Agresívni vodiči

Streda, 28 máj 2008

alebo
Na Slovensku ako v Maroku

Na Slovensku sa vraj jazdí horšie ako v Maroku. Nestranný pozorovateľ si totiž myslí, že na našich cestách neplatia žiadne cestné pravidlá ani zákony. Prednosť a výhodu má údajne ten, kto má drahšie a silnejšie auto. Myslíte si to tiež?

Polícia Otáznik - Výkričník

Podľa oficiálnych odhadov Európskej únie dosahujú náklady spôsobené dopravnými zápchami v európskych štátoch až 0,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) Európskej únie ročne. Tie isté odhady varujú, že už o niekoľko rokov sa tieto náklady zvýšia na dvojnásobok. Príčinou mnohých dopravných zápch sú agresívni vodiči.

Najväčšiu časť týchto nákladov, približne 90 percent, predstavujú časové straty. Ďalších 8 percent tvorí zvýšená spotreba pohonných hmôt a zostávajúce 2 percentá pripadajú na škody spôsobené nehodami a ďalšími súvisiacimi nákladmi. Aj keď Slovensko sa na týchto nákladoch podieľa len veľmi malou mierou, nejde o zanedbateľné straty.

Podľa šéfa slovenskej škodovky Mateja Bugára situácia na Slovensku je obdobná, rozdiel je len vo výške nákladov. Podľa neho na Slovensku môžeme zjednodušene predpokladať, že menšie zaťaženie infraštruktúry a nižšia priemerná mzda znamená, že na Slovensku tvoria náklady spôsobené dopravnou zápchou zhruba polovicu, teda okolo 0,25 percenta nášho HDP, čo je zaokrúhlene 9,26 mld. korún.

Dopravné zápchy často zapríčiňujú práve agresívni vodiči. Ak by agresívna jazda spôsobila na Slovensku len polovicu dopravných zápch ročne, cena za ne by sa vyšplhala na "iba" 4 a pol miliardy korún len v minulom roku. V mnohých štátoch preto sprísňujú postihy za agresívnu jazdu – nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami, predbiehanie v pravom jazdnom pruhu, nedávanie znamenia o zmene smeru jazdy, či "vyblikávanie" diaľkovými svetlami, tak častý jav aj na slovenských diaľniciach.

Prevenciou pred takýmto správaním by mala byť zvýšená kontrola a vyššie pokuty za agresívne správanie za volantom. Postih v podobe verejnoprospešných prác alebo povinných skupinových terapií pod vedením psychológa by mohol byť jeden z kľúčov k riešeniu problému agresívnych vodičov. Práve čas má pre mnohých z nich väčšiu cenu, než akákoľvek pokuta.

Dôvetok:

Vyvstáva tu však aj takáto otázka. Prečo naši vodiči dokážu napríklad v susednom Rakúsku jazdiť disciplinovane, neprekračovať v obci povolenú rýchlosť, nejazdiť cez zebra pásy či dokonca cez dvojitú neprerušovanú čiaru, nerobiť "myšičky" a iné nebezpečné priestupky? Pravdepodobne si uvedomujú, že žiadny prehrešok ani výhovorka im u cudzích policajtov neprejdú. A o úplatkoch v podobe "všimného" do vrecka policajta ani nehovoriac.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.