Ako kupovať jazdené autá? Zjednávajte cenu.

Štvrtok, 03 december 2015

Pravdepodobne ste zažili situáciu, keď si vyberáte vysnívané jazdené vozidlo cez inzertné servery alebo prechádzate autobazárom a pozeráte sa na vývesné tabule s predajnou cenou. Je táto cena, zobrazená na spätnom zrkadle alebo na čelnom skle naozaj konečná predajná cena určená práve vám? Určite nie.

1 Fiat Abarth
Deväť tisíc? Dohodnuté? Ruku na to! Práve som si kúpil Fiat Abarth, - vraví kupec, ktorému sa podarilo znížiť cenu z jedenásťtisíc na deväť a ušetriť dve tisíc eur.

Ponuková cena udávaná predajcom sa nemusí rovnať cene, ktorú zaplatíme za kupované vozidlo. Konkrétnej čiastke, ktorú bazár dostane za predaj, hovoríme cena realizovaného predaja. Realizovaná cena môže byť v niektorých prípadoch aj o 15 % nižšia ako cena ponuková, taký je názor odborníka na predaj automobilov Ladislava Smrčka, dátového analytika spoločnosti IBS automotive. Táto spoločnosť je popredným poskytovateľom dát pre oceňovanie vozidiel na Slovensku a v Čechách.

IBS automotive sa problematikou zberu dát, tvorbou cien a konečného ocenenia jazdených vozidiel zaoberá už niekoľko rokov a tak má k dispozícii ponukové ceny predajcov a ceny už z realizovaných obchodov a tieto dáta neustále analyzuje.

Zjednávanie cien Golfu, Octavie a Focusu

Ukážkovým prípadom môžu byť tri vybraté jazdené automobily, ktoré sú zaradené na najvyšších miestach rebríčka v predajnosti jazdených automobilov na Slovensku. A naopak, jedno vozidlo, ktoré je na našom trhu menej obsadené a jeho ponuka na trhu s jazdenými autami je obmedzená. Ide o vozidlá Škoda Octavia, Volkswagen Golf a Ford Focus. Tým protipólom je MPV Mazda5.

Z tabuliek, ktoré si vedie spoločnosť IBS automotive sa dá vyčítať, že pri najpredávanejšej Škode Octavia je realizovaná cena automobilu o 8 % nižšia ako cena ponuková. Podobná situácia je pri Forde Focus, kde je rozdiel 6,5 %, pri Volkswagen Golf je uvedený rozdiel 5,6 % a pri Mazde dokonca až 13,9 %.

Ponuková cena nie je konečná

Tento rozdiel je daný už zmienenou obmedzenou ponukou na trhu s jazdenými automobilmi, kde sa často stretávame s veľkým rozpätím ponukovej trhovej ceny. Práve obmedzený počet týchto automobilov na trhu dovolí obchodníkovi ponukovú cenu zvýšiť a počkať na vhodného záujemcu.

Cena uvedená na inzertných serveroch či v autobazároch nie je vždy konečná. Oplatí sa nad touto cenou zamyslieť a starostlivo preveriť technický stav vozidla, pretože práve stav vozidla nám dokáže konečnú predajnú cenu výrazne ovplyvniť a pri nákupe automobilu ušetriť nemalú čiastku.

Príklad zjednávania ceny

Mike vycestoval z britských ostrovov za majiteľom veterána Citroëna HY Van z roku výroby 1956 až do južného Francúzska. A začal vyjednávať.

  • Koľko zaň chcete?
  • Sedem tisíc – vraví predávajúci.
  • Sedem tisíc eur?
  • Áno, sedem tisíc.
  • Keď bolo nové, možno stálo pár stoviek frankov! Čo tak päť tisíc? – ponúka Mike.
  • To je málo, - oponuje predávajúci.
  • Platím v hotovosti, - skúša Mike.
  • Nie, nie.
  • Aká je vaša najnižšia cena? – vyzvedá britský kupec.
  • Šesť tisíc. Ale v hotovosti! - vraví Francúz.
  • Šesť tisíc! Dohodnuté. Ruku na to. Práve som si kúpil Citroën HY Van. - teší sa Brit, keďže vyjednávaním znížil cenu vytúženého auta o celú tisícku eur.

2 Citroen HY Van
Citroën HY Van, r. v. 1956, vtedajší pracovný kôň francúzskeho, belgického a holandského vidieka. V rokoch 1947 až 1981 sa ich vyrobilo takmer pol milióna kusov

Autor: janGold
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.