Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (4)

Utorok, 17 marec 2009

V nedeľu večer sa po jedenástich úspešných dňoch zavreli brány 79. ženevského autosalónu. Návštevníci oceňovali nielen početné zastúpenie svetových či európskych premiér, ale aj koncepty budúcich sériových automobilov. Úspech autosalónu presvedčil, že záujem o automobily napriek svetovej finančnej a hospodárskej kríze neutícha. Autosalón sa skončil, ale my pokračujeme v uverejňovaní najzaujímavejších ženevských noviniek.

Hyundai

Ix-onic

Hyundai

Hyundai pripravil do Ženevy svetovú premiéru konceptu s menom ix-onic. Ide o kompaktné SUV, za ktorým by sa mal skrývať nástupca Tucsona, ktorý by ako sériový automobil mal niesť dávnejšie avizované označenie ix-35. V Ženeve patril koncept Hyundai ix-onic k vzhľadovo najvydarenejším. Aj keď jeho dizajn je značne extravagantný, povráva sa, že sériový model by sa od neho nemal príliš odlišovať. Okrem mimoriadneho vzhľadu je koncept aj technicky veľmi zdatný. Základná pohonná jednotka má objem 1,6 litra, priame vstrekovanie benzínu, turbo, výkon 170 koní, automatickú 6stupňovú dvojspojkovú prevodovku a na zníženie spotreby paliva a zníženie exhalátov systém štart-stop.

i20 3dv. a i30 Blue

Hyundai

Druhou významnou novinky v expozícii Hyundai bol trojdverový malý hatchback i20. Kórejský výrobca ním rozširuje ponuku svojich malých automobilov. Trojdverový i20 je variantom k päťdverovej verzii a mal by byť cenovo výhodnejší.

Model i30 Blue je variant ekologickejšieho základného modelu Hyundai i30. Má okrem iného systém vypínania motora pri státí na križovatke. Po vypnutí spojky a zaradení prevodu motor znovu naštartuje. Okrem päťdverového hatchbacku bude aj verzia kombi a do Európy by verzia Blue mala doraziť približne v polovici tohto roku.

Chevrolet

Spark

Chevrolet

Svetovú premiéru mal Chevrolet Spark v sériovej podobe. Spark má občerstviť v Európe rastúci segment mini automobilov. Je to už druhá generácia tohto modelu, táto má oproti prechádzajúcej pár dverí navyše. Oblé tvary prvej generácie sú minulosťou, nový model je charakteristický hranatým stylingom a ostrými linkami. Logo značky je umiestnené na hornej mriežke chladiča. Nový Spark je dlhší o 145 mm (meria 3640 mm), väčší je aj rázvor náprav o 40 mm (2375 mm) a bude jazdiť na 15palcových kolesách.

Do Európy by Spark mal doraziť začiatkom budúceho roka. Pod kapotou budú dva štvorvalcové motory so zdvihovým objemom 1,0 a 1,2 litra s výkonmi 66 a 78 koní a majú mať spotrebu pod 5 litrov benzínu na 100 km a hodnoty emisií CO2 pod 120 g/km. Päťdverový Spark, ktorý vychádza zo štúdie Beat, spája pútavý dizajn so solídnou priestrannosťou.

Jaguar

Jaguar si svoj pušný prach vystrieľal skôr a v Ženeve sa prezentoval "len" svojimi vylepšenými špičkovými modelmi.

XFR

Jaguar

Na vrchol legendárnej značky vystúpil model XF s pridaným R. Jaguar XFR je na vrchole ponuky s preplňovaným osemvalcom. Zvonku po vzhľadovej stránke sa XFR líši iba malými, zato však dôležitými detailmi: inými nárazníkmi, vetracími otvormi na kapote motora, štyrmi koncovkami výfuku, nástavcami prahov, odtrhovou hranou na veku batožinového priestoru a 20palcovými kolesami. Podvozok má adaptívne elektronicky riadené tlmiče pruženia a aktívny diferenciál. Výkon päťlitrového motora sa vyšplhal na 510 koní, stovku zvládne za 4,9 sekundy a najvyššiu rýchlosť má blokovanú na hodnote 250 km/h.

XF Diesel S

Nový turbodiesel so zdvihovým objemom 3,0 litra nahradí doterajší s objemom 2,7 litra, ktorý mal výkon 240 koní. Výkon nového trojlitra vzrástol na 275 koní, najvyšší krútiaci moment má hodnotu 600 Nm, nižšia je spotrebu oproti predchodcovi o 10 % a emisie CO2 spĺňajú limity normy Euro 5. Nový motor je určený pre model Jaguar XF.

XK a XKR

Inováciou prešli modelové rady XK a XKR. Tou najväčšou sú nové motory V8 so zväčšeným objemom zo 4,2 litra na päť litrov. Jedna verzia je s atmosférickým plnením, druhá preplňovaná. Ostatná modernizácia má vylepšiť vzhľad i celkovo zmodernizovať štvorročné modely. Zmena sa dotkla predného nárazníka, ktorý je nový, bočných smeroviek premiestnených do vonkajších zrkadiel a aj koncových svetiel, ktoré majú novú led diódovú grafiku. Menšia modernizácia neobišla ani interiér: tu je napríklad nový ovládač automatickej prevodovky z modelu XF.

Lexus

Japonská luxusná značka sa hrdí predovšetkým svojimi hybridmi a zameraním na ekológiu, teda na ochranu životného prostredia.

RX 450h

Lexus

Tretia generácia SUV radu RX má pohonné jednotky s celkovým výkonom 299 koní. Tie pozostávajú zo spaľovacieho motora V6 s objemom 3,5 litra a dvoch elektromotorov poháňaných batériami. Systém pohonu umožňuje samostatnú jazdu s benzínovým motorom, alebo len s elektromotormi, prípadne oboma jednotkami súčasne. RX 450h má poháňané všetky štyri kolesá, je schopný vyvinúť rýchlosť až 200 km/h a akcelerovať z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Na trh príde v lete tohto roku.

IS 250C

Lexus

V Ženeve sa značka Lexus prezentovala aj novým kupé-kabrioletom IS 250C s hliníkovou skladacou strechou. Pýchou okrem rýchleho sťahovania strechy za 21 sekúnd je aj zabezpečenie štvorčlennej posádky, čo ma na starosti bezpečnostný oblúk za zadnými sedadlami a elektronické bezpečnostné systémy. Nový automobil, ktorý sa rozmerovo príliš neodlišuje od sedana IS 250, sa v Európe začne predávať v letných mesiacoch.

Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Chevrolet Chevrolet Jaguar Jaguar Jaguar Jaguar Jaguar Lexus Lexus Lexus Lexus Lexus
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.