Ako ďalej s autami po vážnych nehodách

Streda, 15 október 2014

Dopravné nehody sú dnes nie veľkým, ale priam obrovským strašiakom. Prevencia je málo účinná, vodiči nepoučiteľní a tak nehôd stále pribúda. Aj keď sa občas rezort ministerstva vnútra pochváli štatisticky zníženou dopravnou nehodovosťou, katastrof na našich cestách je stále viac ako dosť. S nimi súvisia počty vyhasnutých životov, ťažko či ľahšie zranených ľudí, ale aj obrovské materiálne škody v podobe nabúraných áut.

1 Nissan Murano
Na tomto Nissane Murano sú lapidárne chyby, ktoré "opravca" urobil až veľmi neodborne

Dopravná nehodovosť, ako jej predchádzať, opravy áut po nehodách a množstvo ďalších problémov zamestnáva okrem iných inštitúcií aj Cech predajcov a autoservisov Slovenskej republiky. Týmito otázkami sa zaoberala aj konferencia Autoopravárstvo dnes a zajtra na Slovensku a v Európskej únii. Témami, ako napríklad legislatívne zabezpečiť korektnosť opráv automobilov po vážnych dopravných nehodách, problémom stáčania kilometrov a ako mu zabrániť či predchádzať, ale aj ako ochrániť predajcov vo vzťahu k výrobcom a ako využívať databázy zákazníkov.

To sú všetko vážne a nanajvýš problémové oblasti, ktoré by sa mali urýchlene riešiť. Nie je to jednoduché, veď po cestách Európskej únie sa pohybuje 232 miliónov áut. Podľa štatistických záznamov z nich až viac ako dva milióny sa ročne podrobí opravám po dopravných nehodách, z nich len okolo 40 percent v autorizovaných opravovniach. Kde ten zvyšok? Rôzne! Napríklad u garážových opravcov, kde odbornosť veľmi často absentuje.

2 Tlacová konferencia
O problémoch, ktoré trápia naše autoopravárstvo, sa hovorilo na tlačovej konferencii

Po cestách jazdia potom ak nie vraky či polovraky, tak minimálne neodborne, zle a nebezpečne opravené autá. Stretávať takýto automobil na ceste je nielen nebezpečné, ale aj život ohrozujúce. Najväčší problém návratu havarovaných áut po oprave späť do každodennej premávky je v tom, že ich technický stav nikto nekontroluje. Na to, že auto bolo zle a neodborne opravené, sa príde až pri nejakej následnej poruche, pri predaji, alebo vtedy, keď dôjde k ďalšej dopravnej nehode zavinenej práve zlým technickým stavom po neodbornej oprave.

Chybou je, že na Slovensku nemáme potrebnú legislatívu. Nie sú kritériá či zákony, ktoré by jasne určovali povahu nehody, teda to, čo je vážna nehoda a ako po oprave vrátiť automobil späť do premávky. Policajt po vážnej nehode odoberie technické osvedčenie od vozidla, prípadne tabuľky s evidenčným číslom, ale tým to prakticky končí. Nanajvýš ide na bežnú technickú kontrolu a po jej absolvovaní už do premávky. A tak sa do premávky môže vrátiť aj zle a neodborne opravený automobil, ktorý môže byť na ceste pre ostatných účastníkov cestnej premávky nebezpečný.

3 Nissan Qashqai
Neodborne privarený diel strechy, popraskaný tmel a lak. A rezumé? Po takejto oprave neopraviteľný, odpísaný vrak. Nie je škoda tohto elegantného Nissana Qashqai+2?

Ak by bola povinnosť pre majiteľa alebo držiteľa vozidla vykonať opravu v autorizovanej či certifikovanej dielni, kvalita opráv by sa potom zaručene zvýšila. Bola by istota, že oprava sa uskutočnila predpísanou technológiou výrobcu automobilu a teda v požadovanej kvalite. Do hry o skvalitnenie opráv a ich návrat do premávky by podľa odborníkov mali vstúpiť aj poisťovne spolu s Asociáciou slovenských poisťovní. Predstava je taká, že pri vracaní osvedčenia o evidencii vozidla by majiteľ musel predložiť doklad o odbornej oprave podloženej faktúrou a preukázaním sa protokolom o zvláštnej kontrole vozidla na stanici technickej kontroly.

4 Nissan Murano
Aj takto môže vyzerať interiér moderného auta, v tomto prípade Nissana Murano

Problémov a otázok, o ktorých hovorili účastníci konferencie na tlačovej besede s novinármi bolo oveľa viac. Napríklad problém stáčania kilometrov jazdených áut. Tu rezonuje myšlienka, aby už výrobca technicky zabezpečil automobil tak, aby stáčanie kilometrov bolo neuskutočniteľné. Hovorilo sa aj o ochrane investícií dílerov, pre ktorých môže byť napríklad nesplnenie čo len jedného parametra výrobcu likvidačné po tom, čo investoval do svojho podniku nemalé peniaze. Sympaticky znelo napríklad opatrenie, ktoré zaviedli v Belgicku, kde kupujúci pri kúpe auta dostane certifikát so všetkými údajmi o vozidle.

Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.