Novela zákona: prínos či riziko

Streda, 01 máj 2013

Od začiatku mája platí novela zákona o cestnej premávke, ktorá umožňuje držiteľom vodičského preukazu typu B riadiť ľahké motocykle s objemom do 125 cm3. Novela okrem nesporných prínosov, ako je lepšia mobilita v mestskom prostredí a menej áut na cestách prináša aj riziko zvýšenej nehodovosti, najmä mladých a málo skúsených vodičov.

Ilustračné foto
Presadnúť spoza volantu na riadidlá bez nového "šoferáka"? Áno, ale na takýto stroj.

S "béčkom" na malé moto i skúter

V minulosti mohli vodiči s preukazom skupiny B riadiť motorové vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou s objemom do 50 cm3. Novelou zákona sa objem posunul na 125 cm3. Zmena sa týka vodičov, ktorí sú aspoň dva roky držiteľmi vodičského oprávnenia a vzťahuje sa len na územie Slovenskej republiky. Návrh novely vychádzal z európskej smernice 2006/126 ES.

Pre motoristickú verejnosť prináša novela viacero pozitív. Podľa zahraničných skúseností sa predpokladá rozšírenie používania tzv. ľahších motoriek, najmä skútrov. Slovensko sa tak postupne môže priblížiť ku krajinám zo západnej a najmä južnej Európy, kde tieto motocykle majú významný podiel. Sprievodným pozitívnym znakom sú environmentálne a dopravné benefity z dôvodu nižšej spotreby skútrov a zníženej vyťaženosti ciest, najmä vo veľkých mestách.

Riziká pre mladých

Vzhľadom na nižšie obstarávacie aj prevádzkové náklady skútrov oproti osobným automobilom možno predpokladať, že ich budú využívať najmä mladší vodiči. Táto skutočnosť je dôvodom na zvýšenú opatrnosť.

"Jazda na skútroch či malých motocykloch je výborným nástrojom na rozvíjanie vodičských zručností. Súčasne však nedostatok skúseností v kombinácii s prílišným riskovaním často vedie k závažným dopravným kolíziám," tak to vidí Ján Močko, špecialista Centra bezpečnej jazdy, ktoré pôsobí v areáli Slovakia Ring.

"Vítame možnosť používať skútre do 125 m3 na obyčajný vodičský preukaz. Považujem to za jeden zo spôsobov ako znížiť zápchy v našich mestách. Zároveň je však dôležité upozorniť na riziká najmä v skupine mladších neskúsených vodičov, ktorí nedokážu správne odhadnúť rozdiely medzi objemom 50 a 125 m3," je pohľad Milana Trošku, riaditeľa oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Skúsenosti z Českej republiky, kde podobnú novelu schválili 19. januára 2013 naznačujú, že najúčinnejší spôsob, ako minimalizovať riziko kolízii mladých vodičov sú špecializované kurzy bezpečnej jazdy na skútroch a malých motocykloch. Do novelizovaného zákona sa táto povinnosť zatiaľ nedostala.

Na zručnosť kurzy

Už tri hodiny prakticky zameraného kurzu stačia na získanie kľúčových zručností a znalostí, potrebných pre zvládnutie krízových situácií, ktoré vznikajú pri riadení skútrov s vyšším výkonom. Prostredníctvom špecializovaných poldenných kurzov, organizovaných Centrom bezpečnej jazdy, možno odstrániť väčšinu nevhodných šoférskych návykov a naopak získať správne.

Začínajúci, ale aj skúsenejší vodiči, ktorí plánujú presedlať na skúter či iný malý motocykel, si v kurze môžu osvojiť zručnosti ako správne sedenie na motocykle, udržiavanie stability pri jazde, technika ovládania spojky, plynu a brzdy, krízové brzdenie či vyhýbanie sa prekážke. Minimalizujú tak bezpečnostné riziká vyplývajúce z ich neskúsenosti.

Autor: jgold- cbj
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.