Auto roka 2009: Opel Insignia

Streda, 19 november 2008

Sedemnásty november je dňom, kedy sa každoročne vyhlasuje európske auto roka. Rozhoduje o tom 59členná porota novinárov z 23 krajín Európy, ktorá vyberá zo siedmich finalistov. Tentoraz najviac hlasov a teda aj titul Auto roka 2009 získal Opel Insignia.

Opel Insignia

Do sedemčlenného finále postúpili Alfa Romeo MiTo, Citroën C5, Ford Fiesta, Opel Insignia, Renault Mégane, Škoda Superb a VW Golf. Týchto sedem finalistov vzišlo z 37 tohtoročných uchádzačov o prestížny titul Auto roka. Podmienkou pre zaradenia do zoznamu uchádzačov je, aby to bol nový model, ktorý sa v Európe predáva dvanásť mesiacov pred vyhlásením výsledkov ankety, je v predaji v čase vyhlásenia výsledkov, a to najmenej na piatich európskych trhoch a z každého by sa malo predať minimálne päť tisíc exemplárov.

Každý z členov poroty má 25 bodov, ktoré môže rozdeliť medzi sedem finalistov. Jednému automobilu však môže prideliť najviac desať, minimálne po jednom bode ďalším piatim automobilom a svoje bodové ohodnotenie musí zdôvodniť. Pri hodnotení najlepšieho auta roka sa berú do úvahy kritériá ako dizajn, bezpečnosť, ovládateľnosť, výkonnosť, technická inovácia a pomer cena k hodnote.

Po tohtoročnom hlasovaní najviac 321 bodov narátali modelu Opel Insignia. Iba o bod menej, 320 bodov, pridelili porotcovia Fordu Fiesta a 223 bodov modelu VW Golf. Štvrté až siedme miesto obsadili Citroën C5 (198 bodov), Alfa Romeo MiTo (148), Škoda Superb (144) a Renault Mégane (121).

Najtesnejším rozdielom jedného bodu je tak Autom roka 2009 Opel Insignia, automobil strednej triedy. Bodoval svojim vzhľadom, kvalitou, vynikajúcou aerodynamikou s koeficientom odporu vzduchu cx len 0,27, bohatou ponukou až deviatich motorov šetrných k životnému prostrediu, technickou inováciou, bohatou luxusnou výbavou a sofistikovanými doplnkami ako Opel Eye (číta dopravné značky a upozorňuje vodiča na vybočenie z jazdného pruhu), komfortný podvozok FlexRide, adaptívne svetlomety a ďalšie špičkové technológie.

Pripomeňme, že prvým víťazom ankety v roku 1964 sa stal anglický Rover 2000. Titulom Auto roka boli ocenené v minulosti aj ďalšie dva automobily značky Opel – v roku 1985 Kadett a v roku 1987 model Omega.

Autor: J. Goldberger
Foto: Opel
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.