Ako sa starať o dvojspojkovú prevodovku

Štvrtok, 27 jún 2019

Dvojspojkové prevodovky spájajú klady mechanických a samočinných prevodoviek a nie sú na trhu žiadnou novinkou. Od svojich počiatkov prešli dlhú cestu a sú stále častejším typom i v bežných automobiloch. Ako je to s ich spoľahlivosťou a koľko stojí oprava v servise? Čo robiť, aby dvojspojková prevodovka vydržala fungovať ako má?

Ilustracne foto
Ilustračné foto: ProfiAuto

Veľkou výhodou dvojspojkových prevodoviek je rýchle a plynulé radenie, pri ktorom vodič nepociťuje stratu výkonu motora auta. Na druhej strane sú nevýhodou obstarávacie náklady, ktoré odrážajú náročnosť na výrobnú presnosť a použitý materiál. Všeobecne by sa dalo povedať, že vozidlá s dvojspojkovou prevodovkou sú približne o 2000 eur drahšie ako s manuálnym radením, ak neberieme do úvahy výrobcu, typ a verziu motora.

Takmer každý výrobca automobilov má v ponuke svoju vlastnú dvojspojkovú prevodovku, napríklad Ford Powershift, Alfa Romeo TCT alebo Honda, ktorá ju montuje aj do motocyklov. V súčasnosti sú najznámejšie prevodovky značky VW označované ako DSG alebo S-tronic. Z hľadiska spoľahlivosti patria k najlepším napríklad DL501 v Audi s pozdĺžne montovaným motorom A4 a A6. Najviac spoľahlivé sú tie prevodovky, ktoré sú pravidelne servisované.

Cena za opravu dvojspojkovej prevodovky je u rôznych značiek automobilov rozdielna a priamoúmerne súvisí s cenou auta. Čím je vozidlo drahšie, tým je cena za servis vyššia. Najlacnejšia je u bežných a populárnych automobilov. Bežný základný servis bude stáť okolo 250 eur, kedy servis skontroluje olej a urobí počítačovú diagnostiku. Výmena suchej spojky stojí asi 1400 eur a výmena mechatroniky viac ako 1500 eur.

Pri kúpe ojazdeného auta je potrebné dávať si pozor hlavne na opotrebovanie spojky a dvojhmotového zotrvačníka, ktorý zaisťuje prenos sily z motora. Ak vodiči uvažujú o nákupe ojazdeného vozidla s dvojspojkovou prevodovkou, je veľmi dôležité mať presnú dokumentáciu zo servisu. Lepšie je kúpiť auto, ktoré má najazdené 250 000 km s vymenenou spojkou, ako kúpiť vozidlo so 150 000 km s pôvodnou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalej je nutné počítať a predvídať, že u takýchto vozidiel môžu začať problémy s mechatronikou. Napríklad pri DSG prevodovkách to nastáva medzi 150-200 tis. Kolometrami.

Dvojspojkové prevodovky sa skladajú z dvoch prevodoviek, z ktorých každá má vlastnú spojku. Typy spojky môžu byť buď DQ200 na suchej báze, alebo DQ250 na olejovej báze. Princípom rýchlej zmeny prevodu pri dvojspojkovej prevodovke je to, že každá spojka radí polovicu prevodových stupňov (prvá spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Pri radení dochádza k rozopnutiu jednej spojky a súčasne zopnutiu druhej spojky, pričom nedochádza k strate akcelerácie a ťah motora nepoľavuje. Inými slovami pri radení je prevod už de facto zaradený.

Päť odporúčaní, aby dvojspojková prevodovka vydržala čo najdlhšie:

Meňte pravidelne olej. U tzv. mokrej spojky po najazdení nie viac ako 60 000 km a pri tzv. suchej po maximálne 120 000 km.

V kolónach sa neposúvajte pomaly, ale nechávajte si väčšiu medzeru a rýchlo sa rozbehnite, než by ste sa mali pomaly posúvať. Predídete tak zbytočnému opotrebovávaniu prevodovky.

Nepreraďujte na neutrál pri každom zastavení.

Neparkujte vo vlhkom prostredí. Predchádzajte tak vzdušnej vlhkosti a prenikaniu nečistôt, ktoré prevodovky poškodzujú.

Poučenie: Ak nemáte športové auto, tak ho nepoužívajte ako pretekárske. Motory bežných áut nie sú koncipované na takúto záťaž. Obzvlášť prevodovka DQ200 od VW je veľmi citlivá.

Autor: Lukáš Kvapil
Pridať komentár
Bleskovky
Maco Racing
Na osemhodinových pretekoch v japonskej Suzuke, ktoré sú súčasťou majstrovstiev sveta vytrvalostných pretekov, bude štartovať aj slovenský tím Maco Racing. Za riadidlami tímovej Yamahy sa budú striedať Poliak Pawel Szkopek a Brit James Ellison, o treťom pretekárovi sa rokuje. Slovenský tím na pretekoch v Suzuke štartoval v roku 2007 a obsadil druhé miesto v triede Superproduction, o dva roky neskôr bol v absolútnom hodnotení na 11. mieste. Martin Kuzma, šéf tímu: "Zúčastniť sa na osemhodinových pretekoch v Suzuke nás oslovil jazdec Pawel Szkopek spolu so spoločnosťou Omega. Preteky v Suzuke sú pre motocyklové továrne mimoriadne prestížne. Do pretekov nasadzujú známe mená aj z ostatných svetových šampionátov. V minulosti sa nám v Japonsku darilo, takže aj to je dôvod prečo na tieto preteky cestujeme."
Koci-Mozner
Posádka Martin Koči a Radovan Mozner ml. skončila v silnej konkurencii na Rallye Prešov v absolútnom poradí druhá o len o 6,6 sekundy za víťaznými Poliakmi Grzyb/Wrobel. So Škodou Fabia R5 Slováci dominovali z ôsmich na dvoch rýchlostných skúškach, keď vyhrali úvodnú a potom ešte ôsmu. Zvyšných šesť rýchlostných skúšok vyhrala víťazná poľská posádka. Seriál majstrovstiev Slovenska v rallye bude pokračovať koncom augusta podujatím Deutsch Mann Rally Trebišov.
Koci - Skoda Fabia R5
Prešov bude v závere tohto hostiť posádky súťažných jazdcov, ktoré bojujú o body do majstrovstiev Slovenska v automobilových súťažiach. Tím Škoda Slovakia Motorsport bude na Rallye Prešov zastupovať Martin Koči / Radovan Mozner ml. s vozidlom Škoda Fabia R5. Rallye v okolí Prešova sa uskutoční 5. a 6. júla. Seriál majstrovstiev Slovenska bude pokračovať koncom augusta podujatím Deutsch Mann Rally Trebišov, potom v septembri to bude Rallye Veľký Krtíš a zavŕšenie sezóny bude tradične v polovici októbra, kedy je na programe Rallye Košice.