Autodopravcovia chcú zľavy na poplatkoch

Utorok, 08 máj 2012

Združenie cestných autodopravcov ČESMAD Slovakia hľadalo v minulosti a hľadá aj teraz cesty ako riešiť neľahké situácie, v ktorých sa spoločenstvo prepravcov tovarov nachádza. Borilo sa s problémami dávno pred zavádzaním a po zavedení mýta na slovenských cestách. Problémy boli aj vtedy, keď štát zakázal kamiónom nad dvanásť ton jazdiť po cestách druhej triedy. Ak sa vyriešil jeden problém, nastúpil nový, možno rovnako veľký ako boli tie predošlé. Česmad sa ich snaží riešiť systematicky, aj keď často za pochodu, pretože inak sa to nedá. Niektoré z problémov prezentovalo vedenie slovenských autodopravcov na stretnutí s novinármi.

Kamióny
Kamiónová doprava trpí u nás akútnymi problémami a cesta z nich je v nedohľadne

Autodopravcov trápia viaceré problémy, okrem iných aj vysoké mýtne. Aby si znížili náklady, často vyhľadávali a ešte aj v súčasnosti vyhľadávajú trasy, kde je nižšie mýto alebo úsek cesty nie je spoplatnený. A tak vznikajú problémy, strety so samosprávami, ktorým kamiónová doprava na úzkych obecných komunikáciách oprávnene prekáža. Nielenže ničí cesty, ale trpia z otrasov ťažkej dopravy aj okolité domy. Aj preto jednou z požiadaviek Česmadu je zníženie poplatkov za mýto o 25 %. Nie plošné, pre všetkých, ale aspoň pre tých, ktorí vlastnia ekologické automobily.

Zaujímavé sú aj dôvody, ktorými Česmad argumentuje zaťaženosť podnikateľov v doprave a zníženie mýtnych poplatkov. Na Slovensku je spoplatnených približne 2000 kilometrov ciest, čo predstavuje až 4,8 % ciest. V Rakúsku je spoplatnených 2,1 % ciest, v Nemecku len 1,9 % ciest. A to neporovnávame kvalitu našej cestnej siete a vo dvoch spomínaných štátoch, kde je neporovnateľne vyššia. Navyše, naše cesty podľa šéfa Česmadu Pavla Jančoviča trpia aj nekvalitnou údržbou. A podľa neho nie všetky peniaze vybrané na dani z motorových vozidiel nejdú do údržby regionálnych ciest.

Štát si vysokým mýtnym škodí aj inak. Znevýhodnením podnikania v doprave vzniká priestor pre zahraničných prepravcov. Tí vykonávajú prepravné úkony s vlastnými dopravnými prostriedkami registrovanými vo svojej krajine, tam si platia aj daň a tam si plnia aj svoje obrovité nádrže pohonnými látkami. Náš štát tak prichádza o daň z motorových vozidiel i spotrebnú daň z nafty.

Apropo, Česmad dôvodí, že zavedenie mýtneho na Slovensku bolo predčasné a unáhlené. Vidia to tak, že ponechanie diaľničných známok by bolo určite nemej komplikované a na nich by štát získal vyššiu sumu peňazí. Systém diaľničných známok je jednoduchý, prehľadný a kontroly používanie známok nekomplikované.

Samostatnou kapitolou je nedostatok vodičov kamiónov. "Vyučiť" sa za vodiča ťažkej nákladnej dopravy nie je vec jednoduchá. Najmä preto, že získanie vodičského oprávnenia vyjde na nemalých približne 1500 až 2000 eur. Kde ich nájde nezamestnaný uchádzač o prácu? Kto potom chýbajúcich vodičov nahradí? Znovu len zahraniční prepravcovia. Takže aj tu nám utekajú peniaze.

Požiadavku vznáša Česmad aj na zníženie dane z motorových vozidiel o 50 %. Aj tú však len pre ekologické automobily. Je enormne vysoká, keď za kamión je daň 2000 až 2200 eur, čo je približne štyrikrát viac ako pripúšťa predpis Európskej únie a dvakrát viac ako sa platí v Nemecku. Tu sa štát správa tak, ako by mu na ekologických automobiloch figu záležalo.

Ani tu sa nevieme poučiť z príkladov z vyspelejších ekonomík, kde preferovaním ekologických automobilov nižšími daňami vyhráva štát, keďže podnikatelia uprednostňujú dopravné prostriedky, ktoré menej zaťažujú životné prostredie. Na Slovensku je preferencia ekologických vozidiel Nulová. Dokedy ešte?

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.
vw-id3
Podľa zahraničných médií sa nemecký koncern Volkswagen chystá vyrábať elektrické modely, ktoré by svojou nízkou cenou mohli v Európe pre európskych zákazníkov konkurovať čínskym modelom, alebo aj modelom ako Dacia Spring. Nové cenovo prístupnejšie elektromobily by sa na trh mohli dostať v roku 2027. Volkswagen na túto cestu nastupuje sám, bez kooperácie s inou automobilkou, aj keď pôvodne ako o partnerovi uvažoval, že by ním mohol byť francúzsky Renault. Už základný model uvažovaného elektromobilu od Volkswagenu bude obsahovať štandardy používaných technológií, kvalitu a dizajn, ktoré nemecký výrobca aplikuje na svojich modeloch.
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring