Ako ochrániť automobil pred odcudzením (2)

Štvrtok, 19 júl 2012

Hovoríme s Ing. Hubertom Klukom, riaditeľom spoločnosti Setech.

V prvej časti rozhovoru s riaditeľom spoločnosti SETECH Ing. Hubertom Klukom sme rozoberali najmä problematiku ochrany osobného automobilu pred odcudzením alebo vniknutím do neho s cieľom vykradnutia uložených vecí v jeho interiéri či batožinovom priestore.

Metasat
Alarmy, imobilizéry a ostatná zabezpečovacia technika majú ochrániť náš automobil

V úvodnej časti rozhovoru sme spomínali viacero systémov, ktoré umožnia majiteľom áut včas sa dozvedieť, že s ich autom sa deje niečo nedovolené. Ale aj systémy, ktoré sú vodičom nápomocné pri jazde alebo parkovaní. V dnešnom pokračovaní rozhovoru s Ing. Hubertom Klukom, riaditeľom spoločnosti SETECH, budeme hovoriť najmä o zabezpečovaní motocyklov, nákladných automobilov a autobusov, pre ktoré Setech prostredníctvom produktov META ponúka zabezpečovacie zariadenia.

Sú motocyklové alarmy raritou v zabezpečovacej technike, alebo bežným prostriedkom ochrany motocykla pre krádežou? Je pre majiteľa motocykla alarm dostatočnou ochranou?

Aj pre motocykle, tak ako pre ostatné dopravné prostriedky, predstavujú alarmy významný prostriedok ochrany proti nežiaducej manipulácii alebo proti odcudzeniu.

Alarmy pre motocykle patria do sortimentu, ktorý ponúkame motoristom. Aj tu si treba uvedomiť, že motocykle sú rôznych kategórií, majiteľ do nich vložil nemalé prostriedky a tak si svoj majetok chce ochrániť. Takže ponúkame a montujeme alarmy aj pre motocykle.

Technický pokrok a vývoj zabezpečovacej techniky pokročil aj v tejto oblasti. Istou nadstavbou sú zložitejšie inteligentné zariadenia, ktoré dokážu viac ako len upozorniť na nedovolený zásah nepovolanej osoby. O aké zariadenia a ich možnosti ide?

Približne pred dvoma rokmi nastúpil trend zvýšenej bezpečnosti nielen proti krádeži motocyklov, ale aj všeobecnej bezpečnosti motocyklistov. Na to máme špeciálne telematické zariadenia, ktoré v prípade havárie alebo inej nepríjemnosti dokážu bez zásahu motocyklistu oznámiť udalosť operačnému stredisku, určiť miesto nehody a privolať potrebnú pomoc. Samozrejme, že motocykel je zabezpečený aj proti krádeži, ale tu sa kladie veľký dôraz aj na osobnú bezpečnosť motocyklistu. To pre prípad, že by sa stalo niečo zlé. Zariadenie s názvom SafeRider je práve pre individuálne založených motocyklistov.

K ďalším vašim doplnkovým produktom patria parkovacie systémy. Mnoho nových áut ich má už od výrobcu. Je tu ešte priestor aj pre vás?

Spoločnosť METAsystem patrí medzi lídrov vo výrobe parkovacích systémov. Vyrábame ich pre automobilky do prvovýroby, ale aj pre dodatočnú montáž. Spomínam si na príhodu, ktorá sa stala približne pred 15 rokmi, kedy sme sa objavili s prvými parkovacími snímačmi. V tom čase ich mali priamo od výrobcu len luxusné limuzíny. Panoval názor, že parkovacie senzory sú iba pre ženy a že pre mužov je to zbytočnosť. V súčasnosti so zahusťovaním miest, zmenšením parkovacích plôch, napríklad v nákupných centrách sa parkovací systém stal nevyhnutnosťou aj pre najlepšieho vodiča. Určite je to ten najlepší pomocník pri parkovaní.

Parkovacie systémy sú v súčasnosti prakticky nevyhnutné. Má ich stále viac áut. Kedy nastala ich väčšia expanzia?

Pamätám si, keď spoločnosť METAsystem začala približne pred desiatimi rokmi dodávať parkovacie systémy do vozidiel Škoda Superb, keďže z výroby ich malo možno len okolo 15 percent. V súčasnosti má parkovací systém približne 90 percent automobilov Superb. To výstižne charakterizuje tých posledných desať 10 rokov. V súčasnosti aj v tej najnižšej kategórii áut sa už plánuje montáž parkovacieho snímača približne do 50 % produkcie.

Inou formou ochrany sú systémy GSM/GPS, kam patrí napríklad GPA Pager. Tu ide o princíp diaľkového hlásenia poplachu. Aké sú jeho hlavné výhody?

Náš pager má označenie GPA Pager. Pager je vhodný doplnok k ľubovoľnému autoalarmu nainštalovanému v automobile. GPA 400 je základným modelom z radu pagerov pre diaľkové hlásenie poplachu. Vyšším je GPA 800, ktorý možno rozšíriť o doplnkové moduly, napríklad o modul GPS.

Hovoríte, že Pager GPA 800 môže byť doplnený rozširujúcimi modulmi. Akú nadstavbovú službu poskytne majiteľovi?

Dá sa to doplniť, aj keď auto nie je vybavené alarmom. Napríklad systém ŠkodaSAT je konštruovaný tak, že v aute nemusí byť alarm, pretože pager nahrádza funkcie alarmu, čiže bude diaľkovo hlásiť, že s autom sa niečo deje. Ak dôjde k narušeniu, tak majiteľ pagera dostanete SMS a táto informácia ide aj na informačný pult operačného centra.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."