Volvo na ceste k bezpečným autám

Streda, 19 marec 2014

Automobilka Volvo patrí k lídrom a priekopníkom medzi výrobcami automobilov, ktorí v oblasti techniky vyvíjajú maximálne úsilie na to, aby automobily boli stále bezpečnejšie a aby ľudia zbytočne nezomierali na cestách. Úsilie švédskej automobilky smeruje k tomu, aby sa v ich nových autách do roku 2020 nikto nezomrel ani sa vážne nezranil.

1 Volvo - bezpecnost
Technológie vyvíjané Volvom majú cieľ zabezpečiť jazdu bez smrteľných následkov

V budúcnosti môžu byť automobily Volvo ešte bezpečnejšie aj vďaka systémom, ktoré snímajú vodiča a rozpoznajú, či je unavený alebo nesústredený. Príkladom je technológia, ktorá sleduje, či nemá vodič zatvorené oči alebo sníma smer, ktorým sa pozerá. Vďaka ním sa bude vodič môcť viac spoliehať na svoje auto s vedomím, že keď to bude potrebovať, auto mu bude nápomocné.

Ako to bude fungovať? Na prístrojový panel sa umiestni senzor, ktorý monitoruje napríklad smer, ktorým sa vodič pozerá, do akej miery má otvorené oči, či v akom uhle a v akej polohe má hlavu. Vďaka získaným údajom je možné vyvinúť presné bezpečnostné systémy, ktoré vyhodnotia stav vodiča a prispôsobia mu chod auta. To okrem iného znamená, že keď vodič nedáva pozor, auto zaistí, aby nechcene nevybočilo z jazdného pruhu alebo sa príliš nepriblížilo inému vozidlu, alebo ak vodič zaspáva, zobudí ho.

Keďže auto vie rozpoznať, kedy vodič nie je sústredený na jazdu, môžu sa zefektívniť bezpečnostné systémy. Napríklad v prípade vodiča, ktorý sa sústredí, sa podporné systémy v aute budú aktivovať neskôr, ak však jeho pozornosť niečo rozptýli, aktivujú sa skôr.

2 Volvo - bezpecnost

Niektoré zo súčasných systémov, ktoré sa budú dať s touto funkciou spájať, poznáme už dnes. Napríklad funkcia Varovanie pri opustení a udržanie vozidla v jazdnom pruhu, Varovanie pred kolíziou s plným automatickým brzdením alebo Adaptívny tempomat s Asistentom pri jazde v kolóne áut.

Táto technológia je založená na senzore, ktorý je montovaný priamo na prístrojovej doske pred vodičom. Malé LED diódy osvetľujú vodiča infračerveným svetlom, ktoré následne monitoruje snímač. Infračervené svetlo má vlnovú dĺžku, ktorú ľudské oko nevie zachytiť, takže vodič si svetlo vôbec nevšimne.

Rozpoznávanie pozornosti vodiča by sa dalo realizovať napríklad senzorom, ktorý by meral dva rôzne body na tvári vodiča, pomocou ktorých by ho identifikoval. Je však nutné mať na pamäti, že auto neukladá žiadne fotografie ani nemá funkciu nežiaduceho sledovania vodiča. Táto technológia je už inštalovaná v testovacích vozidlách.

3 Volvo - bezpecnost

Analýza stavu vodiča, tiež známa pod názvom Odhad stavu vodiča, v ktorej hrajú snímače vodiča dôležitú úlohu, je oblasťou, ktorá by mohla v budúcnosti byť kľúčová v prípade autonómne jazdiacich áut. Ak sa prestanú spĺňať podmienky, za akých by mohlo auto pokračovať v ceste s automatickým riadením, systém bude musieť určiť, či je vodič schopný prebrať nad autom kontrolu. V takom prípade by mohol pomôcť práve snímač vodiča.

Táto technológia je jednou z mnohých iniciatív, ktorými sa spoločnosť Volvo Cars posúva stále bližšie k svojmu cieľu na rok 2020 – aby sa už nikto smrteľne ani vážne nezranil v novom aute značky Volvo.

Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.