Recept na nižšiu nehodovosť

Sobota, 01 december 2012

Štatistiky dopravnej nehodovosti na slovenských cestách dokumentujú alarmujúce čísla. Za jeden rok príde približne k 22 000 dopravným nehodám. Preto sa v Centre bezpečnej jazdy pri Orechovej Potôni stretli dopravní odborníci zo Slovenska, Rakúska, Maďarska, Poľska a Českej Republiky. Cieľom bolo hľadať spôsob ako vysoké číslo nehodovosti znížiť. Odborníci z odboru dopravy sa zhodli na tom, že Slovensku by pomohol nový moderný systém vzdelávanie vodičov.

Bezpečnosť na cestách
Školeniami a výcvikom v Centre bezpečnej jazdy prejde ročne okolo päťtisíc vodičov

"Ak by sme sa inšpirovali úspešnými zahraničnými príkladmi, mohli by sme výrazne znížiť nehodovosť na slovenských cestách," tvrdí Ing. Milan Troška, riaditeľ výcvikového programu Centra bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ring. V roku 2003 vstúpil v Rakúsku do platnosti zákon, implementujúci multifázové vzdelávanie. To v praxi znamená, že po absolvovaní autoškoly vodiči prejdú ďalšími dvoma kurzami v oblasti zdokonaľovania zručnosti v rámci autoškoly a na školení bezpečnej jazdy. Okrem dopravnej vyhlášky a základnej techniky ovládania auta sa vodiči naučia správne reagovať v krízových situáciách ako pretáčavý, či nedotáčavý šmyk alebo si vyskúšajú reakcie auta počas aquaplaningu.

Po prvých troch rokoch od uvedenia do praxe sa v Rakúsku znížila nehodovosť u prvovodičov o 28 percent. Preto sa dnes dopravní odborníci rozprávajú o zavedení modernejšieho vzdelajúceho systému na Slovensku."Ak by sme dnes naštartovali efektívnu debatu so všetkými relevantnými stranami, efektívne vzdelávanie by sa mohlo stať realitou už blízkej dobe," myslí si Milan Troška.

"Aj keď sú dnes školenia bezpečnej jazdy nepovinné, našimi kurzami prejde ročne vyše 5000 vodičov. Stretávame sa iba s pozitívnymi reakciami. Sme presvedčení, že povinné kurzy bezpečnej jazdy by výrazne prispeli k zvýšeniu bezpečnosti na slovenských cestách. Na kurzy totiž prichádzajú vodiči, ktorí vôbec nevedia reagovať v krízových situáciách," tvrdí Ing. Milan Troška.

Aby sme mohli aj na Slovensku úspešne odštartovať nové moderné vzdelávanie, za spoločný rokovací stôl si musí sadnúť ministerstvo vnútra, policajné prezídium, BEZOP, dopravní analytici a ďalší odborníci. Oni sú tí, od ktorých závisí plánovanie a modelovanie systému. K akcelerácií tohto procesu prispela konferencia v priestoroch Centra bezpečnej jazdy pri Orechovej Potôni. Po prvýkrát sa stretli všetky zainteresované strany, ktoré si vytýčili spoločný ciel – skoré vybudovanie nového systému vzdelávania.

Autor: red-gold
Pridať komentár
Bleskovky
orlen
Čerpacie stanice na Slovensku majú povinnosť ponúkať v zimnej motoristickej sezóne od 1. decembra do 28. februára zimnú motorovú naftu. Sieť čerpacích staníc Orlen ponúka v tomto období na výber aditivovanú motorovú naftu Efecta Diesel s čistiacimi účinkami alebo prémiovou Verva Diesel, ktorá má okrem starostlivosti o motorovú sústavu ešte posilniť aj filtrovateľnosť. Navyše na väčšine čerpacích staníc s obsluhou ponúka Orlen motoristom počas celého februára každý utorok tankovať drahšiu prémiovú zimnú naftu Verva Diesel za lacnejšiu cenu Efecta Diesel. Spomínaná Verva Diesel zaručuje nielen lepšie studené štarty motorov, ale aj hladší chod motora a nižšiu spotrebu paliva. Čerpanie prémiovej nafty Vervu Diesel za cenu Efecta Diesel sa vzťahuje nielen pre Slovensko, ale aj na čerpacie stanice Orlen v Česku a Maďarsku.
trakcne-baterie kopie
Automobilka Škoda Auto vo svojom hlavnom závode v Mladej Boleslavi vyrobila miliónty batériový systém. Vysokonapäťové trakčné akumulátory automobilka vyrába od roku 2019 a zároveň rozbehla montáž batérií pre plug-in hybridný Superb iV. V súčasnosti sa výroba orientuje na väčšie batérie pre plne elektrické autá na platforme MEB na dvoch montážnych linkách s dennou kapacitou 1500 kusov. Kapacita vyrábaných batérií je od 55 do 91 kWh. S výnimkou modelov Škoda Enyaq a Elroq sa tieto súpravy montujú aj do modelov značiek Volkswagen, Seat, Cupra a Audi.
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond