Auto-Impex a budúcnosť alternatívnych pohonov na Slovensku

Sobota, 08 september 2018

Žijeme v dobe najväčšieho rozmachu techniky, kedy sa zároveň rozhoduje o osude našej planéty a kedy produkcia škodlivých exhalátov je tak vysoká, že ohrozuje život na Zemi. Aby technika, ktorá nám uľahčuje život, bola aj naďalej človeku nápomocná, chce to od nás, aby sme jej podali pomocnú ruku a neohrozovali prírodu ani sami seba.

1 Nissan Leaf
Bezemisný, čisto elektrický Nissan Leaf druhej generácie je najpredávanejším elektrickým automobilom na svete. Doteraz sa ho predalo vyše 340 tisíc.

Jednou z takýchto oblastí je automobilová doprava. Iba preprava tovarov na celej našej zemeguli vykonávaná nákladnou automobilovou dopravou je zastúpená 70 percentami. Výfuky motorových vozidiel chrlia do ovzdušia milióny ton škodlivín zo spaľovacích motorov v podobe CO2, NOx či pevných častíc. Jednou z ciest ako tomu zabrániť je prechod na alternatívne pohony, napríklad hybridné, elektrické, vodíkové či zemný plyn. Práve týmito smermi sa už dlhší čas uberá u nás bratislavská spoločnosť Auto-Impex.

Auto-Impex dostal pred ôsmimi rokmi od Nissanu licenciu na predaj a servisné služby plne elektrického modelu Nissanu Leaf. Spoločnosť sa tak ako prvá stala na Slovensku i v Českej republike dovozcom i predajcom, zároveň aj priekopníkom v zavádzaní elektromobility na Slovensku, ale aj bezemisnej mobility.

Bol to od Auto-Impexu určite správny krok práve v čase, kedy sa znižovanie emisií z výfukových plynov a s tým súvisiaca ochrana životného prostredia stáva prioritou na celom svete. Správnym rozhodnutím bolo tiež to, že ako spojenca si Auto-Impex vybral práve japonský Nissan, ktorý prvé kroky k autám s elektrickým pohonom urobil pred viac ako sedemdesiatimi rokmi.

Nissan už v roku 1947 predstavil svoj prvý automobil poháňaný elektrinou. Z tohto náskoku ťaží dodnes, keďže je najväčším producentom osobných áut s elektrickým pohonom a má aj celosvetovo najviac predaných osobných áut s týmto pohonom.

Auto-Impex ako prvé auto s elektrickým pohonom začal predávať v roku 2010. Bol ním Nissan Leaf prvej generácie. Od začiatku tohto roku pribudol nový mladší súrodenec Leaf II. Dostal nový kabát, ktorým už nie je funkcionalistický a ktorý dizajnom svojej karosérie plne zapadá medzi najelegantnejšie automobily.

Okrem plne elektrického osobného Nissanu Leaf ponúka Auto-Impex aj ďalší bezemisný automobil. Takým je osobná verzia veľkopriestorového MPV Nissan NV e-200 pre päť alebo sedem cestujúcich, alebo jeho úžitková verzia. Má rovnaké modelové označenie, ale namiesto zasklených okien má plechové a za prednými sedadlami veľký úložný priestor. Pohonná jednotka oboch je zhodná a má rovnaký výkon i krútiaci moment ako osobný Leaf.

Vo svojom Autocentre v Trnave, kam nás Auto-Impex pozval, je okrem spomínaných elektrických nissanov aj ďalšia plejáda ekologických automobilov – úžitkových, stredných i veľkých nákladných a kamiónov značiek Iveco. Na svoj pohon využívajú stlačený alebo skvapalnený zemný plyn CNG a LNG. Tu sme sa bližšie oboznámili s vozidlami, ktoré ich využívajú a šetria životné prostredie, keďže produkujú menej emisií.

Cesta ktorú razí Auto-Impex s alternatívnymi pohonmi by mala inšpirovať najmä automobilových prepravcov. Aj keď počiatočná investícia do tejto techniky je vyššia, prevádzkové náklady sú ďaleko nižšie. Pri autách ako Nissan Leaf alebo Nissan NV e-200 o viac ako dve tretiny. Pri väčších úžitkových, nákladných a kamiónoch je ušetrená čiastka na pohonných látkach tiež dosť podstatná.

V Trnave nám Auto-Impex umožnil vyskúšať si každé z prezentovaných vozidiel. Aký je dojem z Nissanu Leaf druhej generácie? Jednoducho skvelý! Pri jazde som nevnímal, že riadim bezhlučné "čisté" auto na elektrický pohon. Skôr prevládal dojem, že sedím v tichom a komfortnom aute, ktoré sa riadi ako každý iný automobil. A tá akcelerácia (výkon 110 kW/150k, 320 Nm, 0-100 km/h 7,9 s) ! Z miesta i pri predbiehaní v premávke! Rýchlo som si zvykol aj na ePedal, čo nie je nič iné ako spojenie ovládania "plynu" a brzdy do jedného pedála. Inak povedané jediným pedálom auto zrýchľujete, spomaľujete i zastavuje. Jazdný komfort ako so samočinnou prevodovkou, ktorá zároveň sama auto spomaľuje i brzdí.

Na cestách v okolí Trnavy sme vyskúšali aj obrovitý ťahač návesov Iveco Stralis poháňaný stlačeným zemným plynom CNG s jedenásťlitrovým motorom, dvanásťstupňovou prevodovkou a s výkonom 400 konských síl. Poviem, že s týmto kolosom by som rád brázdil po Európe, vadili by mi len veľké čakania či prestoje, ktoré nemá rád žiadni kamionista. Ale tá technika, to je paráda!

1 Nissan Leaf 2 Nissan Leaf 3 Nissan e-NV200 4 Nissan e-NV200 5 Nissan e-NV200 6 Nissan e-NV200
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1 Honda Urban EV Concept
Honda na prvej snímke predstavuje časť interiéru prototypu chystaného elektromobilu. Na snímke je obria obrazovka multimediálneho systému. Celá šírka palubnej dosky je kombináciou čistého a jednoduchého dizajnu s technológiou zameranou na vodiča. Rozhranie zobrazené na obrázku sa vyznačuje širokou palubnou doskou s čistými dizajnovým prvkami a intuitívnou technológiou zameranou na používateľa. Dizajn interiéru má vytvoriť útulnú a príjemnú atmosféru, inšpirovanú štúdiou Urban EV Concept, ktorú Honda predstavila v roku 2017 na autosalóne vo Frankfurte. Prototyp elektrického auta odhalí Honda v Ženeve 5. marca.
Toyota Supra
Nová Toyota Supra pokračuje v tradícii športových modelov Toyoty. Ikonický model Supra novej generácie sa predstavil na autosalóne v Detroite v januári tohto roku. Dvojmiestne kupé inšpirované pretekárskymi automobilmi má klasické usporiadanie - motor vpredu a pohon zadných kolies. Pod kapotou pracuje preplňovaný radový šesťvalcový motor s výkonom 340 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Krátky rázvor náprav a široký rozchod kolies zaručujú mimoriadnu stabilitu v zákrutách a okamžité reakcie. Piata generácia Toyoty Supra je prvým globálnym modelom zo série GR, vyrobeným tímom Toyota Gazoo Racing. Doteraz vyrábali športové verzie sériových modelov len na vybraných trhoch, napríklad v Európe je to Yaris GRMN. Na Slovensku sa Supra GR začne predávať začiatkom leta 2019.
Mercedes-Benz Citan
Divízia Mercedes-Benz Vans ponúka od roku 2012 malú dodávku Citan, ktorý je súrodenec Renaultu Gangoo. Citan Tourer posilní nová generácia motorov. Pribudne štvorvalcový diesel so zdvihovým objemom 1,5 litra s vysokým krútiacim momentom a novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s technológiou SCR. Nový motor bude dostupný v troch verziách s výkonmi 59 kW/80 k, 70 kW/95 k a 85 kW/116 k. Všetky spĺňajú aktuálnu emisnú triedu Euro 6d-Temp. Kombinovaná spotreba je od 4,6 do 4,8 l/100 km a emisie CO2127-121 g/km. Po verzii Tourer bude v lete v ponuke s novým dieselovým agregátom aj Citan skriňová dodávka. Citan podobne ako každý mercedes disponuje výbavou bohatou na bezpečnostné systémy. K motorom pridáva Citan Tourer a nový dizajnový balík Red, ktorý dodáva exteriéru športový charakter.