Ako ochrániť automobil pred odcudzením (3.)

Streda, 12 september 2012

Hovoríme s Ing. Hubertom Klukom, riaditeľom spoločnosti Setech.

V druhej časti rozhovoru s riaditeľom spoločnosti SETECH Ing. Hubertom Klukom sme hovorili o ochrane motocyklov pred odcudzením, ale aj o špeciálnych telematických zariadeniach, ktoré napríklad v prípade havárie alebo inej udalosti dokážu bez zásahu motocyklistu privolať potrebnú pomoc – o zariadení SafeRider. Tiež o parkovacích systémoch pre automobily, ale aj o GPA pageroch pre diaľkové hlásenie poplachu. V dnešnej poslednej časti rozhovoru si priblížime telematické zabezpečovacie systémy.

Auto na retazi
Každý trezor sa dá otvoriť, každé auto ukradnúť, aj keď je ho vraj chráni reťaz. Sťažiť to môže kvalitné zabezpečovacie zariadenia, aj tie, ktoré na Slovensku ponúka Setech.

Vyšším stupňom zabezpečovacej techniky sú telematické systémy. Predstavili by ste ich bližšie?

Vyšším stupňom zabezpečenia mobilných dopravných prostriedkov je telematické zariadenie MetaSAT, ktoré slúži na sledovanie pohybu vozidiel. Jedným z možných využívaní je zbieranie dát o prevádzke motorových vozidiel. Údaje o pohybe vozidiel získava MetaSAT zo satelitného systému GPS a cez GSM sieť ich posiela do serverového centra. Prístup k údajom je možný z ľubovoľného počítača pripojeného na internet.

Na akom princípe pracuje MetaSAT? Má priame napojenie na operačné centrá?

Toto zariadenie komunikuje jednak priamo s majiteľom, ale odovzdáva informácie aj do operačných centier. Jedno operačné centrum stráži auto proti odcudzeniu, druhým, ktoré sme už spomínali pri motocykloch, môže by napríklad Autoklub Slovakia Assistant, ktorý chráni vašu bezpečnosť. Ak by došlo k havárii alebo inej nepredvídanej udalosti, po stlačení tlačidla sa odošle informácia do operačného centra, ktoré zariadi pomoc.

Popísali by ste rozdiel medzi pagerom a MetaSATom?

Rozdiel medzi pagerom a MetaSATom je v tom, že MetaSAT funguje na princípe poskytovania služieb. Tu vám už vie niekto pomôcť. Ak používate pager, dostanete SAMS správu, že vám kradnú auto. Ak však využívate MetaSAT a ste práve napríklad v kine, všetko za vás zariadi spoločnosť GroupFor, pošle na miesto svoju výjazdovú skupinu a zabráni krádeži. Alebo - ak by ste nebodaj havarovali, táto spoločnosť sa o vás postará. V prípade pagera si zákazník platí len prevádzku so zasielaním SMS správ, zatiaľ čo za služby MetaSATu si zákazník platí nejaký balík ročných služieb, ktoré si objednal.

Ako je to s ochranou nákladných automobilov?

Nákladné autá, podobne ako osobné, môžu na ochranu použiť alarm alebo imobilizér. Priamo z výroby nie sú nimi vybavené. Sú však aj výnimky, ale tých je minimum. Odlišnosť alarmov a iných systémov pre nákladné autá oproti osobným je v tom, že nákladné majú 24voltovú elektrickú sústavu oproti 12voltovej osobných áut. Prípadne sa použije menič napätia a alarm zostáva nezmenený. Pri nákladných autách môže pribudnúť navyše ochrana nákladného priestoru, podobne je to aj pri autobusoch.

Aký je záujem o zabezpečenie nákladných áut a autobusov v porovnaní s osobnými?

Výrazne menší oproti osobným. Skôr je záujem o zabezpečenie dodávkových automobilov, hlavne o zabezpečenie nákladného priestoru. Záujem majú najmä živnostníci, záujem firiem je minimálny. Kamióny sa bezpečnostnými systémami zabezpečujú len minimálne. Podobne je to aj so zabezpečovaním autobusov.

Máte prehľad o tom, na aké značky sa zlodeji najviac zameriavajú?

Policajné štatistiky sú zavádzajúce v tom , že kradnuté autá sa v nich uvádzajú v absolútnych číslach. Ak je teda značka zastúpená na trhu 30 či 40 percentami, tak jej autá môžu patriť medzi najkradnutejšie. V minuloročnej štatistike kradnutých áut prekvapilo, že podľa počtu registrovaných áut a počtu ukradnutých bola na prvom mieste značka Lexus. Tých Lexusov u nás nie je veľa, takže na počet registrovaných a počet ukradnutých áut to bol Lexus. Podľa mojich vedomostí medzi najkradnutejšie značky patria Volkswagen, BMW, Audi a ďalšie.

Aké zabezpečovacie zariadenie by ste vy ako profesionál odporučili pre lacnejšie a aké pre drahšie modely áut?

Pre lacnejšie alarm alebo imobilizér, prípadne obe tieto zariadenia, podľa toho, čo auto má už z výroby. Pre drahšie modely by som odporúčal pager s hlásením narušenia. Pre vyššiu kategóriu áut už treba ísť do telematických zariadení, čo je vlastne pager, ale s nepretržitou 24hodinovou službou a vyhľadávaním, napríklad MetaSAT alebo Škoda Sat. Ak je pri týchto systémoch reakcia na krádež okamžitá, potom by do pol hodiny mohlo byť odcudzené auto mohlo nájdené alebo zadržané.

Akým smerom sa bude podľa vás uberať ďalší vývoj zabezpečovacej techniky?

Neexistuje neukradnuteľné auto. Vývoj zabezpečovacej techniky je vždy dobiehaný zlodejmi, ktorí sa snažia nájsť systémy, ktorými možno prekonať aj najpokročilejšiu techniku. Nemožno jednoznačne predpovedať, čo bude o rok, päť, či desať rokov, ale treba povedať, že tak automobilky, ako aj výrobcovia zabezpečovacej techniky sa snažia byť vždy o nejaký ten krok pred zlodejmi.

Ďakujeme za rozhovor.

Auto na retazi Hubert Kluka Hubert Kluka

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.