Auto-Impex a budúcnosť alternatívnych pohonov na Slovensku

Sobota, 08 september 2018

Žijeme v dobe najväčšieho rozmachu techniky, kedy sa zároveň rozhoduje o osude našej planéty a kedy produkcia škodlivých exhalátov je tak vysoká, že ohrozuje život na Zemi. Aby technika, ktorá nám uľahčuje život, bola aj naďalej človeku nápomocná, chce to od nás, aby sme jej podali pomocnú ruku a neohrozovali prírodu ani sami seba.

1 Nissan Leaf
Bezemisný, čisto elektrický Nissan Leaf druhej generácie je najpredávanejším elektrickým automobilom na svete. Doteraz sa ho predalo vyše 340 tisíc.

Jednou z takýchto oblastí je automobilová doprava. Iba preprava tovarov na celej našej zemeguli vykonávaná nákladnou automobilovou dopravou je zastúpená 70 percentami. Výfuky motorových vozidiel chrlia do ovzdušia milióny ton škodlivín zo spaľovacích motorov v podobe CO2, NOx či pevných častíc. Jednou z ciest ako tomu zabrániť je prechod na alternatívne pohony, napríklad hybridné, elektrické, vodíkové či zemný plyn. Práve týmito smermi sa už dlhší čas uberá u nás bratislavská spoločnosť Auto-Impex.

Auto-Impex dostal pred ôsmimi rokmi od Nissanu licenciu na predaj a servisné služby plne elektrického modelu Nissanu Leaf. Spoločnosť sa tak ako prvá stala na Slovensku i v Českej republike dovozcom i predajcom, zároveň aj priekopníkom v zavádzaní elektromobility na Slovensku, ale aj bezemisnej mobility.

Bol to od Auto-Impexu určite správny krok práve v čase, kedy sa znižovanie emisií z výfukových plynov a s tým súvisiaca ochrana životného prostredia stáva prioritou na celom svete. Správnym rozhodnutím bolo tiež to, že ako spojenca si Auto-Impex vybral práve japonský Nissan, ktorý prvé kroky k autám s elektrickým pohonom urobil pred viac ako sedemdesiatimi rokmi.

Nissan už v roku 1947 predstavil svoj prvý automobil poháňaný elektrinou. Z tohto náskoku ťaží dodnes, keďže je najväčším producentom osobných áut s elektrickým pohonom a má aj celosvetovo najviac predaných osobných áut s týmto pohonom.

Auto-Impex ako prvé auto s elektrickým pohonom začal predávať v roku 2010. Bol ním Nissan Leaf prvej generácie. Od začiatku tohto roku pribudol nový mladší súrodenec Leaf II. Dostal nový kabát, ktorým už nie je funkcionalistický a ktorý dizajnom svojej karosérie plne zapadá medzi najelegantnejšie automobily.

Okrem plne elektrického osobného Nissanu Leaf ponúka Auto-Impex aj ďalší bezemisný automobil. Takým je osobná verzia veľkopriestorového MPV Nissan NV e-200 pre päť alebo sedem cestujúcich, alebo jeho úžitková verzia. Má rovnaké modelové označenie, ale namiesto zasklených okien má plechové a za prednými sedadlami veľký úložný priestor. Pohonná jednotka oboch je zhodná a má rovnaký výkon i krútiaci moment ako osobný Leaf.

Vo svojom Autocentre v Trnave, kam nás Auto-Impex pozval, je okrem spomínaných elektrických nissanov aj ďalšia plejáda ekologických automobilov – úžitkových, stredných i veľkých nákladných a kamiónov značiek Iveco. Na svoj pohon využívajú stlačený alebo skvapalnený zemný plyn CNG a LNG. Tu sme sa bližšie oboznámili s vozidlami, ktoré ich využívajú a šetria životné prostredie, keďže produkujú menej emisií.

Cesta ktorú razí Auto-Impex s alternatívnymi pohonmi by mala inšpirovať najmä automobilových prepravcov. Aj keď počiatočná investícia do tejto techniky je vyššia, prevádzkové náklady sú ďaleko nižšie. Pri autách ako Nissan Leaf alebo Nissan NV e-200 o viac ako dve tretiny. Pri väčších úžitkových, nákladných a kamiónoch je ušetrená čiastka na pohonných látkach tiež dosť podstatná.

V Trnave nám Auto-Impex umožnil vyskúšať si každé z prezentovaných vozidiel. Aký je dojem z Nissanu Leaf druhej generácie? Jednoducho skvelý! Pri jazde som nevnímal, že riadim bezhlučné "čisté" auto na elektrický pohon. Skôr prevládal dojem, že sedím v tichom a komfortnom aute, ktoré sa riadi ako každý iný automobil. A tá akcelerácia (výkon 110 kW/150k, 320 Nm, 0-100 km/h 7,9 s) ! Z miesta i pri predbiehaní v premávke! Rýchlo som si zvykol aj na ePedal, čo nie je nič iné ako spojenie ovládania "plynu" a brzdy do jedného pedála. Inak povedané jediným pedálom auto zrýchľujete, spomaľujete i zastavuje. Jazdný komfort ako so samočinnou prevodovkou, ktorá zároveň sama auto spomaľuje i brzdí.

Na cestách v okolí Trnavy sme vyskúšali aj obrovitý ťahač návesov Iveco Stralis poháňaný stlačeným zemným plynom CNG s jedenásťlitrovým motorom, dvanásťstupňovou prevodovkou a s výkonom 400 konských síl. Poviem, že s týmto kolosom by som rád brázdil po Európe, vadili by mi len veľké čakania či prestoje, ktoré nemá rád žiadni kamionista. Ale tá technika, to je paráda!

1 Nissan Leaf 2 Nissan Leaf 3 Nissan e-NV200 4 Nissan e-NV200 5 Nissan e-NV200 6 Nissan e-NV200
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.