Volvo na ceste k bezpečným autám

Streda, 19 marec 2014

Automobilka Volvo patrí k lídrom a priekopníkom medzi výrobcami automobilov, ktorí v oblasti techniky vyvíjajú maximálne úsilie na to, aby automobily boli stále bezpečnejšie a aby ľudia zbytočne nezomierali na cestách. Úsilie švédskej automobilky smeruje k tomu, aby sa v ich nových autách do roku 2020 nikto nezomrel ani sa vážne nezranil.

1 Volvo - bezpecnost
Technológie vyvíjané Volvom majú cieľ zabezpečiť jazdu bez smrteľných následkov

V budúcnosti môžu byť automobily Volvo ešte bezpečnejšie aj vďaka systémom, ktoré snímajú vodiča a rozpoznajú, či je unavený alebo nesústredený. Príkladom je technológia, ktorá sleduje, či nemá vodič zatvorené oči alebo sníma smer, ktorým sa pozerá. Vďaka ním sa bude vodič môcť viac spoliehať na svoje auto s vedomím, že keď to bude potrebovať, auto mu bude nápomocné.

Ako to bude fungovať? Na prístrojový panel sa umiestni senzor, ktorý monitoruje napríklad smer, ktorým sa vodič pozerá, do akej miery má otvorené oči, či v akom uhle a v akej polohe má hlavu. Vďaka získaným údajom je možné vyvinúť presné bezpečnostné systémy, ktoré vyhodnotia stav vodiča a prispôsobia mu chod auta. To okrem iného znamená, že keď vodič nedáva pozor, auto zaistí, aby nechcene nevybočilo z jazdného pruhu alebo sa príliš nepriblížilo inému vozidlu, alebo ak vodič zaspáva, zobudí ho.

Keďže auto vie rozpoznať, kedy vodič nie je sústredený na jazdu, môžu sa zefektívniť bezpečnostné systémy. Napríklad v prípade vodiča, ktorý sa sústredí, sa podporné systémy v aute budú aktivovať neskôr, ak však jeho pozornosť niečo rozptýli, aktivujú sa skôr.

2 Volvo - bezpecnost

Niektoré zo súčasných systémov, ktoré sa budú dať s touto funkciou spájať, poznáme už dnes. Napríklad funkcia Varovanie pri opustení a udržanie vozidla v jazdnom pruhu, Varovanie pred kolíziou s plným automatickým brzdením alebo Adaptívny tempomat s Asistentom pri jazde v kolóne áut.

Táto technológia je založená na senzore, ktorý je montovaný priamo na prístrojovej doske pred vodičom. Malé LED diódy osvetľujú vodiča infračerveným svetlom, ktoré následne monitoruje snímač. Infračervené svetlo má vlnovú dĺžku, ktorú ľudské oko nevie zachytiť, takže vodič si svetlo vôbec nevšimne.

Rozpoznávanie pozornosti vodiča by sa dalo realizovať napríklad senzorom, ktorý by meral dva rôzne body na tvári vodiča, pomocou ktorých by ho identifikoval. Je však nutné mať na pamäti, že auto neukladá žiadne fotografie ani nemá funkciu nežiaduceho sledovania vodiča. Táto technológia je už inštalovaná v testovacích vozidlách.

3 Volvo - bezpecnost

Analýza stavu vodiča, tiež známa pod názvom Odhad stavu vodiča, v ktorej hrajú snímače vodiča dôležitú úlohu, je oblasťou, ktorá by mohla v budúcnosti byť kľúčová v prípade autonómne jazdiacich áut. Ak sa prestanú spĺňať podmienky, za akých by mohlo auto pokračovať v ceste s automatickým riadením, systém bude musieť určiť, či je vodič schopný prebrať nad autom kontrolu. V takom prípade by mohol pomôcť práve snímač vodiča.

Táto technológia je jednou z mnohých iniciatív, ktorými sa spoločnosť Volvo Cars posúva stále bližšie k svojmu cieľu na rok 2020 – aby sa už nikto smrteľne ani vážne nezranil v novom aute značky Volvo.

Autor: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.