ADAC o stáčaní tachometrov

Štvrtok, 21 november 2013

Podľa nemeckého autoklubu ADAC má v Nemecku až tridsať percent jazdených áut stočený tachometer. Celková škoda spôsobená bežným motoristom za rok sa tak odhaduje na šesť miliárd eur.

Stáčanie kilometrov
Čísla o najazdených kilometroch môžu klamať, najmä ak auto kupujeme od nepoctivých

Ak si niekto myslí, že stáčanie tachometrov je vyslovene náš fenoménom a nepreveruje si pri kúpe jazdené auto z Nemecka, veľmi sa môžete mýliť. Mnohí si často nepreverujú nielen históriu kupovaného dovezeného auta, ale ani jeho pôvod a spoliehajú sa na údaj dovozcu. A tak sa na Slovensku i v Čechách často legalizujú kradnuté a prerobené vozidlá nielen z Nemecka, ale z celej Európy.

V reportáži ADACu sa ukázalo, ako jednoducho a rýchlo sa manipuluje s tachometrom. Umožňuje to nedostatočne chránený softvér niektorých výrobcov a voľne dostupné programové vybavenie, ktorým je možné stav tachometra upraviť a tak zvýšiť cenu jazdeného vozidla. Jednoduchosť stočenia tachometra a okamžité zvýšenie jeho ceny je lákavou motiváciou pre mnohých tak v Nemecku ako aj inde na svete.

V Nemecku je stáčanie kilometrov trestným činom. Napriek tomu sa ukazuje, že aj tu je stáčanie veľký problém a že iba samotná legislatíva ho nevyrieši. V praxi je totiž veľmi ťažké dokázať stáčanie kilometrov konkrétnej osobe, najmä vtedy, ak chýbajú servisné záznamy k vozidlu alebo sú tiež sfalšované. U nás nelegálna manipulácia s tachometrom zatiaľ nie je trestným činom a tak jedinou možnosťou ako sa vyhnúť autu so stočenými kilometrami je preverenie jeho histórie. To sa dá napríklad pomocou systému Autotracer na stránke www.zkontrolujsiauto.cz. Tak radí Martin Pajer zo spoločnosti Cebia.

Základom kvalitného preverovania je široká dátová základňa s informáciami z histórie vozidiel ako z ČR tak i zo zahraničia. Dátová základňa Cebia sa za posledných päť rokov päťnásobne zväčšila na súčasných viac ako pol miliardy záznamov. Takže, preverujte a nenaleťte nepoctivým obchodníkom.

Autor: jGold, Cebia
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.