Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (5)

Štvrtok, 19 marec 2009

Najväčší jarný sviatok motoristov sa skončil. Brány ženevského autosalónu sú už zavreté, na rade bude bilancovanie. Už teraz však možno s istotou povedať, že autosalón na brehu ženevského jazera bol úspešný z pohľadu vystavovateľov i návštevníkov. Život v hale Palexpo sa vrátil do normálnych koľají. O rok, presne od 4. do 14. marca 2010, sa však do Ženevy na jubilejný 80. ročník autosalónu vrátime znovu. Teraz sa ešte pokochajme pohľadom na ďalšie tohtoročné výstavné novinky.

Mazda

Mazda sa v Ženeve predviedla viacerými novinkami. Najhorúcejšou bola ostrá Mazda3 MPS, ale pozornosť si zaslúži aj ďalšia trojka – i stop a inovované športovo ladené SUV CX-7.

Mazda3 MPS

Mazda

Mazda tri MPS je s novým preplňovaným štvorvalcovým agregátom MZR 2,3 s výkonom 260 koní a krútiacim momentom 380 Nm pri 3000 otáčkach rýchlou riadenou strelou. Jej základom je známy päťdverový hatchback, do podoby MPS však s patrične upraveným zovňajškom i podvozkom a novými 18palcovými kolesami a pneumatikami 225/40 R18. Aj MPS má poháňané predné kolesá, na ktoré sa výkon prenáša cez 6stupňový manuál a diferenciál so zvýšenou svornosťou. Udržať tohto diabla na ceste je úlohou priečnych ramien a vzpier McPherson vpredu a viacprvkového nezávislého zavesenia vzadu. O dynamike Mazdy3 MPS vypovedá zrýchlenie na stovku za šesť sekúnd a najvyššia rýchlosť 250 km/h. Do predaja by mala prísť na jeseň tohto roku.

3 i-stop

Mazda

Cieľom tohto modelu je zvýšenie hospodárnosti a väčšej náklonnosti k životnému prostrediu. Tento priateľskejší model bude tak vo vyhotovení štvordverového sedana ako aj päťdverového hatchbacku. Bude sa dodávať s motorom MZR 2,0 DISI (priame vstrekovanie benzín) a ekológii má pomáhať spolupráca so systémom i-stop (štart-stop). Agregát má výkon 151 koní (191 Nm) a dosahuje ho pri 6200 otáčkach. Systém i-stop, ktorý vypína motor pri zastavení a znovu ho spustí po zošliapnutí spojky a zaradení prevodu, by mal podľa Mazdy ušetriť až 14 % paliva. Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom by mala byť 6,8 l/100 km.

CX-7

Mazda

Inovované SUV CX-7 dostalo po prvý raz aj vznetový motor s objemom 2,2 litra. Novinkou u tohto modelu je aj systém monitorovania mŕtveho uhla a signalizácia prudkého brzdenia. Modernizácia sa dotkla aj vizuálnych zmien na karosérii, napríklad masky chladiča a predných svetlometov do hmly. V ponuke Mazdy CX-7 budú aj nové 18- a 19-palcové disky kolies z ľahkých zliatin.

Mercedes-Benz

Nemecká značka lákala na výstavisku v hale Palexpo na dve nové éčka – limuzínu, ktorá už bola skôr odhalená (mala tu európsku premiéru), ale najmä nového kupé, ktoré sa v Ženeve predstavilo vo svetovej premiére. Tretím lákadlom nebol masový produkčný model, ale spomienkový na SLR (a skvelého Stirlinga Mossa) zo začiatku druhej polovice minulého storočia.

Limuzína E a kupé E

Mercedes-Benz

Nové éčko nahrádza po siedmich rokoch predchodcu. Prakticky súčasne so sedanom prichádza aj kupé, čím značka vytláča zo svojho programu rad CLK. Nové kupé sa odteraz bude volať E Coupé a do predaja by sa malo dostať už v máji. Kupé E bude mať v základnom modeli pod kapotou benzínový štvorvalec 1,8 litra s výkonom 204 koní. Najvýkonnejší agregát bude pod kapotou E 500 Coupé – osemvalec s výkonom 387 koní.

Mercedes-Benz

Sedan E, ktorý narástol do dĺžky a meria 487 centimetrov, ponúka viac miesta hlavne na zadných sedadlách a je oproti predchádzajúcej generácii luxusnejší a o dosť úspornejší, príde na trh už v marci. Základný štvordverový model bude mať pod kapotou motor 220 CDI.

SLR Stirling Moss

Mercedes-Benz

Spomienkový model na preteky Mille Miglia 1955 a víťazstvo anglického jazdca Stirlinga Mossa vyrobia v 75 exemplároch, očíslovaných od 1 po 75. Mercedes-Benz – McLaren SLR Stirling Moss má základ v pôvodnom SLR, ale štylistické prvky z otvoreného pretekárskeho špeciálu Mercedes-Benz 300 SLR z päťdesiatych rokov minulého storočia. Terajší model poháňa preplňovaný osemvalcový motor s objemom 5,4 litra a výkonom 650 koní. S ním akceleruje na stokilometrovú rýchlosť pod 3,5 sekundy a najvyššiu rýchlosť 350 km/h. Cena? Rovných 750 tisíc eur.

Nissan

Dve svetové premiéry a jedna európska. A nie hocaké. Nissan Qazana je koncept nesmierne zaujímavého crossovera, roadster 370Z superrýchly športiak a Cube hranatý štýlový Japonec.

370Z

Nissan

Okrem menších vzhľadových detailov oproti predchodcovi 350Z, ktoré tomuto športovému krásavcovi veľmi pristanú, dostal nový model 370Z výkonnejší motor o 30 koní a tak má teraz stádo s 330 koníkmi. Najvyšší výkon a najúžasnejší zvuk dosahuje 3,7litrový šesťvalec pri 7000 otáčkach. Zrýchľuje z nuly na stokilometrovú rýchlosť za 5,9 sekundy a najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Výkon sa z motora na kolesá môže prenášať prostredníctvom šesťstupňového manuálu, ktorý pri radení smerom dole si sám dáva medziplyn. Alternatívou je sedemstupňový manuál s pádlami pod volantom. Na trh sa Nissan 370Z dostane pravdepodobne už v apríli tohto roku.

Qazana

Nissan

Nový model Qazana má byť menším Qashqaiom. V Ženeve sa síce predstavil len ako koncept, ale do roka by už mohol byť sériovým modelom. Päťdverový Qazana je postavený na koncernovej B platforme Renault/Nissan, akú používa Micra i Note. Koncept dlhý 406 cm, vysoký 157 cm (rázvor náprav 253 cm) má vzhľad SUV. Má byť praktický ako hatchback a zaujať by mal podobnú klientelu ako Qashqai. Vo svojej premiére sa predstavil len ako dizajnérsky koncept, o motoroch sa nič nevie.

Cube

Nissan

Svetovú premiéru mal model Cube začiatkom tohto roku v Los Angeles, v Ženeve európsku. Päťmiestny hranatý 398 cm dlhý praktický automobil ponúkne dostatok miesta pre päť osôb. Pohonnými jednotkami pre Európu budú turbodiesel 1,5 s výkonom 106 koní (so 6stupňovou manuálnou prevodovkou) alebo benzínový štvorvalec 1,6 s výkonom 110 koní (s 5stupňovou manuálnou prevodovkou alebo bezstupňovou CVT). Cube sa má stať globálnym modelom automobilky Nissan a predávať v Európe sa začne ešte v tomto roku.

Mazda Mazda Mazda Mazda Mazda Mazda Mazda Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.