Ako kupovať jazdené autá? Zjednávajte cenu.

Štvrtok, 03 december 2015

Pravdepodobne ste zažili situáciu, keď si vyberáte vysnívané jazdené vozidlo cez inzertné servery alebo prechádzate autobazárom a pozeráte sa na vývesné tabule s predajnou cenou. Je táto cena, zobrazená na spätnom zrkadle alebo na čelnom skle naozaj konečná predajná cena určená práve vám? Určite nie.

1 Fiat Abarth
Deväť tisíc? Dohodnuté? Ruku na to! Práve som si kúpil Fiat Abarth, - vraví kupec, ktorému sa podarilo znížiť cenu z jedenásťtisíc na deväť a ušetriť dve tisíc eur.

Ponuková cena udávaná predajcom sa nemusí rovnať cene, ktorú zaplatíme za kupované vozidlo. Konkrétnej čiastke, ktorú bazár dostane za predaj, hovoríme cena realizovaného predaja. Realizovaná cena môže byť v niektorých prípadoch aj o 15 % nižšia ako cena ponuková, taký je názor odborníka na predaj automobilov Ladislava Smrčka, dátového analytika spoločnosti IBS automotive. Táto spoločnosť je popredným poskytovateľom dát pre oceňovanie vozidiel na Slovensku a v Čechách.

IBS automotive sa problematikou zberu dát, tvorbou cien a konečného ocenenia jazdených vozidiel zaoberá už niekoľko rokov a tak má k dispozícii ponukové ceny predajcov a ceny už z realizovaných obchodov a tieto dáta neustále analyzuje.

Zjednávanie cien Golfu, Octavie a Focusu

Ukážkovým prípadom môžu byť tri vybraté jazdené automobily, ktoré sú zaradené na najvyšších miestach rebríčka v predajnosti jazdených automobilov na Slovensku. A naopak, jedno vozidlo, ktoré je na našom trhu menej obsadené a jeho ponuka na trhu s jazdenými autami je obmedzená. Ide o vozidlá Škoda Octavia, Volkswagen Golf a Ford Focus. Tým protipólom je MPV Mazda5.

Z tabuliek, ktoré si vedie spoločnosť IBS automotive sa dá vyčítať, že pri najpredávanejšej Škode Octavia je realizovaná cena automobilu o 8 % nižšia ako cena ponuková. Podobná situácia je pri Forde Focus, kde je rozdiel 6,5 %, pri Volkswagen Golf je uvedený rozdiel 5,6 % a pri Mazde dokonca až 13,9 %.

Ponuková cena nie je konečná

Tento rozdiel je daný už zmienenou obmedzenou ponukou na trhu s jazdenými automobilmi, kde sa často stretávame s veľkým rozpätím ponukovej trhovej ceny. Práve obmedzený počet týchto automobilov na trhu dovolí obchodníkovi ponukovú cenu zvýšiť a počkať na vhodného záujemcu.

Cena uvedená na inzertných serveroch či v autobazároch nie je vždy konečná. Oplatí sa nad touto cenou zamyslieť a starostlivo preveriť technický stav vozidla, pretože práve stav vozidla nám dokáže konečnú predajnú cenu výrazne ovplyvniť a pri nákupe automobilu ušetriť nemalú čiastku.

Príklad zjednávania ceny

Mike vycestoval z britských ostrovov za majiteľom veterána Citroëna HY Van z roku výroby 1956 až do južného Francúzska. A začal vyjednávať.

  • Koľko zaň chcete?
  • Sedem tisíc – vraví predávajúci.
  • Sedem tisíc eur?
  • Áno, sedem tisíc.
  • Keď bolo nové, možno stálo pár stoviek frankov! Čo tak päť tisíc? – ponúka Mike.
  • To je málo, - oponuje predávajúci.
  • Platím v hotovosti, - skúša Mike.
  • Nie, nie.
  • Aká je vaša najnižšia cena? – vyzvedá britský kupec.
  • Šesť tisíc. Ale v hotovosti! - vraví Francúz.
  • Šesť tisíc! Dohodnuté. Ruku na to. Práve som si kúpil Citroën HY Van. - teší sa Brit, keďže vyjednávaním znížil cenu vytúženého auta o celú tisícku eur.

2 Citroen HY Van
Citroën HY Van, r. v. 1956, vtedajší pracovný kôň francúzskeho, belgického a holandského vidieka. V rokoch 1947 až 1981 sa ich vyrobilo takmer pol milióna kusov

Autor: janGold
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.