Ako sa starať o dvojspojkovú prevodovku

Štvrtok, 27 jún 2019

Dvojspojkové prevodovky spájajú klady mechanických a samočinných prevodoviek a nie sú na trhu žiadnou novinkou. Od svojich počiatkov prešli dlhú cestu a sú stále častejším typom i v bežných automobiloch. Ako je to s ich spoľahlivosťou a koľko stojí oprava v servise? Čo robiť, aby dvojspojková prevodovka vydržala fungovať ako má?

Ilustracne foto
Ilustračné foto: ProfiAuto

Veľkou výhodou dvojspojkových prevodoviek je rýchle a plynulé radenie, pri ktorom vodič nepociťuje stratu výkonu motora auta. Na druhej strane sú nevýhodou obstarávacie náklady, ktoré odrážajú náročnosť na výrobnú presnosť a použitý materiál. Všeobecne by sa dalo povedať, že vozidlá s dvojspojkovou prevodovkou sú približne o 2000 eur drahšie ako s manuálnym radením, ak neberieme do úvahy výrobcu, typ a verziu motora.

Takmer každý výrobca automobilov má v ponuke svoju vlastnú dvojspojkovú prevodovku, napríklad Ford Powershift, Alfa Romeo TCT alebo Honda, ktorá ju montuje aj do motocyklov. V súčasnosti sú najznámejšie prevodovky značky VW označované ako DSG alebo S-tronic. Z hľadiska spoľahlivosti patria k najlepším napríklad DL501 v Audi s pozdĺžne montovaným motorom A4 a A6. Najviac spoľahlivé sú tie prevodovky, ktoré sú pravidelne servisované.

Cena za opravu dvojspojkovej prevodovky je u rôznych značiek automobilov rozdielna a priamoúmerne súvisí s cenou auta. Čím je vozidlo drahšie, tým je cena za servis vyššia. Najlacnejšia je u bežných a populárnych automobilov. Bežný základný servis bude stáť okolo 250 eur, kedy servis skontroluje olej a urobí počítačovú diagnostiku. Výmena suchej spojky stojí asi 1400 eur a výmena mechatroniky viac ako 1500 eur.

Pri kúpe ojazdeného auta je potrebné dávať si pozor hlavne na opotrebovanie spojky a dvojhmotového zotrvačníka, ktorý zaisťuje prenos sily z motora. Ak vodiči uvažujú o nákupe ojazdeného vozidla s dvojspojkovou prevodovkou, je veľmi dôležité mať presnú dokumentáciu zo servisu. Lepšie je kúpiť auto, ktoré má najazdené 250 000 km s vymenenou spojkou, ako kúpiť vozidlo so 150 000 km s pôvodnou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalej je nutné počítať a predvídať, že u takýchto vozidiel môžu začať problémy s mechatronikou. Napríklad pri DSG prevodovkách to nastáva medzi 150-200 tis. Kolometrami.

Dvojspojkové prevodovky sa skladajú z dvoch prevodoviek, z ktorých každá má vlastnú spojku. Typy spojky môžu byť buď DQ200 na suchej báze, alebo DQ250 na olejovej báze. Princípom rýchlej zmeny prevodu pri dvojspojkovej prevodovke je to, že každá spojka radí polovicu prevodových stupňov (prvá spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Pri radení dochádza k rozopnutiu jednej spojky a súčasne zopnutiu druhej spojky, pričom nedochádza k strate akcelerácie a ťah motora nepoľavuje. Inými slovami pri radení je prevod už de facto zaradený.

Päť odporúčaní, aby dvojspojková prevodovka vydržala čo najdlhšie:

Meňte pravidelne olej. U tzv. mokrej spojky po najazdení nie viac ako 60 000 km a pri tzv. suchej po maximálne 120 000 km.

V kolónach sa neposúvajte pomaly, ale nechávajte si väčšiu medzeru a rýchlo sa rozbehnite, než by ste sa mali pomaly posúvať. Predídete tak zbytočnému opotrebovávaniu prevodovky.

Nepreraďujte na neutrál pri každom zastavení.

Neparkujte vo vlhkom prostredí. Predchádzajte tak vzdušnej vlhkosti a prenikaniu nečistôt, ktoré prevodovky poškodzujú.

Poučenie: Ak nemáte športové auto, tak ho nepoužívajte ako pretekárske. Motory bežných áut nie sú koncipované na takúto záťaž. Obzvlášť prevodovka DQ200 od VW je veľmi citlivá.

Autor: Lukáš Kvapil
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.