Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (7)

Streda, 25 marec 2009

Ženevský autosalón otvoril svoje brány pred troma týždňami. Noviniek, ktoré výrobcovia automobilov priviezli do Ženevy, bolo také množstvo, že napriek viacerým pokračovaniam sme ich všetky doteraz nestihli uverejniť. Pozrite si ďalšie zaujímavé modely.

Maybach

Zeppelin

Maybach

Model Zeppelin nadväzuje svojim pomenovaním na historický model z tridsiatych rokov a technický základ má v modeloch 57 S/62 S. Výkon 12valcového motora (12 valec mal aj pôvodný historický model) je však zvýšený zo 612 koní na 640 koní a najvyšší krútiaci moment je aj u tohto motora elektronicky obmedzený na 1000 Nm a dosahuje ho v rozsahu od 1000 do 4000 otáčok za minútu. Stokilometrovú rýchlosť dosiahne za 4,9 sekundy, najvyššiu rýchlosť 275 km/h. Exkluzivitou modelu Maybach Zeppelin je farebná kombinácia laku karosérie svetlohnedej a čiernej farby, zákazník si však môže vybrať aj inú farebnú kombináciu.

Peugeot

3008

Peugeot

Stredobodom pozornosti v expozícii francúzskeho Peugeota bol kríženec SUV/MPV, vlastne skôr crossover s označením 3008. Rozmerovo je o málo väčší ako model 308 (d/š/v – 4365/1837/1639 mm). Podstatný je nárast výšky o 14 cm, vďaka čomu je aj na zadných sedadlách dosť miesta nad hlavami cestujúcich. Napriek tomu, že výrobca svoj model označuje ako crossover, zostáva len pri pohone predných kolies a s pohonom 4x4 sa ráta najskôr v roku 2011.

Zvláštnosťou modelu 3008 je riešenie zadnej partie, najmä horizontálne delených dvojdielnych dverí, kde spodná časť sa vyklápa smerom dole a možno ju zaťažiť aj ťažším bremenom. Okrem toho: batožinový priestor má tri výškové polohy. Základný objem batožinového priestoru 432 litrov sklopením zadných sedadiel a operadla sedadla spolujazdca (vznikne úplne rovná plocha) sa dá zväčšiť až na 1241 litrov. O pohon sa budú starať známe motory, pričom preferenciu dostávajú známe HDI. V roku 2011 má pribudnúť hybridná pohonná jednotka Hybrid4, od ktorej si Peugeot sľubuje až 35 %-nú úsporu paliva.

Nový Peugeot 3008 by sa mal začať predávať približne v polovici tohto roku.

Porsche

Cayenne Diesel

Porsche

Nemecká automobilka prezentovala v Ženeve svoj model Cayenne Diesel ako svetovú novinku, aj keď nový Cayenne sa v Európe už v čase konania autosalónu predával. Prvé Porsche s dieselovým motorom vzbudil zaujímavé reakcie už pri oznámení, že automobilka zaraďuje do svojho portfólia aj model s dieselovým motorom. Vznetová pohonná jednotka pochádza z koncernu VW a Porsche siahlo po osvedčenom preplňovanom vidlicovom šesťvalci z Audi s objemom 3,0 litra, ktorý disponuje výkonom 240 koní a najvyšším krútiacim momentom 550 Nm už od 2000 otáčok. S ním a automatickou šesťstupňovou prevodovkou Tiptronic dokáže zdolať stokilometrovú rýchlosť za 8,3 sekundy a vyvinúť najvyššiu rýchlosť 214 km/h.

911 GT3

Porsche

V Ženeve sa predstavil aj modernizovaný model 911 GT3 s nepreplňovaným motorom. Motor, ktorý tradične poháňa zadné kolesá, dostal zväčšený objem z 3,6 na 3,8 litra. Výkon je teraz vyšší, má 435 koní (o 20 koní viac ako mal predchodca) a najvyšší krútiaci moment 430 Nm. Vďaka vyššiemu výkonu motora a prepracovanej aerodynamike dosiahne 911 GT3 stokilometrovú rýchlosť za 4,1 sekundy a najvyššiu rýchlosť 312 km/h. Obe tieto hodnoty sú lepšie, ako mal predchádzajúci model. S novým motorom je Porsche 911 GT3 najostrejším z radu nepreplňovaných motorov. Menšie zmeny sú aj na karosérii, napríklad 911 GT3 má nové oba nárazníky, predné hlavné svetlomety i koncové svetlá zo svetelných diód a kolesá s centrálnym uzáverom.

Rolls-Royce

200 EX

Rolls-Royce

Pravdepodobne pripravovaný nový model jednej z najluxusnejších značiek sveta sa v Ženeve predstavil ako koncept 200EX. Aj tento model, ako každý Rolls-Royce, sa pridŕža klasického tvaru, ktorý pretrváva prakticky od samotného začiatku značky. Samozrejme, ani konceptu nechýba najvyšší luxus, ktorý je vlastný značke Rolls-Royce. Malo by ísť pravdepodobne o chystaný menší model RR4, ktorý by mal uzrieť svetlo sveta už v budúcom roku. Oproti konvenčným modelom má koncept, dlhý 540 cm (šírka 195 cm, výška 155 cm), otváranie druhého páru dverí proti smeru jazdy. Pohonnou jednotkou by mal byť v súčasnosti ešte nešpecifikovaný benzínový dvanásťvalcový motor.

Saab

Saab

Saab sa síce predstavil v Ženeve s novinkou 9-3x, čo je automobil vhodný aj do terénu, ale za úplnú novinku možno považovať vari len jeho terénne ambície. Ide totiž o model 9-3 SportCombi, ktorý dostal obloženie plastami (a pohon 4x4). Nový model má štandardne pohon všetkých štyroch kolies označovaný Saabom ako XWD, pričom pohon zadných kolies sa pripája prostredníctvom Haldex spojky poslednej generácie. Za príplatok môže mať zákazník aj elektronicky riadený samosvorný diferenciál zadnej nápravy. Z benzínových pohonných jednotiek sa použije 2,0T s výkonom 209 koní, ktorý môže spaľovať aj etanol E85, z naftových 1,9 TTiD s výkonom 180 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Prevodovka môže byť šesťstupňová mechanická s ručným radením alebo šesťstupňový automat. Batožinový priestor má základný objem 477 litrov, ktorý možno po sklopení zadných sedadiel zväčšiť na 1331 litrov.

Maybach Maybach Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Rolls-Royce Rolls-Royce Rolls-Royce Saab Saab Saab Saab
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.