Chevrolet Aveo: vieme ako jazdí

Pondelok, 26 máj 2008

Konkurencia na trhu malých automobilov v segmente B silnie. Nové modely neuvádzajú len európski výrobcovia. Poslednou novinkou je Chevrolet Aveo. Päťdverová verzia sa na Slovensku už predáva, 3dverová príde na trh v júni.

Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo

Nový trojdverový Chevrolet Aveo mal svoje prvé predstavenie práve v týchto dňoch v poľskom meste Wroclav. Mali sme možnosť vyskúšať ho na cestách v okolí mesta. Vedenie globálnej značky General Motors nás sem pozvalo spolu s ďalšími motoristickými novinármi. V priebehu piatich týždňov sa tu zíde približne 600 motoristických novinárov z celej Európy, aby si vyskúšalo novinku, od ktorej si jedna z najdynamickejšie rastúcich značiek v Európe veľa sľubuje. Aj z toho vidieť, aký význam novému modelu Chevrolet Aveo pripisuje General Motors.

Na priľahlej ploche letiska vo Wroclavi nás čakali približne dve desiatky nových trojdverových modelov Chevrolet Aveo a o niečo menej limuzín strednej triedy Chevrolet Epica. Oba tieto automobily prezentujú Chevrolet ako globálnu značku, ktorej všetky produkty predávané mimo USA sa vyrábajú na kórejskom polostrove. Tam sa totiž ešte stále dá vyrábať za nižšie výrobné náklady. A lacnejšie automobily sa potom môžu predávať za nižšiu cenu na rozvíjajúcich sa trhoch, napríklad v strednej a východnej Európe. Tejto stratégii sa General Motors drží ako v prípade nového malého modelu Chevrolet Aveo, tak aj limuzíny strednej triedy Chevrolet Epica, ktorá sa vo Wroclavi predstavila s novou automatickou 6stupňovou prevodovkou.

Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo

Nové Aveo je po Laceti druhým modelom Chevroletu, ktorý po prevzatí značky Daewoo vznikol pod taktovkou nového vlastníka. Štvordverová verzia Aveo sedan sa v Európe už úspešne predáva, v týchto dňoch sa začína predaj 5dverového hatchbacku, a v júni aj päťdverový. Aveo je nástupcom modelu Kalos, nejde však o žiadny facelift, ale o úplne nový model malého automobilu segmentu B, konkurenta modelov Škoda Fabia, Peugeot 207, Renault Clio a ďalších.

Aveo má spredu štýl dizajnu podobný svojim väčším súrodencom, čoho znakom je nový nárazník, dvojitá maska pre vstup vzduchu do motorového priestoru a svetlomety s čírymi sklami. Pri jeho navrhovaní sa vychádzalo z nového dizajnového smerovania značky Chevrolet. Kompaktný 392 cm dlhý, 168 cm široký a 150,5 cm vysoký hatchback má vo všetkých verziách nárazníky vo farbe karosérie, a okrem základnej verzie aj vonkajšie zrkadlá a kľučky dverí. Efektne pôsobí na zadných tretích dverách na odtrhovej hrane decentný spojler. Dizajn nového Chevroletu Aveo patrí k tým vydareným vo svojej kategórii.

Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo

Páčil sa nám interiér. Použité materiály, ich spracovanie i lícovanie je na úrovni toho lepšieho, čo sa v tejto kategórii nosí. Aj keď nejde o mäkké plasty, svojím štrukturovaním pôsobia veľmi príjemne. Tiež sedadlá patria k tým, ktoré poskytujú viac pohodlia a dobré sedenie a vpredu s miernym anatomickým tvarovaním aj dobré vedenie tela pre vodiča i spolujazdca. Miesta je vpredu v každom smere dostatok, podobne vzadu pre nohy i nad hlavou aj pre vyššie postavy. Bez pripomienok je aj riešenie prístrojového panela a rozmiestnenie prístrojov. Vyčítať modelu Aveo možno menší batožinový priestor s objemom 250 litrov, má však dostatočne veľký vstupný otvor a je k nemu aj dobrý prístup.

Nové Aveo disponuje vo všetkých verziách veľmi dobrou vybavenosťou, aká sa často dodáva len za príplatok. Už v základnej Base má ABS, airbag vodiča, centrálne zamykanie, imobilizér, elektricky ovládané predné okná, posilňovač riadenia, rádio s CD a MP3 prehrávačom, sklopné delené zadné sedadlá, tónované sklá a iné. Stredná výbava LS má airbag aj pre spolujazdca a dva bočné airbagy, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a ďalšie. Najvyššia výbava LT má oproti predošlým navyše klimatizáciu, iné komfortnejšie čalúnenie interiéru, palubnú dosku v kombinácii antracit-striebro, elektricky ovládané aj zadné okná, kožou potiahnutý volant (multifunkčný s ovládaním rádia) a rukoväť radiacej páky, svetlomety do hmly a zadný spojler vo farbe karosérie.

Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo

Pohonnými jednotkami skúšaných modelov Aveo boli dva štvorvalcové benzínové šestnásťventilové motory s objemom 1,2 a 1,4 litra. Menší s výkonom 84 koní pri 6000 otáčkach, výkonnejšia verzia 1,4 litra má 101 koní pri 6400 otáčkach. Rozdiel vo výkone by mal byť badateľný aj za volantom. Pri jazde s modelom s menším motorom sme akosi márne hľadali tých 84 koní. Pripadalo nám, že motor je ešte "surový", teda málo zabehnutý. Autu podľa nás chýbala väčšia dynamika. Podobný pocit sme mali aj z modelu s výkonnejším motorom. Aj keď jazda s ním bola dynamickejšia, 101 koní sme však nenapočítali.

Pripisujeme to však málo najazdeným kilometrom, ale aj tomu, že vyšší výkon u oboch jednotiek treba hľadať vo vysokých otáčkach motora. S päťstupňovou mechanickou prevodovkou sa nám radilo pomerne presne a ľahko. Prednosťou modelu Aveo by mala byť nízka spotreba. Len 5,5 litra benzínu na 100 km pri modeli s motorom 1,2 litra, a 5,9 litra s väčším motorom. Na automatickú 4stupňovú prevodovku nám už nezostal čas, avšak podľa tých, čo s týmto modelom vo Wroclavi jazdili, radí spoľahlivo a aj pomerne rýchlo. Riadenie s posilňovačom bolo dostatočne intuitívne. Podvozok na miestami veľmi zlých miestnych komunikáciách spoľahlivo tlmil všetky výmole a nerovnosti, a aj pri rýchlej jazde v zákrutách spoľahlivo držal zvolenú stopu.

Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo

Už vo Wroclavi sme mali možnosť oboznámiť sa aj s cenami. Všetky ceny spolu so základnými údajmi uvádzame v tabuľke. Na okraj však chceme pripomenúť a aj vyzdvihnúť, že sú akoby šité na mieru slovenského zákazníka. Veď päťdverový model začína na cene 289 900 korún a 3dverový, ktorý príde v júni, bude ešte o desať tisíc lacnejší.

Chevrolet Aveo 5 dv.

Motor1,21,41,4 Aut.
Zdvihový objem (cm³)120613991399
Počet valcov/ventilov4/164/164/16
Najvyšší výkon (k/ot/min)84/6000101/6400101/6400
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ot./min)114/3800131/4200131/4200
Max. rýchlosť (km/h)170175170
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)12,811,912,3
Komb. spotreba (l/100 km)5,55,96,4
Cena
BASE (Sk)289 900319 900-
LS (Sk)319 900331 900371 900
LT (Sk)356 900378 900418 900

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Komentáre
je to super motor za rozumnu cenu a ked odpocitam srotovne ta som v pohode
Pridal tuto v pondelok 23 marca 2009 o 14:29
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.