Ženeva 2009 - prehľad vybraných noviniek (8)

Utorok, 31 marec 2009

Dnešným pokračovaním uzatvárane predstavovanie najzaujímavejších noviniek zo 79. ženevského autosalónu. K tým najzaujímavejším produkčným modelom i konceptom sa budeme postupne vracať ich podrobnejším predstavením. Teraz si ešte pozrite ďalšie zaujímavé modely z našej prehliadky.

Seat

Španielsky Seat predstavil v Ženeve dve zásadné novinky – nové kombi Exeo a nový turbodiesel s objemom 1,6 litra. Medzi novinky však treba zarátať aj modely, ktoré podstúpili inovačnú modernizáciu – Leon, Altea a Altea XL.

Exeo ST

Seat

Po sedane Exeo, ktorý sa predstavil už skôr, prezentoval Seat vo svetovej premiére v Ženeve verziu kombi označovanú ako ST (Sports Tourer). Aj kombi, podobne ako sedan, má základy v predchádzajúcej generácii Audi A4, verzia ST konkrétne v A4 Avant. Pri celkovej dĺžke 466,6 centimetrov ponúka kombi základný batožinový priestor s objemom 442 litrov. Pod kapotu si zákazník môže vybrať niektorý z troch benzínových (od 1,6 po 2,0 litra a 102 až 200 koní) a dvoch naftových motorov (143 k a 170 k).

Exeo ST má prísť do predaja pravdepodobne v júli tohto roku.

Leon Ecomotive Concept

Práve pod jeho kapotou je nový turbodiesel 1,6 (výkon 105 k) so špičkovou spotrebou v kombinovanej prevádzke len 3,8 l/100 km. Zásluhu na tom má predovšetkým nový úsporný motor, ale aj prevodovka so zmenenými prevodmi, zníženie hmotnosti automobilu, pneumatiky s nižším valivým odporom, rekuperácia brzdnej energie a systém vypínania motora Stop-štart.

Subaru

Legacy Concept

Subaru

Premiéru mal koncept pripravovaného Legacy začiatkom roka v americkom Detroite, európsku teraz v Ženeve. Štvordverový takmer 4,8 metra dlhý sedan nabitý najmodernejšou technikou a riešeniami má úhľadný a dynamický dizajn. Legacy patrí k najpredávanejším modelom značky Subaru, jeho sériovej podobe sa možno práve preto venuje tak veľká pozornosť a zaradenie do výroby trvá dlhšie ako sa očakávalo.

Tata

Nano

Tata

Indické autíčko má ambície byť predajným modelom nie iba doma v Indii, ale aj v Európe, kam by model Nano mal zavítať pravdepodobne v roku 2011. Štvormiestny microautomobil dlhý 329 centimetrov má pod kapotou trojvalcový benzínový motor s výkonom 60 koní, ktorý vyhovuje norme Euro 5 a mal by udivovať aj spotrebou pod 4 l/100 km. Je určený predovšetkým do mesta. Nechýba mu ABS a má aj dva čelné airbagy.

Toyota

Verso

Toyota

Nová generácia veľkopriestorového MPV sa volá jednoducho Toyota Verso a je nástupcom Corolly Verso. Oproti predchodcovi je nové Verso o 7 centimetrov dlhšie a (aj o dva cm širšie), takže teraz má celkovú dĺžku 437 cm. Nový dynamickejší dizajn, najmä v prednej partii, dosť pripomína Avensis a posúva nové Verso vyššie, podobne aj flexibilnejší 7miestny interiér (Verso sa bude dodávať aj v 5miestnej verzii) so systémom skladania sedadiel Easy Flat-7. V 7miestnej verzii je minimálny objem batožinového priestoru 155 litrov, pri zložení sedadiel 2. a 3 radu až 1645 litrov. Dva benzínové motory s objemom 1,6 a 1,8 litra majú výkon 132 a 145 koní, slabší vznetový s objemom 2,0 má 126 koní a dva 2,2-litrové sa pýšia s výkonmi 150 a 177 koní.

Prius

Tretia generácia hybridu Prius sa svetu predstavila už v januári tohto roku v Detroite. Toyota u tohto modelu vyzdvihuje väčšiu úspornosť, vyšší výkon, väčší vnútorný priestor i celkový komfort.

iQ

Toyota

Pod kapotu microauta sa dostáva nový moderný benzínový štvorvalec 1,33 Dual VVT-i s výkonom až 100 koní, ktorý používa Yaris i Auris. Systém stop-štart a šesťstupňová manuálna predovka majú výrazne prispieť k zníženiu spotreby paliva, ktorá by sa mala pohybovať okolo päť litrov na sto kilometrov.

Volkswagen

Polo

Volkswagen

Polo novej generácie malo premiéru a práve jemu sa v Ženeve dostávalo veľkej pozornosti. Prichádza po dlhých deviatich rokoch výroby predchádzajúceho modelu. Nové Polo je na koncernovej platforme Volkswagenu, tej, na ktorej stojí Seat Ibiza. Polo narástlo do dĺžky na 395 centimetrov, je širšie o vyše 3 centimetre a nižšie je o necelého poldruha centimetra.

Ekologické modely

V expozícii Volkswagenu boli v Ženeve početnou skupinou modely, zamerané úsporne a ekologicky, medzi ktoré patrili Polo BlueMotion Concept (udávaná spotreba 3,3 l/100 km a emisie CO2 len 87 g/km) , Golf BlueMotion, Golf Plus BlueMotion (motor 1,6 TDI/105 k, 250 Nm, 3,8 l/100 km, CO2 99 g/km), Passat CC Blue TDI a Touran TSI EcoFuel.

Volvo

S60 Concept

Volvo

Koncept S60 už poznáme zo začiatku tohto roku z Detroitu, kde sa po prvý raz predstavil. Už súčasný rad S60, ktorý sa predáva deväť rokov, bol svojim dizajnom odklonom od klasických konzervatívnych modelov Volva a predstavuje nové smerovanie dizajnu švédskej automobilky. Nové S60 vychádzajúci z tohto konceptu, ako sériový model by sa mal predstaviť a začať vyrábať už budúci rok a mal by naznačiť nové smerovanie tohto modelového radu. Zároveň by S60 mal byť kľúčovým modelom Volva a patriť k prémiovým predstaviteľom strednej triedy. Malo by ísť tiež o model, ktorý nielen športovo vyzerá, ale takým aj je. Aj po bezpečnostnej stránke ide o automobil vyzbrojený tak, aby maximálne chránil chodcov i posádku. Koncept postavený na platforme Fordu Mondeo má pod kapotou benzínový preplňovaný štvorvalec s objemom 1,6 litra. Napriek vysokému výkonu 180 koní má mať spotrebu okolo 5,0 litra a emisie CO2 len 119 g/km.

S80

Volvo

Vlajková loď S80 prišla do Ženevy v modernizovanej podobe a zákazník sa k nej dostane ešte v priebehu jari. Mierne kozmetické zmeny sú na karosérii, v interiéri a aj pod kapotou, kde je nový päťvalcový turbodiesel s objemom 2,4 litra, dvoma turbodúchadlami a výkonom 205 koní. Druhým variantom je rovnaký motor, ale iba s jedným turbom, výkonom "len" 155 koní, 420 Nm a spotrebou 5,8 l/100 km.

Seat Seat Seat Subaru Subaru Tata Tata Tata Tata Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Volkswagen Volkswagen Volkswagen Volvo Volvo Volvo Volvo Volvo Volvo Volvo
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.