Automobilky na Slovensku sú vyhladované, čakajú na posily

Piatok, 09 jún 2017

Niekto plače, iný si toho nevšíma a našťastie niekto aj koná. Napríklad Zväz automobilového priemyslu SR so svojimi partnermi, slovenskými automobilkami v Bratislave, Trnave a Žiline už dlhšie pracujú na tom, aby silne sa rozvíjajúci automobilový priemysel mal na Slovensku dostatočné pokrytie kvalifikovanou pracovnou silou, aby sme sa nemuseli obracať na Balkán, na Ukrajinu, nebodaj aj na Rusko.

1 AJA 2016
Jedna z foriem zoznamovania sa žiakov základných škôl s automobilovou technikou

Na odborne zdatných ľudí do novej fabriky pri Nitre čaká aj štvrtá slovenská automobilka Jaguar Land Rover, z ktorej výrobných pásov začnú už v budúcom roku schádzať prvé autá. Fundovanú pracovnú silu potrebujú aj hladové závody Volkswagen v Bratislave, PSA Groupe v Trnave a Kia pri Žiline. Na úradoch práce máme síce na Slovensku evidovaných vyše tristotisíc čakateľov na prácu, ibaže z nich možno len promile by spĺňalo predpoklad pracovať v automobilovej výrobe, pričom niektorí nejavia o ňu záujem. A tak kompetentní hľadajú iné možnosti ako získať pre atraktívnu výrobu vhodné pracovné kádre.

Malou injekciou pre automobilky sa ukazuje duálne vzdelávanie, keďže niekdajšie odborné učilištia u nás prakticky zanikli, čo veľmi praktické nebolo. Do duálneho vzdelávania sa zapojili viacerá školy, ktoré spolupracujú s fabrikami, automobilky nevynímajúc. Nová krv, dobrá krv, zíde sa, povedali si na Zväze automobilového priemyslu SR, ktorý to vlastne všetko rozbiehal. Kto by nepodporil dobrú vec, a tak sa pridali automobilky, ktorým na odbornom technickom vzdelávaní budúcich pracovníkov najviac záleží.

2 AJA 2016
Ilustračná snímka AJA 2016

Napríklad bratislavský Volkswagen, ktorého Nadácia VW Slovakia sa stala partnerom Automobilovej Junior akadémie (AJA). Z jej programu citujeme: Cieľom akadémie je poskytnúť žiakom základných škôl zaujímavé poznatky z oblasti automobilového priemyslu a hravou formou a praktickými cvičeniami im priblížiť svet techniky. Podobne ako vo Volkswagene sa s potenciálnym "automobilovým dorastom" pracuje aj v PSA Groupe v Trnave či Kia v Žiline.

O čom je, resp. čo je Automobilová Junior akadémia? Je o technickom vzdelávaní, podchytení žiakov na základných školách, o ich orientácii na technické smery vzdelávania, ktoré je síce náročnejšie ako sociológia či iné humanitné vzdelávanie, ale ide o profesie, ktoré sú na trhu práce žiadané, kde absolventi technického zamerania budú v národnom hospodárstve vždy vzácni a vyhľadávaní. Absolventi technického zamerania si skôr a ľahšie nájdu uplatnenie, teda prácu, ako absolventi humanitného zamerania.

3 AJA 2016
Ilustračná snímka AJA 2016

Uplynulý rok bol prvým, teda rozbehovým krokom Automobilovej Junior Akadémie. V týždenných cykloch si jej účastníci z radov školákov siedmych a ôsmych tried základných škôl postupne v troch "automobilových" mestách pričuchli k autám tam, kde tento fenomén doby vzniká – v automobilkách. Tento rok počas školských prázdnin štartuje druhý ročník Automobilovej Junior akadémie – AJA 2017.

Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) spolu s automobilkami VW Slovakia, PSA Groupe Slovakia a Kia Motors Slovakia a Strojníckou fakultou STU v Bratislave, Materiálovo-technologickou fakultou STU v Trnave a Žilinskou univerzitou v Žiline spúšťajú druhý ročník projektu AJA 2017. Organizátori chcú priblížiť hravou formou mladým ľuďom štúdium technických odborov a získať ich pre toto štúdium.

4 AJA 2017
Ilustračná snímka AJA 2016

Prvý ročník AJA 2016 , ktorý sa uskutočnil počas letných mesiacov, dokázal životaschopnosť tohto projektu. O akadémiu bol záujem nielen zo strany chlapcov, ale aj dievčat. Všetkým sa program, ktorý bol kombináciou teórie a praxe, veľmi páčil a hádam sa aj nadchli možnosťami štúdia technického smeru. Strávili päť dní s odborníkmi z automobilového priemyslu, aby spoznali ako sa pracuje nielen vo výrobných halách, ale aj v laboratóriu. Nechýbali rôzne zábavné praktické cvičenia, prehliadky najmodernejších pracovísk či zaujímavé diskusie o budúcnosti automobilizmu.

Každá z troch minuloročných akadémií sa skončila ukážkovou slávnostnou promóciou a odovzdávaním diplomov jej účastníkom. "Pozitívne ohlasy na prvý ročník AJA dokazujú, že sprostredkovať informácie a poznatky z automobilového prostredia je možné aj hravou a zaujímavou formou. Aj toto je jedna z ciest, ako inšpirovať žiakov k štúdiu technických smerov a udržať tak konkurencieschopnosť slovenského priemyslu," hovorí prezident ZAP SR Juraj Sinay.

5 AJA 2016
Ilustračná snímka AJA 2016

Druhý ročník Automobilovej Junior akadémie bude aj tento rok v mestách sídiel výrobných závodov slovenských automobiliek. V Trnave od 10. do 14. júla, v Žiline od 17. do 21. júla a Bratislave od 21. do 25. augusta. Týždenný vzdelávací a zážitkový program AJA 2017 je určený žiakom, ktorí ukončia štúdium v siedmom a ôsmom ročníku základných škôl. Časť programu bude prebiehať na akademickej pôde a časť priamo vo výrobnom závode. Informácie spolu s prihlasovacím formulárom si záujemcovia nájdu na webovej stránke www.ajakademia.sk.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.