Auto roka 2011: Nissan LEAF

Utorok, 30 november 2010

Predposledný november je dňom, na ktorý sa čaká presne rok. V tento deň sa každoročne dozvieme meno víťazného automobilu, ktorému medzinárodná porota európskych motoristických novinárov svojim hlasovaním pridelila titul európskeho Auta roka. Na tento rok patrí titul japonskému Nissanu LEAF.

Nissan LEAF
Nissan LEAF, prvý automobil s elektrickým pohonom, ktorý získal prestížny titul Auto roka

Nissan LEAF je prvý automobil na elektrický pohon, resp. prvý elektromobil, ktorý získal prestížne ocenenie Auto roka, podľa oficiálneho pomenovania Car of the Year a viaže sa k roku 2011. Je to historický okamih pre Nissan, zároveň aj pre históriu ankety Auto roka, ale aj pre automobily s nulovými emisiami. Na druhom mieste sa umiestnila Alfa Romeo Giulietta a tretí skončil Opel Meriva.

Víťazný automobil dostal od popredných motoristických novinárov 257 bodov, Giulietta 248 bodov a Meriva 244 bodov, čo svedčí o pomerne veľkej vyrovnanosti súboja. Nissan mal v doterajšej histórii ankety Auto roka svojho víťaza raz. Bolo to v roku 1993 a víťazný vavrín získal vtedy model Micra. Historicky najúspešnejšou značkou je taliansky Fiat, ktorý mal v ankete svojho víťaza deväťkrát. Pred rokom získal titul Auto roka 2010 VW Polo.

Víťaz sa volí spomedzi automobilov, ktoré sa začali predávať v období 12 mesiacov pred vyhlásením výsledkov ankety, predávali sa najmenej v piatich európskych štátoch a z každého z nich sa muselo predať najmenej 5000 exemplárov. Z prihlásených automobilov postúpilo do záverečného finále sedem. Okrem troch spomínaných ešte Citroën C3/DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/S-Max a Volvo S60/V60.

Víťazný Nissan LEAF poháňa kompaktný elektromotor. Uložený je vpredu a poháňa kolesá prednej nápravy. Pohonný agregát má výkon 80 kW (109 k) a krútiaci moment 280 Nm. S ním automobil dosiahne najvyššiu rýchlosť 145 km/h. Elektromotoru dodáva energiu laminovaná lithium-iontová batéria Nissan s výkonom cez 90 kW. S ňou automobil na jedno nabitie prejde 175 km.

Výsledky Car of the Year 2011

Por.ModelPočet bodov
1.Nissan Leaf257
2.Alfa Romeo Giulietta248
3.Opel Meriva244
4.Ford C-Max/S-Max224
5.Citroën C3/DS3175
6.Volvo S60/V60145
7.Dacia Duster132

Prvé vozidlá sa dostanú k majiteľom už v decembri – v Japonsku a USA. V Európe to bude začiatkom roku 2011, a to v Portugalsku, Írsku, Veľkej Británii a Holandsku. V súčasnosti sa Nissan LEAF vyrába v Japonsku, ale neskôr sa výroba presunie aj do severnej Ameriky a Európy.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.