Ako chutí spálená guma

Streda, 24 február 2010

Kristína Špontáková má len 23 rokov, je z Bratislavy a zamilovala si výkonné autá. Uplynulý rok bol jej prvým za volantom takmer tristokoňového BMW, s ktorým odjazdila celú driftovú sezónu na Slovensku. Točenie volantom a pálenie pneumatík cez vysoký výkon je to, čo ju do tohto extrémneho športu vtiahlo. So skúsenosťami z absolvovanej sezóny sa ochotne podelila pre náš internetový portál.

Kristína Špontáková

?: Kedy ste sa upísali driftovaniu?

Začínala som približne pred rokom, začiatkom roku 2009.

?: Kto vás k tomu športu doviedol?

Driftovanie mi pripadalo zábavné, ako milý koníček, a keďže som sa o tento šport zaujímala dlhšie, tak som si povedala, prečo to neskúsiť.

?: Túto disciplínu ste si zvolili spontánne, alebo ste uvažovali prípadne o inej motoristickej disciplíne?

Drifting som si vybrala aj preto, že v tejto disciplíne som mala dobré zázemie, od kamarátov a od okolia, čo je základ pre to, aby som sa mu mohla venovať. Ale najviac sa o to pričinil môj priateľ Matúš Lichanec.

?: Ako vyzeral začiatok vášho športovania v tejto neľahkej a vari skôr mužskej motoristickej disciplíne?

Začínala som tréningami. Najprv neoficiálnymi, neskôr už aj oficiálnymi. Potom prišli na rad prvé preteky zo slovenskej série.

?: Kam ste chodili trénovať?

Bezpečne trénovať a jazdiť sa dá na ploche Padocku, kúsok za Pezinkom, smerom na Pezinskú Babu. Tam som trénovala najčastejšie.

?: Ako vyzeral váš driftový tréning?

Začínali sme jednoduchšími "figúrami". Najprv to boli "osmičky". Potom jazda do kruhu – točila som sa s autom dookola tak, aby som auto mala pod kontrolou a kolesá hnacej nápravy sa čo najviac pretáčali a aby sa intenzívne pálila guma pneumatík. Spočiatku to naozaj nebolo jednoduché. Neskôr pribudli kombinácie jazdy do osmičky a menších či väčších kruhov.

?: Na akom aute ste trénovali?

Bolo to BMW 540 s benzínovým motorom a výkonom približne 290 koní.

?: Ako hodnotíte vaše začiatky? Išlo vám to?

Začiatok hodnotím ako ťažký, ale zároveň aj zábavný, pretože ľudia okolo, vrátane mňa, očakávali ako mi to pôjde, či mám vlohy na driftovanie. Dopadlo to nakoniec tak, že všetci sme sa tešili. Bolo teda rozhodnuté a bolo to super.

?: Kedy, po koľkých hodinách tréningu, ste po prvý raz dokázali pretáčať kolesá a zvládli prvý šmyk?

V podstate hneď, keďže autu nechýbal výkon, tak do šmyku išlo samé.

?: Nemali ste obavy, že vám auto "ujde"?

Miesta tam bolo dosť, takže nie. Dokázala som ho kontrolovať. Napokon – spojka, brzdy a volant fungovali spoľahlivo.

?: Kedy vám to začalo ísť tak dobre, že ste sa v sedadle vodiča cítili ako doma?

Dobre je relatívny pojem. Vždy to môže byť aj lepšie. Ale – po prvých troch tréningoch sa už dalo na to pozerať.

?: Kedy potom prišli prvé preteky?

Prvé som absolvovala v Padocku pod Pezinskou Babou približne v polovici roka 2009. Tu išlo najmä o zbieranie skúseností. Na to, že to boli moje prvé preteky, tak som bola celkom spokojná. Na preteky som sa síce nekvalifikovala, ale nebola som spomedzi približne dvadsiatich štartujúcich ani posledná.

?: Čo ďalšie preteky? Dopadli ste na nich lepšie?

Slovenská driftová sezóna mala štvoro pretekov. Na druhých a tretích som sa kvalifikovala, posledné som z dôvodu havárie nedojazdila.

?: Ako ste boli spokojná s vašou prvou sezónou?

Vzhľadom na to, že to bola moja prvá sezóna, tak som spokojná až nad mieru.

?: Čo je podľa vás príťažlivé na tomto športe?

V podstate všetko. Pravdu má môj priateľ Matúš Lichanec, ktorému vďačím za to, že ma podporuje, pripravuje a stará sa o auto a ktorý vraví: keď ťa to chytí, tak už nepustí. Je to úžasný pocit, keď vaše auto ide tak ako vy chcete a úžasný je aj pohľad na dym zo spálených pneumatík.

?: Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Staviame nové auto, takže sa mám na čo tešiť.

Zhováral sa: J. Goldberger
Prevzaté z www.drift-angle.sk

Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.