Ako ďalej s autami po vážnych nehodách

Streda, 15 október 2014

Dopravné nehody sú dnes nie veľkým, ale priam obrovským strašiakom. Prevencia je málo účinná, vodiči nepoučiteľní a tak nehôd stále pribúda. Aj keď sa občas rezort ministerstva vnútra pochváli štatisticky zníženou dopravnou nehodovosťou, katastrof na našich cestách je stále viac ako dosť. S nimi súvisia počty vyhasnutých životov, ťažko či ľahšie zranených ľudí, ale aj obrovské materiálne škody v podobe nabúraných áut.

1 Nissan Murano
Na tomto Nissane Murano sú lapidárne chyby, ktoré "opravca" urobil až veľmi neodborne

Dopravná nehodovosť, ako jej predchádzať, opravy áut po nehodách a množstvo ďalších problémov zamestnáva okrem iných inštitúcií aj Cech predajcov a autoservisov Slovenskej republiky. Týmito otázkami sa zaoberala aj konferencia Autoopravárstvo dnes a zajtra na Slovensku a v Európskej únii. Témami, ako napríklad legislatívne zabezpečiť korektnosť opráv automobilov po vážnych dopravných nehodách, problémom stáčania kilometrov a ako mu zabrániť či predchádzať, ale aj ako ochrániť predajcov vo vzťahu k výrobcom a ako využívať databázy zákazníkov.

To sú všetko vážne a nanajvýš problémové oblasti, ktoré by sa mali urýchlene riešiť. Nie je to jednoduché, veď po cestách Európskej únie sa pohybuje 232 miliónov áut. Podľa štatistických záznamov z nich až viac ako dva milióny sa ročne podrobí opravám po dopravných nehodách, z nich len okolo 40 percent v autorizovaných opravovniach. Kde ten zvyšok? Rôzne! Napríklad u garážových opravcov, kde odbornosť veľmi často absentuje.

2 Tlacová konferencia
O problémoch, ktoré trápia naše autoopravárstvo, sa hovorilo na tlačovej konferencii

Po cestách jazdia potom ak nie vraky či polovraky, tak minimálne neodborne, zle a nebezpečne opravené autá. Stretávať takýto automobil na ceste je nielen nebezpečné, ale aj život ohrozujúce. Najväčší problém návratu havarovaných áut po oprave späť do každodennej premávky je v tom, že ich technický stav nikto nekontroluje. Na to, že auto bolo zle a neodborne opravené, sa príde až pri nejakej následnej poruche, pri predaji, alebo vtedy, keď dôjde k ďalšej dopravnej nehode zavinenej práve zlým technickým stavom po neodbornej oprave.

Chybou je, že na Slovensku nemáme potrebnú legislatívu. Nie sú kritériá či zákony, ktoré by jasne určovali povahu nehody, teda to, čo je vážna nehoda a ako po oprave vrátiť automobil späť do premávky. Policajt po vážnej nehode odoberie technické osvedčenie od vozidla, prípadne tabuľky s evidenčným číslom, ale tým to prakticky končí. Nanajvýš ide na bežnú technickú kontrolu a po jej absolvovaní už do premávky. A tak sa do premávky môže vrátiť aj zle a neodborne opravený automobil, ktorý môže byť na ceste pre ostatných účastníkov cestnej premávky nebezpečný.

3 Nissan Qashqai
Neodborne privarený diel strechy, popraskaný tmel a lak. A rezumé? Po takejto oprave neopraviteľný, odpísaný vrak. Nie je škoda tohto elegantného Nissana Qashqai+2?

Ak by bola povinnosť pre majiteľa alebo držiteľa vozidla vykonať opravu v autorizovanej či certifikovanej dielni, kvalita opráv by sa potom zaručene zvýšila. Bola by istota, že oprava sa uskutočnila predpísanou technológiou výrobcu automobilu a teda v požadovanej kvalite. Do hry o skvalitnenie opráv a ich návrat do premávky by podľa odborníkov mali vstúpiť aj poisťovne spolu s Asociáciou slovenských poisťovní. Predstava je taká, že pri vracaní osvedčenia o evidencii vozidla by majiteľ musel predložiť doklad o odbornej oprave podloženej faktúrou a preukázaním sa protokolom o zvláštnej kontrole vozidla na stanici technickej kontroly.

4 Nissan Murano
Aj takto môže vyzerať interiér moderného auta, v tomto prípade Nissana Murano

Problémov a otázok, o ktorých hovorili účastníci konferencie na tlačovej besede s novinármi bolo oveľa viac. Napríklad problém stáčania kilometrov jazdených áut. Tu rezonuje myšlienka, aby už výrobca technicky zabezpečil automobil tak, aby stáčanie kilometrov bolo neuskutočniteľné. Hovorilo sa aj o ochrane investícií dílerov, pre ktorých môže byť napríklad nesplnenie čo len jedného parametra výrobcu likvidačné po tom, čo investoval do svojho podniku nemalé peniaze. Sympaticky znelo napríklad opatrenie, ktoré zaviedli v Belgicku, kde kupujúci pri kúpe auta dostane certifikát so všetkými údajmi o vozidle.

Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.
mini-cooper-s-countryman
Britský výrobca automobilov prichádza v edícii Uncharted so zaujímavou ponukou, modelom Mini Cooper S Countryman ALL 4. V exkluzívnom laku ponúka edičný Countryman so štvorvalcovým motorom s výkonom 131 kW/178k a technológiou s dvojitým preplňovaním. Výsledkom je zaručená športová zábava a možnosti všestranného využitia. Model s pohonom všetkých kolies je zábavou na asfaltovej ceste i v teréne, a svojou trakciou dokáže presvedčiť aj na piesku. Mini Countryman v edícii Uncharted je vďaka silnému motoru a pohonu všetkých kolies doma tak na asfaltových cestách, ako aj v teréne.
merc-S63-E
Nový Mercedes-AMG S 63 E Performance, špičkový model zo segmentu luxusných sedanov, si odteraz môže zákazník objednať u predajcov značky Mercedes-Benz na celom Slovensku. Objednať sa dá aj editovaná verzia AMG S 63 E Performance Edition 1 ako exkluzívny model. Výkonný hybrid využíva technológie formuly 1. Nový mercedes spája najlepší výkon vo svojej triede s výnimočným komfortným zážitkom a takmer bezhlučným jazdením na elektrický pohon. Model E Performance kombinuje 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo s hybridným hnacím ústrojenstvom špecifickým pre AMG a novou konštrukčnou úrovňou vysokovýkonného akumulátora AMG (HPB). Čisto elektrický dojazd sa tým zvyšuje na 33 km. Cena najvýkonnejšieho modelu S v histórii začína na čiastke 223 554 eur.