Agresívni vodiči

Streda, 28 máj 2008

alebo
Na Slovensku ako v Maroku

Na Slovensku sa vraj jazdí horšie ako v Maroku. Nestranný pozorovateľ si totiž myslí, že na našich cestách neplatia žiadne cestné pravidlá ani zákony. Prednosť a výhodu má údajne ten, kto má drahšie a silnejšie auto. Myslíte si to tiež?

Polícia Otáznik - Výkričník

Podľa oficiálnych odhadov Európskej únie dosahujú náklady spôsobené dopravnými zápchami v európskych štátoch až 0,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) Európskej únie ročne. Tie isté odhady varujú, že už o niekoľko rokov sa tieto náklady zvýšia na dvojnásobok. Príčinou mnohých dopravných zápch sú agresívni vodiči.

Najväčšiu časť týchto nákladov, približne 90 percent, predstavujú časové straty. Ďalších 8 percent tvorí zvýšená spotreba pohonných hmôt a zostávajúce 2 percentá pripadajú na škody spôsobené nehodami a ďalšími súvisiacimi nákladmi. Aj keď Slovensko sa na týchto nákladoch podieľa len veľmi malou mierou, nejde o zanedbateľné straty.

Podľa šéfa slovenskej škodovky Mateja Bugára situácia na Slovensku je obdobná, rozdiel je len vo výške nákladov. Podľa neho na Slovensku môžeme zjednodušene predpokladať, že menšie zaťaženie infraštruktúry a nižšia priemerná mzda znamená, že na Slovensku tvoria náklady spôsobené dopravnou zápchou zhruba polovicu, teda okolo 0,25 percenta nášho HDP, čo je zaokrúhlene 9,26 mld. korún.

Dopravné zápchy často zapríčiňujú práve agresívni vodiči. Ak by agresívna jazda spôsobila na Slovensku len polovicu dopravných zápch ročne, cena za ne by sa vyšplhala na "iba" 4 a pol miliardy korún len v minulom roku. V mnohých štátoch preto sprísňujú postihy za agresívnu jazdu – nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami, predbiehanie v pravom jazdnom pruhu, nedávanie znamenia o zmene smeru jazdy, či "vyblikávanie" diaľkovými svetlami, tak častý jav aj na slovenských diaľniciach.

Prevenciou pred takýmto správaním by mala byť zvýšená kontrola a vyššie pokuty za agresívne správanie za volantom. Postih v podobe verejnoprospešných prác alebo povinných skupinových terapií pod vedením psychológa by mohol byť jeden z kľúčov k riešeniu problému agresívnych vodičov. Práve čas má pre mnohých z nich väčšiu cenu, než akákoľvek pokuta.

Dôvetok:

Vyvstáva tu však aj takáto otázka. Prečo naši vodiči dokážu napríklad v susednom Rakúsku jazdiť disciplinovane, neprekračovať v obci povolenú rýchlosť, nejazdiť cez zebra pásy či dokonca cez dvojitú neprerušovanú čiaru, nerobiť "myšičky" a iné nebezpečné priestupky? Pravdepodobne si uvedomujú, že žiadny prehrešok ani výhovorka im u cudzích policajtov neprejdú. A o úplatkoch v podobe "všimného" do vrecka policajta ani nehovoriac.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.