Novela zákona: prínos či riziko

Streda, 01 máj 2013

Od začiatku mája platí novela zákona o cestnej premávke, ktorá umožňuje držiteľom vodičského preukazu typu B riadiť ľahké motocykle s objemom do 125 cm3. Novela okrem nesporných prínosov, ako je lepšia mobilita v mestskom prostredí a menej áut na cestách prináša aj riziko zvýšenej nehodovosti, najmä mladých a málo skúsených vodičov.

Ilustračné foto
Presadnúť spoza volantu na riadidlá bez nového "šoferáka"? Áno, ale na takýto stroj.

S "béčkom" na malé moto i skúter

V minulosti mohli vodiči s preukazom skupiny B riadiť motorové vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou s objemom do 50 cm3. Novelou zákona sa objem posunul na 125 cm3. Zmena sa týka vodičov, ktorí sú aspoň dva roky držiteľmi vodičského oprávnenia a vzťahuje sa len na územie Slovenskej republiky. Návrh novely vychádzal z európskej smernice 2006/126 ES.

Pre motoristickú verejnosť prináša novela viacero pozitív. Podľa zahraničných skúseností sa predpokladá rozšírenie používania tzv. ľahších motoriek, najmä skútrov. Slovensko sa tak postupne môže priblížiť ku krajinám zo západnej a najmä južnej Európy, kde tieto motocykle majú významný podiel. Sprievodným pozitívnym znakom sú environmentálne a dopravné benefity z dôvodu nižšej spotreby skútrov a zníženej vyťaženosti ciest, najmä vo veľkých mestách.

Riziká pre mladých

Vzhľadom na nižšie obstarávacie aj prevádzkové náklady skútrov oproti osobným automobilom možno predpokladať, že ich budú využívať najmä mladší vodiči. Táto skutočnosť je dôvodom na zvýšenú opatrnosť.

"Jazda na skútroch či malých motocykloch je výborným nástrojom na rozvíjanie vodičských zručností. Súčasne však nedostatok skúseností v kombinácii s prílišným riskovaním často vedie k závažným dopravným kolíziám," tak to vidí Ján Močko, špecialista Centra bezpečnej jazdy, ktoré pôsobí v areáli Slovakia Ring.

"Vítame možnosť používať skútre do 125 m3 na obyčajný vodičský preukaz. Považujem to za jeden zo spôsobov ako znížiť zápchy v našich mestách. Zároveň je však dôležité upozorniť na riziká najmä v skupine mladších neskúsených vodičov, ktorí nedokážu správne odhadnúť rozdiely medzi objemom 50 a 125 m3," je pohľad Milana Trošku, riaditeľa oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Skúsenosti z Českej republiky, kde podobnú novelu schválili 19. januára 2013 naznačujú, že najúčinnejší spôsob, ako minimalizovať riziko kolízii mladých vodičov sú špecializované kurzy bezpečnej jazdy na skútroch a malých motocykloch. Do novelizovaného zákona sa táto povinnosť zatiaľ nedostala.

Na zručnosť kurzy

Už tri hodiny prakticky zameraného kurzu stačia na získanie kľúčových zručností a znalostí, potrebných pre zvládnutie krízových situácií, ktoré vznikajú pri riadení skútrov s vyšším výkonom. Prostredníctvom špecializovaných poldenných kurzov, organizovaných Centrom bezpečnej jazdy, možno odstrániť väčšinu nevhodných šoférskych návykov a naopak získať správne.

Začínajúci, ale aj skúsenejší vodiči, ktorí plánujú presedlať na skúter či iný malý motocykel, si v kurze môžu osvojiť zručnosti ako správne sedenie na motocykle, udržiavanie stability pri jazde, technika ovládania spojky, plynu a brzdy, krízové brzdenie či vyhýbanie sa prekážke. Minimalizujú tak bezpečnostné riziká vyplývajúce z ich neskúsenosti.

Autor: jgold- cbj
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.