výkonmi 66 a 78 koní a majú mať spotrebu pod 5 litrov benzínu na 100 km a hodnoty emisií CO2 pod 120 g/km. Päťdverový Spark, ktorý vychádza zo štúdie Beat, spája pútavý dizajn so solídnou priestrannosťou.

Jaguar

Jaguar si svoj pušný prach vystrieľal skôr a v Ženeve sa prezentoval "len" svojimi vylepšenými špičkovými modelmi.

XFR

Jaguar

Na vrchol legendárnej značky vystúpil model XF s pridaným R. Jaguar XFR je na vrchole ponuky s preplňovaným osemvalcom. Zvonku po vzhľadovej stránke sa XFR líši iba malými, zato však dôležitými detailmi: inými nárazníkmi, vetracími otvormi na kapote motora, štyrmi koncovkami výfuku, nástavcami prahov, odtrhovou hranou na veku batožinového priestoru a 20palcovými kolesami. Podvozok má adaptívne elektronicky riadené tlmiče pruženia a aktívny diferenciál. Výkon päťlitrového motora sa vyšplhal na 510 koní, stovku zvládne za 4,9 sekundy a najvyššiu rýchlosť má blokovanú na hodnote 250 km/h.

XF Diesel S

Nový turbodiesel so zdvihovým objemom 3,0 litra nahradí doterajší s objemom 2,7 litra, ktorý mal výkon 240 koní. Výkon nového trojlitra vzrástol na 275 koní, najvyšší krútiaci moment má hodnotu 600 Nm, nižšia je spotrebu oproti predchodcovi o 10 % a emisie CO2 spĺňajú limity normy Euro 5. Nový motor je určený pre model Jaguar XF.

XK a XKR

Inováciou prešli modelové rady XK a XKR. Tou najväčšou sú nové motory V8 so zväčšeným objemom zo 4,2 litra na päť litrov. Jedna verzia je s atmosférickým plnením, druhá preplňovaná. Ostatná modernizácia má vylepšiť vzhľad i celkovo zmodernizovať štvorročné modely. Zmena sa dotkla predného nárazníka, ktorý je nový, bočných smeroviek premiestnených do vonkajších zrkadiel a aj koncových svetiel, ktoré majú novú led diódovú grafiku. Menšia modernizácia neobišla ani interiér: tu je napríklad nový ovládač automatickej prevodovky z modelu XF.

Lexus

Japonská luxusná značka sa hrdí predovšetkým svojimi hybridmi a zameraním na ekológiu, teda na ochranu životného prostredia.

RX 450h

Lexus

Tretia generácia SUV radu RX má pohonné jednotky s celkovým výkonom 299 koní. Tie pozostávajú zo spaľovacieho motora V6 s objemom 3,5 litra a dvoch elektromotorov poháňaných batériami. Systém pohonu umožňuje samostatnú jazdu s benzínovým motorom, alebo len s elektromotormi, prípadne oboma jednotkami súčasne. RX 450h má poháňané všetky štyri kolesá, je schopný vyvinúť rýchlosť až 200 km/h a akcelerovať z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Na trh príde v lete tohto roku.

IS 250C

Lexus

V Ženeve sa značka Lexus prezentovala aj novým kupé-kabrioletom IS 250C s hliníkovou skladacou strechou. Pýchou okrem rýchleho sťahovania strechy za 21 sekúnd je aj zabezpečenie štvorčlennej posádky, čo ma na starosti bezpečnostný oblúk za zadnými sedadlami a elektronické bezpečnostné systémy. Nový automobil, ktorý sa rozmerovo príliš neodlišuje od sedana IS 250, sa v Európe začne predávať v letných mesiacoch.

Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Chevrolet Chevrolet Jaguar Jaguar Jaguar Jaguar Jaguar Lexus Lexus Lexus Lexus Lexus
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.