Autodopravcovia chcú zľavy na poplatkoch

Utorok, 08 máj 2012

Združenie cestných autodopravcov ČESMAD Slovakia hľadalo v minulosti a hľadá aj teraz cesty ako riešiť neľahké situácie, v ktorých sa spoločenstvo prepravcov tovarov nachádza. Borilo sa s problémami dávno pred zavádzaním a po zavedení mýta na slovenských cestách. Problémy boli aj vtedy, keď štát zakázal kamiónom nad dvanásť ton jazdiť po cestách druhej triedy. Ak sa vyriešil jeden problém, nastúpil nový, možno rovnako veľký ako boli tie predošlé. Česmad sa ich snaží riešiť systematicky, aj keď často za pochodu, pretože inak sa to nedá. Niektoré z problémov prezentovalo vedenie slovenských autodopravcov na stretnutí s novinármi.

Kamióny
Kamiónová doprava trpí u nás akútnymi problémami a cesta z nich je v nedohľadne

Autodopravcov trápia viaceré problémy, okrem iných aj vysoké mýtne. Aby si znížili náklady, často vyhľadávali a ešte aj v súčasnosti vyhľadávajú trasy, kde je nižšie mýto alebo úsek cesty nie je spoplatnený. A tak vznikajú problémy, strety so samosprávami, ktorým kamiónová doprava na úzkych obecných komunikáciách oprávnene prekáža. Nielenže ničí cesty, ale trpia z otrasov ťažkej dopravy aj okolité domy. Aj preto jednou z požiadaviek Česmadu je zníženie poplatkov za mýto o 25 %. Nie plošné, pre všetkých, ale aspoň pre tých, ktorí vlastnia ekologické automobily.

Zaujímavé sú aj dôvody, ktorými Česmad argumentuje zaťaženosť podnikateľov v doprave a zníženie mýtnych poplatkov. Na Slovensku je spoplatnených približne 2000 kilometrov ciest, čo predstavuje až 4,8 % ciest. V Rakúsku je spoplatnených 2,1 % ciest, v Nemecku len 1,9 % ciest. A to neporovnávame kvalitu našej cestnej siete a vo dvoch spomínaných štátoch, kde je neporovnateľne vyššia. Navyše, naše cesty podľa šéfa Česmadu Pavla Jančoviča trpia aj nekvalitnou údržbou. A podľa neho nie všetky peniaze vybrané na dani z motorových vozidiel nejdú do údržby regionálnych ciest.

Štát si vysokým mýtnym škodí aj inak. Znevýhodnením podnikania v doprave vzniká priestor pre zahraničných prepravcov. Tí vykonávajú prepravné úkony s vlastnými dopravnými prostriedkami registrovanými vo svojej krajine, tam si platia aj daň a tam si plnia aj svoje obrovité nádrže pohonnými látkami. Náš štát tak prichádza o daň z motorových vozidiel i spotrebnú daň z nafty.

Apropo, Česmad dôvodí, že zavedenie mýtneho na Slovensku bolo predčasné a unáhlené. Vidia to tak, že ponechanie diaľničných známok by bolo určite nemej komplikované a na nich by štát získal vyššiu sumu peňazí. Systém diaľničných známok je jednoduchý, prehľadný a kontroly používanie známok nekomplikované.

Samostatnou kapitolou je nedostatok vodičov kamiónov. "Vyučiť" sa za vodiča ťažkej nákladnej dopravy nie je vec jednoduchá. Najmä preto, že získanie vodičského oprávnenia vyjde na nemalých približne 1500 až 2000 eur. Kde ich nájde nezamestnaný uchádzač o prácu? Kto potom chýbajúcich vodičov nahradí? Znovu len zahraniční prepravcovia. Takže aj tu nám utekajú peniaze.

Požiadavku vznáša Česmad aj na zníženie dane z motorových vozidiel o 50 %. Aj tú však len pre ekologické automobily. Je enormne vysoká, keď za kamión je daň 2000 až 2200 eur, čo je približne štyrikrát viac ako pripúšťa predpis Európskej únie a dvakrát viac ako sa platí v Nemecku. Tu sa štát správa tak, ako by mu na ekologických automobiloch figu záležalo.

Ani tu sa nevieme poučiť z príkladov z vyspelejších ekonomík, kde preferovaním ekologických automobilov nižšími daňami vyhráva štát, keďže podnikatelia uprednostňujú dopravné prostriedky, ktoré menej zaťažujú životné prostredie. Na Slovensku je preferencia ekologických vozidiel Nulová. Dokedy ešte?

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-EcoTank
Ak ste doteraz napĺňali nádržku ostrekovača svojho auta z plastových fľaší či bandasiek, odteraz sa to môže zmeniť. Zmenu prináša slovenský ekologický vynález EcoTank. Stáva sa v Európe čoraz viac dostupným riešením tankovania kvapaliny do ostrekovačov. Vďaka jeho používaniu na sieťach čerpacích staníc v Európe sa odľahčilo životné prostredie o viac ako 80 ton plastového odpadu. Praktickú a zároveň ekologickú službu môžu využívať vodiči na viac ako 400 inštalovaných stojanoch až v desiatich krajinách Európy a v priebehu najbližších mesiacov pribudnú tri ďalšie trhy. Víziou spoločnosti EcoTank pre tento rok je počet nainštalovaných zariadení viac ako zdvojnásobiť.
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.