Ako prišiel minister o vodičák

Piatok, 26 november 2010

Predstavte si situáciu. Ste ministrom dopravy v niektorom štáte v strede Európy a jazdíte vo svojom súkromnom luxusnom aute, napríklad značky Maserati. Nejakým spôsobom sa vám stane, že na aute vám bude chýbať registračná značka a to neujde pozornosti novinárov. A úradníci začnú konať a pán minister príde za chýbajúcu registračnú značku na pol roka o vodičský preukaz.

Maserati Granturismo
Kde len tú značku dám... Hádam len neprekryjem jeho pýchu, elegantný trojzubec!

Ako by mal pokračovať tento príbeh? Určite záleží na tom, kde sa stal? Či v dajakej republike na juhu Afriky, v Čečensku, na Slovensku, alebo, dajme tomu, v Českej republike. Ak by to bol napríklad rébus pre televíznych divákov, ktorý majú rozhodnúť o tom ako ďalej, riešení by mohlo byť niekoľko. Napríklad vážený pán minister by sa mohol vyhovoriť, že práve konal v záujme štátu a chýbajúca značka nemohla byť prekážkou na ceste za plnením si dôležitých povinností. Alebo by si hľadal protekciu na ministerstve vnútra, prípadne sa snažil ovplyvňovať úradníkov, ktorí budú rozhodovať o jeho treste.

Takýchto a podobných prípadov je vo svete, ale aj u nás, či v susedných štátoch, nemálo. Napríklad náš bývalý poslanec Národnej rady sa po naháňačke na moste z Bratislavy do Petržalky oháňal poslaneckou imunitou. Alebo prípad z Česka: bývalý minister sa po tom, ako opitý nabúral niekoľko zaparkovaných áut a páchlo z neho ako zo suda, vyhováral, že si pred jazdou natrel krk frankovkou.

Vráťme sa však ku konkrétnemu ministrovi dopravy, ktorému za chýbajúcu značku na jeho Maserati zadržali na pol roka vodičský preukaz. Tento (český) minister prijal trest bez reptania, aj keď s trošku čudným zdôvodnením, že značka mu odpadla počas jazdy na poľnej ceste (že by s tak luxusným autom skúmal stav poľných ciest v Česku???). Neovplyvňoval však úradníkov, nehľadal protekciu, nevyhováral sa na nejakú imunitu – trest jednoducho prijal.

Na príhodu s českým ministrom som si spomenul, keď som cestoval so svojim súkromným autom a tesne pred Galantou ma predbiehalo oproti Maserati o niečo menej luxusné Volvo XC 60. Malo však s ním spoločnú vzadu chýbajúcu registračnú značku. Samozrejme, kde by sa tu vzali policajti, aby previnilca stopli, aj keď o pár sto metrov ďalej takmer pravidelne meriavajú rýchlosť a hriešnikom udeľujú dosť "mastné" pokuty.

Na druhý deň som znovu cestoval týmto smerom a už z diaľky som videl intenzívne blikať červeno-modrý maják policajného auta. Asi nejaká väčšia nehoda, hovorím si. Našťastie, nič také. Žiadna krv ani zlámané kosti. Ani včerajšie volvo bez značky. Len obyčajná stará Škoda 120. Zrejme sa jej vodič na rovnej a takmer prázdnej ceste dopustil nejakého priestupku, čo pozorným očiam strážcov našej bezpečnosti nemohlo ujsť.

Príjemné cestovanie po slovenských cestách a prezeranie našich stránok praje

Autor: Ján Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.