Ako ďalej s autami po vážnych nehodách

Streda, 15 október 2014

Dopravné nehody sú dnes nie veľkým, ale priam obrovským strašiakom. Prevencia je málo účinná, vodiči nepoučiteľní a tak nehôd stále pribúda. Aj keď sa občas rezort ministerstva vnútra pochváli štatisticky zníženou dopravnou nehodovosťou, katastrof na našich cestách je stále viac ako dosť. S nimi súvisia počty vyhasnutých životov, ťažko či ľahšie zranených ľudí, ale aj obrovské materiálne škody v podobe nabúraných áut.

1 Nissan Murano
Na tomto Nissane Murano sú lapidárne chyby, ktoré "opravca" urobil až veľmi neodborne

Dopravná nehodovosť, ako jej predchádzať, opravy áut po nehodách a množstvo ďalších problémov zamestnáva okrem iných inštitúcií aj Cech predajcov a autoservisov Slovenskej republiky. Týmito otázkami sa zaoberala aj konferencia Autoopravárstvo dnes a zajtra na Slovensku a v Európskej únii. Témami, ako napríklad legislatívne zabezpečiť korektnosť opráv automobilov po vážnych dopravných nehodách, problémom stáčania kilometrov a ako mu zabrániť či predchádzať, ale aj ako ochrániť predajcov vo vzťahu k výrobcom a ako využívať databázy zákazníkov.

To sú všetko vážne a nanajvýš problémové oblasti, ktoré by sa mali urýchlene riešiť. Nie je to jednoduché, veď po cestách Európskej únie sa pohybuje 232 miliónov áut. Podľa štatistických záznamov z nich až viac ako dva milióny sa ročne podrobí opravám po dopravných nehodách, z nich len okolo 40 percent v autorizovaných opravovniach. Kde ten zvyšok? Rôzne! Napríklad u garážových opravcov, kde odbornosť veľmi často absentuje.

2 Tlacová konferencia
O problémoch, ktoré trápia naše autoopravárstvo, sa hovorilo na tlačovej konferencii

Po cestách jazdia potom ak nie vraky či polovraky, tak minimálne neodborne, zle a nebezpečne opravené autá. Stretávať takýto automobil na ceste je nielen nebezpečné, ale aj život ohrozujúce. Najväčší problém návratu havarovaných áut po oprave späť do každodennej premávky je v tom, že ich technický stav nikto nekontroluje. Na to, že auto bolo zle a neodborne opravené, sa príde až pri nejakej následnej poruche, pri predaji, alebo vtedy, keď dôjde k ďalšej dopravnej nehode zavinenej práve zlým technickým stavom po neodbornej oprave.

Chybou je, že na Slovensku nemáme potrebnú legislatívu. Nie sú kritériá či zákony, ktoré by jasne určovali povahu nehody, teda to, čo je vážna nehoda a ako po oprave vrátiť automobil späť do premávky. Policajt po vážnej nehode odoberie technické osvedčenie od vozidla, prípadne tabuľky s evidenčným číslom, ale tým to prakticky končí. Nanajvýš ide na bežnú technickú kontrolu a po jej absolvovaní už do premávky. A tak sa do premávky môže vrátiť aj zle a neodborne opravený automobil, ktorý môže byť na ceste pre ostatných účastníkov cestnej premávky nebezpečný.

3 Nissan Qashqai
Neodborne privarený diel strechy, popraskaný tmel a lak. A rezumé? Po takejto oprave neopraviteľný, odpísaný vrak. Nie je škoda tohto elegantného Nissana Qashqai+2?

Ak by bola povinnosť pre majiteľa alebo držiteľa vozidla vykonať opravu v autorizovanej či certifikovanej dielni, kvalita opráv by sa potom zaručene zvýšila. Bola by istota, že oprava sa uskutočnila predpísanou technológiou výrobcu automobilu a teda v požadovanej kvalite. Do hry o skvalitnenie opráv a ich návrat do premávky by podľa odborníkov mali vstúpiť aj poisťovne spolu s Asociáciou slovenských poisťovní. Predstava je taká, že pri vracaní osvedčenia o evidencii vozidla by majiteľ musel predložiť doklad o odbornej oprave podloženej faktúrou a preukázaním sa protokolom o zvláštnej kontrole vozidla na stanici technickej kontroly.

4 Nissan Murano
Aj takto môže vyzerať interiér moderného auta, v tomto prípade Nissana Murano

Problémov a otázok, o ktorých hovorili účastníci konferencie na tlačovej besede s novinármi bolo oveľa viac. Napríklad problém stáčania kilometrov jazdených áut. Tu rezonuje myšlienka, aby už výrobca technicky zabezpečil automobil tak, aby stáčanie kilometrov bolo neuskutočniteľné. Hovorilo sa aj o ochrane investícií dílerov, pre ktorých môže byť napríklad nesplnenie čo len jedného parametra výrobcu likvidačné po tom, čo investoval do svojho podniku nemalé peniaze. Sympaticky znelo napríklad opatrenie, ktoré zaviedli v Belgicku, kde kupujúci pri kúpe auta dostane certifikát so všetkými údajmi o vozidle.

Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5