Auto roka 2011: Nissan LEAF

Utorok, 30 november 2010

Predposledný november je dňom, na ktorý sa čaká presne rok. V tento deň sa každoročne dozvieme meno víťazného automobilu, ktorému medzinárodná porota európskych motoristických novinárov svojim hlasovaním pridelila titul európskeho Auta roka. Na tento rok patrí titul japonskému Nissanu LEAF.

Nissan LEAF
Nissan LEAF, prvý automobil s elektrickým pohonom, ktorý získal prestížny titul Auto roka

Nissan LEAF je prvý automobil na elektrický pohon, resp. prvý elektromobil, ktorý získal prestížne ocenenie Auto roka, podľa oficiálneho pomenovania Car of the Year a viaže sa k roku 2011. Je to historický okamih pre Nissan, zároveň aj pre históriu ankety Auto roka, ale aj pre automobily s nulovými emisiami. Na druhom mieste sa umiestnila Alfa Romeo Giulietta a tretí skončil Opel Meriva.

Víťazný automobil dostal od popredných motoristických novinárov 257 bodov, Giulietta 248 bodov a Meriva 244 bodov, čo svedčí o pomerne veľkej vyrovnanosti súboja. Nissan mal v doterajšej histórii ankety Auto roka svojho víťaza raz. Bolo to v roku 1993 a víťazný vavrín získal vtedy model Micra. Historicky najúspešnejšou značkou je taliansky Fiat, ktorý mal v ankete svojho víťaza deväťkrát. Pred rokom získal titul Auto roka 2010 VW Polo.

Víťaz sa volí spomedzi automobilov, ktoré sa začali predávať v období 12 mesiacov pred vyhlásením výsledkov ankety, predávali sa najmenej v piatich európskych štátoch a z každého z nich sa muselo predať najmenej 5000 exemplárov. Z prihlásených automobilov postúpilo do záverečného finále sedem. Okrem troch spomínaných ešte Citroën C3/DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/S-Max a Volvo S60/V60.

Víťazný Nissan LEAF poháňa kompaktný elektromotor. Uložený je vpredu a poháňa kolesá prednej nápravy. Pohonný agregát má výkon 80 kW (109 k) a krútiaci moment 280 Nm. S ním automobil dosiahne najvyššiu rýchlosť 145 km/h. Elektromotoru dodáva energiu laminovaná lithium-iontová batéria Nissan s výkonom cez 90 kW. S ňou automobil na jedno nabitie prejde 175 km.

Výsledky Car of the Year 2011

Por.ModelPočet bodov
1.Nissan Leaf257
2.Alfa Romeo Giulietta248
3.Opel Meriva244
4.Ford C-Max/S-Max224
5.Citroën C3/DS3175
6.Volvo S60/V60145
7.Dacia Duster132

Prvé vozidlá sa dostanú k majiteľom už v decembri – v Japonsku a USA. V Európe to bude začiatkom roku 2011, a to v Portugalsku, Írsku, Veľkej Británii a Holandsku. V súčasnosti sa Nissan LEAF vyrába v Japonsku, ale neskôr sa výroba presunie aj do severnej Ameriky a Európy.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.