Ako kupovať jazdené autá? Zjednávajte cenu.

Štvrtok, 03 december 2015

Pravdepodobne ste zažili situáciu, keď si vyberáte vysnívané jazdené vozidlo cez inzertné servery alebo prechádzate autobazárom a pozeráte sa na vývesné tabule s predajnou cenou. Je táto cena, zobrazená na spätnom zrkadle alebo na čelnom skle naozaj konečná predajná cena určená práve vám? Určite nie.

1 Fiat Abarth
Deväť tisíc? Dohodnuté? Ruku na to! Práve som si kúpil Fiat Abarth, - vraví kupec, ktorému sa podarilo znížiť cenu z jedenásťtisíc na deväť a ušetriť dve tisíc eur.

Ponuková cena udávaná predajcom sa nemusí rovnať cene, ktorú zaplatíme za kupované vozidlo. Konkrétnej čiastke, ktorú bazár dostane za predaj, hovoríme cena realizovaného predaja. Realizovaná cena môže byť v niektorých prípadoch aj o 15 % nižšia ako cena ponuková, taký je názor odborníka na predaj automobilov Ladislava Smrčka, dátového analytika spoločnosti IBS automotive. Táto spoločnosť je popredným poskytovateľom dát pre oceňovanie vozidiel na Slovensku a v Čechách.

IBS automotive sa problematikou zberu dát, tvorbou cien a konečného ocenenia jazdených vozidiel zaoberá už niekoľko rokov a tak má k dispozícii ponukové ceny predajcov a ceny už z realizovaných obchodov a tieto dáta neustále analyzuje.

Zjednávanie cien Golfu, Octavie a Focusu

Ukážkovým prípadom môžu byť tri vybraté jazdené automobily, ktoré sú zaradené na najvyšších miestach rebríčka v predajnosti jazdených automobilov na Slovensku. A naopak, jedno vozidlo, ktoré je na našom trhu menej obsadené a jeho ponuka na trhu s jazdenými autami je obmedzená. Ide o vozidlá Škoda Octavia, Volkswagen Golf a Ford Focus. Tým protipólom je MPV Mazda5.

Z tabuliek, ktoré si vedie spoločnosť IBS automotive sa dá vyčítať, že pri najpredávanejšej Škode Octavia je realizovaná cena automobilu o 8 % nižšia ako cena ponuková. Podobná situácia je pri Forde Focus, kde je rozdiel 6,5 %, pri Volkswagen Golf je uvedený rozdiel 5,6 % a pri Mazde dokonca až 13,9 %.

Ponuková cena nie je konečná

Tento rozdiel je daný už zmienenou obmedzenou ponukou na trhu s jazdenými automobilmi, kde sa často stretávame s veľkým rozpätím ponukovej trhovej ceny. Práve obmedzený počet týchto automobilov na trhu dovolí obchodníkovi ponukovú cenu zvýšiť a počkať na vhodného záujemcu.

Cena uvedená na inzertných serveroch či v autobazároch nie je vždy konečná. Oplatí sa nad touto cenou zamyslieť a starostlivo preveriť technický stav vozidla, pretože práve stav vozidla nám dokáže konečnú predajnú cenu výrazne ovplyvniť a pri nákupe automobilu ušetriť nemalú čiastku.

Príklad zjednávania ceny

Mike vycestoval z britských ostrovov za majiteľom veterána Citroëna HY Van z roku výroby 1956 až do južného Francúzska. A začal vyjednávať.

  • Koľko zaň chcete?
  • Sedem tisíc – vraví predávajúci.
  • Sedem tisíc eur?
  • Áno, sedem tisíc.
  • Keď bolo nové, možno stálo pár stoviek frankov! Čo tak päť tisíc? – ponúka Mike.
  • To je málo, - oponuje predávajúci.
  • Platím v hotovosti, - skúša Mike.
  • Nie, nie.
  • Aká je vaša najnižšia cena? – vyzvedá britský kupec.
  • Šesť tisíc. Ale v hotovosti! - vraví Francúz.
  • Šesť tisíc! Dohodnuté. Ruku na to. Práve som si kúpil Citroën HY Van. - teší sa Brit, keďže vyjednávaním znížil cenu vytúženého auta o celú tisícku eur.

2 Citroen HY Van
Citroën HY Van, r. v. 1956, vtedajší pracovný kôň francúzskeho, belgického a holandského vidieka. V rokoch 1947 až 1981 sa ich vyrobilo takmer pol milióna kusov

Autor: janGold
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.