Ako ochrániť automobil pred odcudzením (1)

Štvrtok, 07 jún 2012

Hovoríme s Ing. Hubertom Klukom, riaditeľom spoločnosti Setech

Často sa stáva, že tam, kde sme večer zaparkovali svoje auto, nachádzame ráno prázdne miesto. Aby tomu tak nebolo a svoje auto sme si našli na mieste, kde sme ho predtým odstavili, na to slúžia rôzne zabezpečovacie systémy. Medzi najrozšírenejšie patria elektronické alarmy. Práve tieto zariadenia zaznamenali za ostatné roky veľký pokrok. O tom sme sa zhovárali s Ing. Hubertom Klukom, riaditeľom spoločnosti Setech, ktorá je výhradným dovozcom a distribútorom elektronických zabezpečovaných systémov META.

Hubert Kluka Setech
Riaditeľ spoločnosti Setech Ing. Hubert Kluka

Prečo je dobré, resp. správne mať v aute namontovaný alarm?

Spomeniem taký jednoduchý príklad. V podstate, ak vlastníte nejaké auto, ktoré stojí na ulici, a povedzme, patrí do vyššej triedy, a takých sú desiatky či stovky v konkrétnej lokalite mesta, tak potenciálny zlodej si určite vyberie auto, s ktorým bude mať menej problémov. Teda, ak má auto nejaké zabezpečenie, má majiteľ vždy väčšiu šancu na to, aby si ho ráno našiel. Zlodej si bez námahy nájde si za rohom iné, ktoré je bez zabezpečenia.

Aké je súčasné postavenie alarmov v zabezpečovaní automobilov proti odcudzeniu?

V súčasnosti sa vyžaduje, aby každé vozidlo malo nejaké zabezpečenie, pretože automobil je drahá vec. Ak ho nemá, ľahko sa môže stať terčom zlodeja. Nezabezpečené autá sa kradnú, preto treba nájsť nejaký spôsob, na ako si auto uchrániť, ako byť o nejaký ten krôčik pred zlodejom. Alarmy sa vyrábajú viac ako dvadsať rokov a stále sú žiadané.

Predstavte nám bližšie tieto zariadenia na ochranu automobilov.

V minulosti sa autá zabezpečovali len mechanickým kľúčom. Vtedy stačilo prekonať mechaniku kľúča, naštartovať ho a odísť. Neboli žiadne elektronické systémy. Potom začínali prichádzať systémy, ktoré bránili naštartovať vozidlo – imobilizéry. Tu už okrem prekonania mechanickej prekážky, kľúča, bolo treba prekonať aj nejakú elektroniku. V tom čase sa už začali objavovať alarmy. Tie už okrem zabránenia krádeži aj upozorňujú okolie i majiteľa akusticky húkaním sirény alebo blikaním smerovými svetlami na to, že niekto cudzí sa pokúša vniknúť do vozidla s cieľom ukradnúť alebo vykradnúť ho.

Existuje nejaké členenie alarmov?

Zabezpečovacie zariadenia sa postupne vyvíjali a dnes už každý alarm má nejaké to blokovanie, čiže časť toho systému, ktorá blokuje naštartovanie vozidla. Ďalej má snímače, ktoré slúžia na to, aby rozlíšili, či ide o násilné narušenie toho vozidla, napríklad otvorenie dverí, kapoty motora, kufra, rozbitie okien, vnútorného priestoru a pod. Má tiež výstupné systémy, zväčša sirénu, ktorá sa rozzvučí, prípadne rozbliká smerovky a tak upozorní, že s autom sa niečo deje. Členenie alarmov je teda podľa toho, čo všetko obsahuje. Sú alarmy, ktoré trebárs len kontrolujú dverové kontakty, nemajú snímač vnútorného priestoru. Ďalšie už majú aj snímač vnútorného priestoru. Alarmy mávajú bežnú sirénu, takže ak by zlodej odpojil sirénu, húkanie prestane. Alebo majú sirénu so zálohovým zdrojom, ktorá aj po odpojení bude stále funkčná. Ďalšími funkciami alarmov je aj blokovanie naštartovania motora.

Od alarmov prejdime k ostatnej zabezpečovacej technike, napríklad k imobilizérom. Charakterizovali by ste ich bližšie?

Miesto medzi zabezpečovacími systémami majú ešte stále aj imobilizéry. Aj keď približne od rokov 1993 až 1994 sú povinnou výbavou nového auta už od výrobcu. Ale keďže pri veľkých sériách nových áut ide hromadnú výrobu, dajú sa skôr odpozorovať a potom aj prekonať. Pri vyšších kategóriách áut je imobilizér navyše extra domontovaný, pričom jeho prednosťou je, že je to nezávislé zariadenie, ktorému chýba univerzálnosť a preto sa ťažšie prekonáva. Imobilizér môže byť súčasťou alarmu, ale môže byť aj úplne nezávislé zariadenie. Môže byť napríklad v rádiovej karte, ktorú keď majiteľ má pri sebe, tak auto naštartuje. Bez nej sa motor naštartovať nedá. Je to bezobslužné zariadenie. Kedysi boli imobilizéry také, že vodič musel niekde niečo priložiť, zasunúť a pod. V súčasnosti prevažuje rádiová karta, ktorú nosíte vo vrecku a o nič sa nemusíte starať. Imobilizér môže byť úplne samostatné zariadenie, nezávislé na alarme.

Ako je to s ich cenou? Pri akých cenách začínajú alarmy a imobilizéry?

Ceny imobilizérov začínajú tesne nad hranicou 120 eur. Alarmy začínajú približne na cene od 60 eur, a závisí od množstva doplnkov a funkcií. Poznamenávam, že všetky alarmy, aj tie najlacnejšie, majú zároveň aj blokovanie štartovania motora.

Prejdime od alarmov k pagerom. Aké dôvody sú na to, aby sa záujemca rozhodol pre túto ochranu?

Pager plní funkciu diaľkového hlásenia poplachu. Je to pomerne populárne zariadenia, ktoré majiteľa auta upozorní na to, že sa s autom niečo deje. Býva súčasťou alarmov, ale môže sa montovať aj ako samostatné zariadenie. Môže spustiť sirénu, ale môže vyslať majiteľovi aj SMS správu, prípadne zvonenie na mobilný telefón. Je to veľmi dobré zariadenie aj preto, že veľakrát sa autá len vykrádajú, napríklad po rozbití okna. Tu je tá výhoda, že hlásenie je adresné, bez varovania zlodeja akustickou signalizáciou.

Má pager aj nejaké ďalšie vlastnosti, na ktoré by ste chceli upozorniť?

Pager má tri možnosti využitia. Pošle SMS alebo zavolá, môžete si cez odposluch vypočuť, čo sa v aute deje, alebo môžete auto na diaľku zablokovať, prípadne pomocou GPS lokalizovať jeho polohu. Staré pagery fungovali na princípe rádiových vĺn, čo pri rádiovom smogu väčších miest značne znižovalo ich dosah. Súčasné už fungujú na princípe GSM. Fungujú jednoducho: zvolené naprogramujete ho a zavolá vás na zvolené telefónne číslo – to je to GSM. Alebo pager pomocou GPS poskytnúť prostredníctvom satelitu informácia o tom, kde sa auto práve nachádza.

Nie je pager v súčasnosti tak trošku zaznávaným zariadením, resp. v ústraní?

Nemal by byť, pretože má nesporný výhody. Napríklad už základný model GPA 400 ponúka majiteľovi hlasovú a SMS signalizáciu pomocou GSM signálu. Svojimi snímačmi môže spustiť alarm, oznámiť odpojenie autobatérie alebo stav jej vybitia. Už tento základný pager môže byť napojený na päť telefónnych čísiel. Stredný model GPA 600 možno doplniť o hands free súpravu, klávesnicu alebo nárazový snímač. Vrcholný model GPA 800 obsahuje navyše elektronický obvod na blokovanie motora a rozšíriť ho možno aj o GPS modul na sledovanie aktuálnej polohy vozidla pomocou satelitu.

Neoceniteľnou výhodou tiež je, že ak napríklad sedíte v kine či divadle a kradnú vám auto, dostanete o tom správu SMS. Ak ste navyše napojený na Group 4, tak oni vyšlú okamžite výjazd a zabránia tak krádeži. Alebo nebodaj havarujete, tak sa vlastne o vás táto spoločnosť postará.

Je medzi motoristami záujem o tieto zariadenia?

Niektoré automobilky si na svoje autá montujú zabezpečovacie zariadenie už vo výrobe. Aj spoločnosť Meta System dodáva svoje systémy pre viaceré automobilky. Ak si však chceme automobil, zabezpečený alarmom už z fabriky, zabezpečiť ešte individuálne, má význam dať si do neho navyše napríklad imobilizér alebo pager. Týmto spôsobom máme ochranu auta dokonalejšie zabezpečenú. Túto možnosť využíva mnoho majiteľov osobných áut, najmä tých drahších.

Druhú časť rozhovoru s riaditeľom spoločnosti Setech Ing. Hubertom Klukom uverejníme o týždeň a budeme hovoriť najmä o zabezpečení motocyklov, nákladných automobilov a autobusov.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.