Auto roka 2011: Nissan LEAF

Utorok, 30 november 2010

Predposledný november je dňom, na ktorý sa čaká presne rok. V tento deň sa každoročne dozvieme meno víťazného automobilu, ktorému medzinárodná porota európskych motoristických novinárov svojim hlasovaním pridelila titul európskeho Auta roka. Na tento rok patrí titul japonskému Nissanu LEAF.

Nissan LEAF
Nissan LEAF, prvý automobil s elektrickým pohonom, ktorý získal prestížny titul Auto roka

Nissan LEAF je prvý automobil na elektrický pohon, resp. prvý elektromobil, ktorý získal prestížne ocenenie Auto roka, podľa oficiálneho pomenovania Car of the Year a viaže sa k roku 2011. Je to historický okamih pre Nissan, zároveň aj pre históriu ankety Auto roka, ale aj pre automobily s nulovými emisiami. Na druhom mieste sa umiestnila Alfa Romeo Giulietta a tretí skončil Opel Meriva.

Víťazný automobil dostal od popredných motoristických novinárov 257 bodov, Giulietta 248 bodov a Meriva 244 bodov, čo svedčí o pomerne veľkej vyrovnanosti súboja. Nissan mal v doterajšej histórii ankety Auto roka svojho víťaza raz. Bolo to v roku 1993 a víťazný vavrín získal vtedy model Micra. Historicky najúspešnejšou značkou je taliansky Fiat, ktorý mal v ankete svojho víťaza deväťkrát. Pred rokom získal titul Auto roka 2010 VW Polo.

Víťaz sa volí spomedzi automobilov, ktoré sa začali predávať v období 12 mesiacov pred vyhlásením výsledkov ankety, predávali sa najmenej v piatich európskych štátoch a z každého z nich sa muselo predať najmenej 5000 exemplárov. Z prihlásených automobilov postúpilo do záverečného finále sedem. Okrem troch spomínaných ešte Citroën C3/DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/S-Max a Volvo S60/V60.

Víťazný Nissan LEAF poháňa kompaktný elektromotor. Uložený je vpredu a poháňa kolesá prednej nápravy. Pohonný agregát má výkon 80 kW (109 k) a krútiaci moment 280 Nm. S ním automobil dosiahne najvyššiu rýchlosť 145 km/h. Elektromotoru dodáva energiu laminovaná lithium-iontová batéria Nissan s výkonom cez 90 kW. S ňou automobil na jedno nabitie prejde 175 km.

Výsledky Car of the Year 2011

Por.ModelPočet bodov
1.Nissan Leaf257
2.Alfa Romeo Giulietta248
3.Opel Meriva244
4.Ford C-Max/S-Max224
5.Citroën C3/DS3175
6.Volvo S60/V60145
7.Dacia Duster132

Prvé vozidlá sa dostanú k majiteľom už v decembri – v Japonsku a USA. V Európe to bude začiatkom roku 2011, a to v Portugalsku, Írsku, Veľkej Británii a Holandsku. V súčasnosti sa Nissan LEAF vyrába v Japonsku, ale neskôr sa výroba presunie aj do severnej Ameriky a Európy.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."