EDITORIÁL Má premiér právo žiadať od prezidenta milión eur

Piatok, 17 november 2017

Premiér Fico vystavil prezidentovi Kiskovi účet jeden milión eur za to, že na cestu z Bratislavy na východ Slovenska, kde mu žije rodina, používal vládne lietadlo. Požiadavku vyslovil pred novinármi na konci jednej z tlačových konferencií, z ktorých potom zvyčajne rýchlo odíde, a tak novinári už nemajú možnosť klásť mu otázky.

V živote to chodí tak, že ak sa chceme prepraviť z miesta A do miesta B, môžeme to urobiť pešo, použiť bicykel, auto, vlak, autobus, prípadne lietadlo. Prezident cestovával spočiatku svojho úradovania v prezidentskom paláci z Bratislavy za rodinou do Popradu zväčša autom. Samozrejme, ako prezident, s pridelenou ochrankou.

Potom prišiel návrh ministra vnútra Kaliňáka, ktorý prezidentovi ponúkol, aby na cesty za rodinou použil štátnu letku, pretože, vraj, lietadlá majú nalietaných málo hodín, takže z tohto dôvodu lietajú často prázdne. Prezident prijal ponuku ministra tak, že je dobre mienená a začal cestovať do Popradu vládnym lietadlom.

Jedného dňa však minister vystúpil v parlamente so správou o prezidentových letoch. Informoval, že prezident využil štátnu letku na súkromné účely 319 krát a nič neuhradil. To vraj stálo štát 789 tisíc eur a ak k tomu priráta aj lety z roku 2014, potom by išlo o sumu 955 tisíc eur, premiér však zaokrúhlil dlžnú sumu prezidenta na celý milión.

Pozrime sa však na prípad z praktického hľadiska. Ak si napríklad objednáme taxík, je samozrejmé, že za službu platíme. Dáme si doviezť nábytok, tiež zaplatíme. Ak použijeme lietadlo, kúpime si letenku. Ak nám však zastaví auto a jeho vodič nám ponúkne odvoz, na konci cesty sa mu poďakujeme a on nebude pýtať od nás peniaze.

Paralela: minister Kaliňák de facto pristavil prezidentovi lietadlo, ktoré potom poskytlo službu hlave štátu. Prezident Kiska od ministra ani od štát túto službu nežiadal a ani si ju neobjednal. Ponúkol ju minister. Že by už na začiatku tejto kauzy išlo o diskreditáciu prezidenta vládou a poslancami najsilnejšej parlamentnej strany Smer?

Prezident - auto

Ján Goldberger, šéfredaktor

Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."