Volvo na ceste k bezpečným autám

Streda, 19 marec 2014

Automobilka Volvo patrí k lídrom a priekopníkom medzi výrobcami automobilov, ktorí v oblasti techniky vyvíjajú maximálne úsilie na to, aby automobily boli stále bezpečnejšie a aby ľudia zbytočne nezomierali na cestách. Úsilie švédskej automobilky smeruje k tomu, aby sa v ich nových autách do roku 2020 nikto nezomrel ani sa vážne nezranil.

1 Volvo - bezpecnost
Technológie vyvíjané Volvom majú cieľ zabezpečiť jazdu bez smrteľných následkov

V budúcnosti môžu byť automobily Volvo ešte bezpečnejšie aj vďaka systémom, ktoré snímajú vodiča a rozpoznajú, či je unavený alebo nesústredený. Príkladom je technológia, ktorá sleduje, či nemá vodič zatvorené oči alebo sníma smer, ktorým sa pozerá. Vďaka ním sa bude vodič môcť viac spoliehať na svoje auto s vedomím, že keď to bude potrebovať, auto mu bude nápomocné.

Ako to bude fungovať? Na prístrojový panel sa umiestni senzor, ktorý monitoruje napríklad smer, ktorým sa vodič pozerá, do akej miery má otvorené oči, či v akom uhle a v akej polohe má hlavu. Vďaka získaným údajom je možné vyvinúť presné bezpečnostné systémy, ktoré vyhodnotia stav vodiča a prispôsobia mu chod auta. To okrem iného znamená, že keď vodič nedáva pozor, auto zaistí, aby nechcene nevybočilo z jazdného pruhu alebo sa príliš nepriblížilo inému vozidlu, alebo ak vodič zaspáva, zobudí ho.

Keďže auto vie rozpoznať, kedy vodič nie je sústredený na jazdu, môžu sa zefektívniť bezpečnostné systémy. Napríklad v prípade vodiča, ktorý sa sústredí, sa podporné systémy v aute budú aktivovať neskôr, ak však jeho pozornosť niečo rozptýli, aktivujú sa skôr.

2 Volvo - bezpecnost

Niektoré zo súčasných systémov, ktoré sa budú dať s touto funkciou spájať, poznáme už dnes. Napríklad funkcia Varovanie pri opustení a udržanie vozidla v jazdnom pruhu, Varovanie pred kolíziou s plným automatickým brzdením alebo Adaptívny tempomat s Asistentom pri jazde v kolóne áut.

Táto technológia je založená na senzore, ktorý je montovaný priamo na prístrojovej doske pred vodičom. Malé LED diódy osvetľujú vodiča infračerveným svetlom, ktoré následne monitoruje snímač. Infračervené svetlo má vlnovú dĺžku, ktorú ľudské oko nevie zachytiť, takže vodič si svetlo vôbec nevšimne.

Rozpoznávanie pozornosti vodiča by sa dalo realizovať napríklad senzorom, ktorý by meral dva rôzne body na tvári vodiča, pomocou ktorých by ho identifikoval. Je však nutné mať na pamäti, že auto neukladá žiadne fotografie ani nemá funkciu nežiaduceho sledovania vodiča. Táto technológia je už inštalovaná v testovacích vozidlách.

3 Volvo - bezpecnost

Analýza stavu vodiča, tiež známa pod názvom Odhad stavu vodiča, v ktorej hrajú snímače vodiča dôležitú úlohu, je oblasťou, ktorá by mohla v budúcnosti byť kľúčová v prípade autonómne jazdiacich áut. Ak sa prestanú spĺňať podmienky, za akých by mohlo auto pokračovať v ceste s automatickým riadením, systém bude musieť určiť, či je vodič schopný prebrať nad autom kontrolu. V takom prípade by mohol pomôcť práve snímač vodiča.

Táto technológia je jednou z mnohých iniciatív, ktorými sa spoločnosť Volvo Cars posúva stále bližšie k svojmu cieľu na rok 2020 – aby sa už nikto smrteľne ani vážne nezranil v novom aute značky Volvo.

Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.