Auto roka 2011: Nissan LEAF

Utorok, 30 november 2010

Predposledný november je dňom, na ktorý sa čaká presne rok. V tento deň sa každoročne dozvieme meno víťazného automobilu, ktorému medzinárodná porota európskych motoristických novinárov svojim hlasovaním pridelila titul európskeho Auta roka. Na tento rok patrí titul japonskému Nissanu LEAF.

Nissan LEAF
Nissan LEAF, prvý automobil s elektrickým pohonom, ktorý získal prestížny titul Auto roka

Nissan LEAF je prvý automobil na elektrický pohon, resp. prvý elektromobil, ktorý získal prestížne ocenenie Auto roka, podľa oficiálneho pomenovania Car of the Year a viaže sa k roku 2011. Je to historický okamih pre Nissan, zároveň aj pre históriu ankety Auto roka, ale aj pre automobily s nulovými emisiami. Na druhom mieste sa umiestnila Alfa Romeo Giulietta a tretí skončil Opel Meriva.

Víťazný automobil dostal od popredných motoristických novinárov 257 bodov, Giulietta 248 bodov a Meriva 244 bodov, čo svedčí o pomerne veľkej vyrovnanosti súboja. Nissan mal v doterajšej histórii ankety Auto roka svojho víťaza raz. Bolo to v roku 1993 a víťazný vavrín získal vtedy model Micra. Historicky najúspešnejšou značkou je taliansky Fiat, ktorý mal v ankete svojho víťaza deväťkrát. Pred rokom získal titul Auto roka 2010 VW Polo.

Víťaz sa volí spomedzi automobilov, ktoré sa začali predávať v období 12 mesiacov pred vyhlásením výsledkov ankety, predávali sa najmenej v piatich európskych štátoch a z každého z nich sa muselo predať najmenej 5000 exemplárov. Z prihlásených automobilov postúpilo do záverečného finále sedem. Okrem troch spomínaných ešte Citroën C3/DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/S-Max a Volvo S60/V60.

Víťazný Nissan LEAF poháňa kompaktný elektromotor. Uložený je vpredu a poháňa kolesá prednej nápravy. Pohonný agregát má výkon 80 kW (109 k) a krútiaci moment 280 Nm. S ním automobil dosiahne najvyššiu rýchlosť 145 km/h. Elektromotoru dodáva energiu laminovaná lithium-iontová batéria Nissan s výkonom cez 90 kW. S ňou automobil na jedno nabitie prejde 175 km.

Výsledky Car of the Year 2011

Por.ModelPočet bodov
1.Nissan Leaf257
2.Alfa Romeo Giulietta248
3.Opel Meriva244
4.Ford C-Max/S-Max224
5.Citroën C3/DS3175
6.Volvo S60/V60145
7.Dacia Duster132

Prvé vozidlá sa dostanú k majiteľom už v decembri – v Japonsku a USA. V Európe to bude začiatkom roku 2011, a to v Portugalsku, Írsku, Veľkej Británii a Holandsku. V súčasnosti sa Nissan LEAF vyrába v Japonsku, ale neskôr sa výroba presunie aj do severnej Ameriky a Európy.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.