Ford Ranger Pic-up: zrelý ako 5* koňak

Piatok, 04 november 2011

O novom Rangeri Pic-up by sa mohlo povedať, že crash testy zvláda ako gurmán, keď ochutnáva pred jedlom päťhviezdičkový koňak. Nový Ford Ranger totiž ako vôbec prvý pickup dosiahol v crash testoch Euro NCAP maximálne ocenenie 5 hviezdičiek, čo je najlepší výsledok, aký kedy dosiahol automobil tejto kategórie.

Ford Ranger CrashTest
Ford Ranger Pic-up dostal v crash teste Euro NCAP ohodnotenie piatimi hviezdičkami

Ranger dosiahol 89 percent v kategórii celkovej bezpečnosti – je to vôbec najlepší výsledok, aký kedy dostal automobil kategórie pickup a jedno z najvyšších bodových ocenení, ktoré spoločnosť Euro NCAP udelila akémukoľvek typu automobilu. Navyše aj najvyššie hodnotenie za ochranu chodcov (81 percent) bez ohľadu na kategóriu vozidla. Jeho 5 hviezdičiek odráža presvedčivé schopnosti v kategórii ochrany dospelých, detí a chodcov.

Nový Ranger je navrhnutý tak, aby poskytoval komplexnú bezpečnostnú ochranu, počnúc konštrukciou karosérie. Tá je vyrobená z vysokopevnostnej ocele, aby v prípade kolízie dokázala ochrániť cestujúcich. Ďalej je v Rangeri použitý úplne nový rám, ktorý pomáha usmerňovať hlavný tok energie nárazu pri zrážke.

Pri navrhovaní Rangeru použili konštruktéri Fordu počítačové modely a uskutočnili viac ako 9 000 simulácií zrážok vozidla vo virtuálnom svete ešte predtým, ako bol fyzickému crash testu podrobený prvý prototyp vozidla.

Novinkou na modeli Ranger sú bočné záclonové airbagy, po prvýkrát použité v štandardnej výbave Rangera v Európe. Umiestnené sú v čalúnení strechy a v prípade bočného nárazu vytvoria ochranný vankúš pre hlavy pasažierov. Záclonový airbag je určený na ochranu cestujúcich v modeloch s kabínou Double Cab a Super Cab. Pokrýva hornú časť konštrukcie a okná od A stĺpika až po zadnú časť priestoru pre cestujúcich.

Nové bočné airbagy sa aktivujú z bočných opôr predných sedadiel a poskytujú ochranu pre hrudník zo strany nárazu. Fungujú v spolupráci s čelnými airbagmi pre vodiča a spolujazdca. Štandardným prvkom výbavy pri všetkých modeloch je aj kolenný airbag vodiča.

Ford Ranger
Karoséria Rangeru je vyrobená z vysokopevnostnej ocele, aby v prípade kolízie dokázala ochrániť cestujúcich. Posádku chráni aj množstvo airbagov, vrátane okenných.

Medzi ďalšie bezpečnostné technológie patria trojbodové bezpečnostné pásy pre všetky miesta na sedenie. Bezpečnostné pásy predných sedadiel sú opatrené predpínačmi a obmedzovačmi ťahu, rovnako aj signalizáciou nezapnutých pásov.

Po prvýkrát boli pri pickupe použité technológie ohľaduplné k chodcom. Patrí medzi ne štruktúra "hexageneous" umiestnená pod kapotou, ktorá znižuje pravdepodobnosť zranenia hlavy chodcov. Tiež dizajn predného nárazníka, ktorý je vyrobený z energiu pohlcujúcich materiálov.

Nový Ranger využíva tiež inovatívne technológie aktívnej bezpečnosti. Kľúčovým prvkom už v štandardnej výbave je elektronický stabilizačný program (ESP), ktorý pomocou moderných senzorov neustále sleduje správania sa vozidla a pomáha udržiavať jeho stabilitu.

Rangeru nechýba ani systém kontrola kolísania prívesu, či systém adaptívnej kontroly zaťaženia pri preprave ťažkých nákladov, ktoré sú ďalšou zárukou bezpečnej jazdy. Má aj systém kontroly kolísania prívesu. Pri jazde z kopca ocenia vodiči systém Hill Descent Control a určite aj asistent rozjazdu do kopca.

Autor: J. Goldberger
Foto: Ford
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.