Ako chutí spálená guma

Streda, 24 február 2010

Kristína Špontáková má len 23 rokov, je z Bratislavy a zamilovala si výkonné autá. Uplynulý rok bol jej prvým za volantom takmer tristokoňového BMW, s ktorým odjazdila celú driftovú sezónu na Slovensku. Točenie volantom a pálenie pneumatík cez vysoký výkon je to, čo ju do tohto extrémneho športu vtiahlo. So skúsenosťami z absolvovanej sezóny sa ochotne podelila pre náš internetový portál.

Kristína Špontáková

?: Kedy ste sa upísali driftovaniu?

Začínala som približne pred rokom, začiatkom roku 2009.

?: Kto vás k tomu športu doviedol?

Driftovanie mi pripadalo zábavné, ako milý koníček, a keďže som sa o tento šport zaujímala dlhšie, tak som si povedala, prečo to neskúsiť.

?: Túto disciplínu ste si zvolili spontánne, alebo ste uvažovali prípadne o inej motoristickej disciplíne?

Drifting som si vybrala aj preto, že v tejto disciplíne som mala dobré zázemie, od kamarátov a od okolia, čo je základ pre to, aby som sa mu mohla venovať. Ale najviac sa o to pričinil môj priateľ Matúš Lichanec.

?: Ako vyzeral začiatok vášho športovania v tejto neľahkej a vari skôr mužskej motoristickej disciplíne?

Začínala som tréningami. Najprv neoficiálnymi, neskôr už aj oficiálnymi. Potom prišli na rad prvé preteky zo slovenskej série.

?: Kam ste chodili trénovať?

Bezpečne trénovať a jazdiť sa dá na ploche Padocku, kúsok za Pezinkom, smerom na Pezinskú Babu. Tam som trénovala najčastejšie.

?: Ako vyzeral váš driftový tréning?

Začínali sme jednoduchšími "figúrami". Najprv to boli "osmičky". Potom jazda do kruhu – točila som sa s autom dookola tak, aby som auto mala pod kontrolou a kolesá hnacej nápravy sa čo najviac pretáčali a aby sa intenzívne pálila guma pneumatík. Spočiatku to naozaj nebolo jednoduché. Neskôr pribudli kombinácie jazdy do osmičky a menších či väčších kruhov.

?: Na akom aute ste trénovali?

Bolo to BMW 540 s benzínovým motorom a výkonom približne 290 koní.

?: Ako hodnotíte vaše začiatky? Išlo vám to?

Začiatok hodnotím ako ťažký, ale zároveň aj zábavný, pretože ľudia okolo, vrátane mňa, očakávali ako mi to pôjde, či mám vlohy na driftovanie. Dopadlo to nakoniec tak, že všetci sme sa tešili. Bolo teda rozhodnuté a bolo to super.

?: Kedy, po koľkých hodinách tréningu, ste po prvý raz dokázali pretáčať kolesá a zvládli prvý šmyk?

V podstate hneď, keďže autu nechýbal výkon, tak do šmyku išlo samé.

?: Nemali ste obavy, že vám auto "ujde"?

Miesta tam bolo dosť, takže nie. Dokázala som ho kontrolovať. Napokon – spojka, brzdy a volant fungovali spoľahlivo.

?: Kedy vám to začalo ísť tak dobre, že ste sa v sedadle vodiča cítili ako doma?

Dobre je relatívny pojem. Vždy to môže byť aj lepšie. Ale – po prvých troch tréningoch sa už dalo na to pozerať.

?: Kedy potom prišli prvé preteky?

Prvé som absolvovala v Padocku pod Pezinskou Babou približne v polovici roka 2009. Tu išlo najmä o zbieranie skúseností. Na to, že to boli moje prvé preteky, tak som bola celkom spokojná. Na preteky som sa síce nekvalifikovala, ale nebola som spomedzi približne dvadsiatich štartujúcich ani posledná.

?: Čo ďalšie preteky? Dopadli ste na nich lepšie?

Slovenská driftová sezóna mala štvoro pretekov. Na druhých a tretích som sa kvalifikovala, posledné som z dôvodu havárie nedojazdila.

?: Ako ste boli spokojná s vašou prvou sezónou?

Vzhľadom na to, že to bola moja prvá sezóna, tak som spokojná až nad mieru.

?: Čo je podľa vás príťažlivé na tomto športe?

V podstate všetko. Pravdu má môj priateľ Matúš Lichanec, ktorému vďačím za to, že ma podporuje, pripravuje a stará sa o auto a ktorý vraví: keď ťa to chytí, tak už nepustí. Je to úžasný pocit, keď vaše auto ide tak ako vy chcete a úžasný je aj pohľad na dym zo spálených pneumatík.

?: Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Staviame nové auto, takže sa mám na čo tešiť.

Zhováral sa: J. Goldberger
Prevzaté z www.drift-angle.sk

Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.