Ako ochrániť automobil pred odcudzením (3.)

Streda, 12 september 2012

Hovoríme s Ing. Hubertom Klukom, riaditeľom spoločnosti Setech.

V druhej časti rozhovoru s riaditeľom spoločnosti SETECH Ing. Hubertom Klukom sme hovorili o ochrane motocyklov pred odcudzením, ale aj o špeciálnych telematických zariadeniach, ktoré napríklad v prípade havárie alebo inej udalosti dokážu bez zásahu motocyklistu privolať potrebnú pomoc – o zariadení SafeRider. Tiež o parkovacích systémoch pre automobily, ale aj o GPA pageroch pre diaľkové hlásenie poplachu. V dnešnej poslednej časti rozhovoru si priblížime telematické zabezpečovacie systémy.

Auto na retazi
Každý trezor sa dá otvoriť, každé auto ukradnúť, aj keď je ho vraj chráni reťaz. Sťažiť to môže kvalitné zabezpečovacie zariadenia, aj tie, ktoré na Slovensku ponúka Setech.

Vyšším stupňom zabezpečovacej techniky sú telematické systémy. Predstavili by ste ich bližšie?

Vyšším stupňom zabezpečenia mobilných dopravných prostriedkov je telematické zariadenie MetaSAT, ktoré slúži na sledovanie pohybu vozidiel. Jedným z možných využívaní je zbieranie dát o prevádzke motorových vozidiel. Údaje o pohybe vozidiel získava MetaSAT zo satelitného systému GPS a cez GSM sieť ich posiela do serverového centra. Prístup k údajom je možný z ľubovoľného počítača pripojeného na internet.

Na akom princípe pracuje MetaSAT? Má priame napojenie na operačné centrá?

Toto zariadenie komunikuje jednak priamo s majiteľom, ale odovzdáva informácie aj do operačných centier. Jedno operačné centrum stráži auto proti odcudzeniu, druhým, ktoré sme už spomínali pri motocykloch, môže by napríklad Autoklub Slovakia Assistant, ktorý chráni vašu bezpečnosť. Ak by došlo k havárii alebo inej nepredvídanej udalosti, po stlačení tlačidla sa odošle informácia do operačného centra, ktoré zariadi pomoc.

Popísali by ste rozdiel medzi pagerom a MetaSATom?

Rozdiel medzi pagerom a MetaSATom je v tom, že MetaSAT funguje na princípe poskytovania služieb. Tu vám už vie niekto pomôcť. Ak používate pager, dostanete SAMS správu, že vám kradnú auto. Ak však využívate MetaSAT a ste práve napríklad v kine, všetko za vás zariadi spoločnosť GroupFor, pošle na miesto svoju výjazdovú skupinu a zabráni krádeži. Alebo - ak by ste nebodaj havarovali, táto spoločnosť sa o vás postará. V prípade pagera si zákazník platí len prevádzku so zasielaním SMS správ, zatiaľ čo za služby MetaSATu si zákazník platí nejaký balík ročných služieb, ktoré si objednal.

Ako je to s ochranou nákladných automobilov?

Nákladné autá, podobne ako osobné, môžu na ochranu použiť alarm alebo imobilizér. Priamo z výroby nie sú nimi vybavené. Sú však aj výnimky, ale tých je minimum. Odlišnosť alarmov a iných systémov pre nákladné autá oproti osobným je v tom, že nákladné majú 24voltovú elektrickú sústavu oproti 12voltovej osobných áut. Prípadne sa použije menič napätia a alarm zostáva nezmenený. Pri nákladných autách môže pribudnúť navyše ochrana nákladného priestoru, podobne je to aj pri autobusoch.

Aký je záujem o zabezpečenie nákladných áut a autobusov v porovnaní s osobnými?

Výrazne menší oproti osobným. Skôr je záujem o zabezpečenie dodávkových automobilov, hlavne o zabezpečenie nákladného priestoru. Záujem majú najmä živnostníci, záujem firiem je minimálny. Kamióny sa bezpečnostnými systémami zabezpečujú len minimálne. Podobne je to aj so zabezpečovaním autobusov.

Máte prehľad o tom, na aké značky sa zlodeji najviac zameriavajú?

Policajné štatistiky sú zavádzajúce v tom , že kradnuté autá sa v nich uvádzajú v absolútnych číslach. Ak je teda značka zastúpená na trhu 30 či 40 percentami, tak jej autá môžu patriť medzi najkradnutejšie. V minuloročnej štatistike kradnutých áut prekvapilo, že podľa počtu registrovaných áut a počtu ukradnutých bola na prvom mieste značka Lexus. Tých Lexusov u nás nie je veľa, takže na počet registrovaných a počet ukradnutých áut to bol Lexus. Podľa mojich vedomostí medzi najkradnutejšie značky patria Volkswagen, BMW, Audi a ďalšie.

Aké zabezpečovacie zariadenie by ste vy ako profesionál odporučili pre lacnejšie a aké pre drahšie modely áut?

Pre lacnejšie alarm alebo imobilizér, prípadne obe tieto zariadenia, podľa toho, čo auto má už z výroby. Pre drahšie modely by som odporúčal pager s hlásením narušenia. Pre vyššiu kategóriu áut už treba ísť do telematických zariadení, čo je vlastne pager, ale s nepretržitou 24hodinovou službou a vyhľadávaním, napríklad MetaSAT alebo Škoda Sat. Ak je pri týchto systémoch reakcia na krádež okamžitá, potom by do pol hodiny mohlo byť odcudzené auto mohlo nájdené alebo zadržané.

Akým smerom sa bude podľa vás uberať ďalší vývoj zabezpečovacej techniky?

Neexistuje neukradnuteľné auto. Vývoj zabezpečovacej techniky je vždy dobiehaný zlodejmi, ktorí sa snažia nájsť systémy, ktorými možno prekonať aj najpokročilejšiu techniku. Nemožno jednoznačne predpovedať, čo bude o rok, päť, či desať rokov, ale treba povedať, že tak automobilky, ako aj výrobcovia zabezpečovacej techniky sa snažia byť vždy o nejaký ten krok pred zlodejmi.

Ďakujeme za rozhovor.

Auto na retazi Hubert Kluka Hubert Kluka

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.