Na dobrých pneumatikách záleží

Utorok, 07 december 2010

Tohtoročná zima dá motoristom pravdepodobne poriadne zabrať. Svoje pazúry vystrčila už v prvých decembrových dňoch. Prišla rýchlo a takmer bez ohlásenia, hoci posledný mesiac v roku je jej časom. Nástup zimy sme tak, ako aj v predošlých rokoch, ani tentoraz nezachytili. Napriek výzvam v médiách či reklame predajcov pneumatík a pneuservisov veľká časť automobilistov nemala načas prezuté zimné pneumatiky. Alebo ste výnimkou a na prvý sneh ste vyrukovali so zimnými?

Sneh a poľadovica
Sneh a poľadovica kladú v zimných mesiacoch na motoristov najväčšie nároky. Zvládať nástrahy zimy sa v týchto podmienkach dá len na kvalitných zimných pneumatikách

Už v článku približne pred týždňom sme spomenuli, že ak majú zimné pneumatiky plniť svoj účel, mali by byť namontované na všetkých štyroch kolesách, nemali by mať menší dezén ako štyri milimetre a nemali by byť staršie ako štyri roky. Všetky tri "štvorkové" podmienky pre správne fungovanie by mali byť splnené, ale najmä tá posledná sa nie vždy rešpektuje a jazdí sa aj na starých pneumatikách, ktoré síce majú ešte dostatočne vysoký dezén, ale jeho povrch už dávno stratil vlastnosti zimnej pneumatiky. Mäkkosť zmesi je dávno preč, s ňou aj priľnavosť a trakcia, takže len vzhľad dezénu pripomína, že ide o pneumatiky do zimy.

Veľkú pozornosť by sme mali venovať najmä výberu zimných pneumatík. Nemali by sme sa obzerať po tých najlacnejších. Ak už, tak by to mali robiť len tí, čo nemajú pod kapotou silnejšie stádo koní a rýchlosť na cestách je pre nich skôr tabu ako pravidlom. Výber pneumatík by mal vždy korešpondovať s tým, pre aké auto ich kupujeme. Výberu pneumatík, a je jedno či letných alebo zimných, by sme mali venovať práve takú pozornosť, ako autu keď ho kupujeme a nie hľadať na internetových portáloch cenovo najvýhodnejšie. Pretože – napríklad len výmena rozbitého hlavného svetlometu a "vyklepanie" kapoty a blatníka s následným prestriekaním vás vyjde určite na viac ako kúpa kvalitných zimných pneumatík.

Aby pneumatiky odviedli dobrú prácu, čo dvojnásobne platí o zimných pneumatikách, musia byť z rodu tých kvalitnejších, teda zákonite aj drahších. Táto poučka nie je reklamným sloganom, ale dobrou radou pre tých, ktorí aj v zime, na snehu, poľadovici či snehovej brečke, proste za každého počasia a dennodenne využívajú svoj súkromný dopravný prostriedok. Ak ste ho teda kupovali s týmto cieľom, potom mu venujte aj primeranú pozornosť a dajte mu aj správne obutie.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.