Automobilky na Slovensku sú vyhladované, čakajú na posily

Piatok, 09 jún 2017

Niekto plače, iný si toho nevšíma a našťastie niekto aj koná. Napríklad Zväz automobilového priemyslu SR so svojimi partnermi, slovenskými automobilkami v Bratislave, Trnave a Žiline už dlhšie pracujú na tom, aby silne sa rozvíjajúci automobilový priemysel mal na Slovensku dostatočné pokrytie kvalifikovanou pracovnou silou, aby sme sa nemuseli obracať na Balkán, na Ukrajinu, nebodaj aj na Rusko.

1 AJA 2016
Jedna z foriem zoznamovania sa žiakov základných škôl s automobilovou technikou

Na odborne zdatných ľudí do novej fabriky pri Nitre čaká aj štvrtá slovenská automobilka Jaguar Land Rover, z ktorej výrobných pásov začnú už v budúcom roku schádzať prvé autá. Fundovanú pracovnú silu potrebujú aj hladové závody Volkswagen v Bratislave, PSA Groupe v Trnave a Kia pri Žiline. Na úradoch práce máme síce na Slovensku evidovaných vyše tristotisíc čakateľov na prácu, ibaže z nich možno len promile by spĺňalo predpoklad pracovať v automobilovej výrobe, pričom niektorí nejavia o ňu záujem. A tak kompetentní hľadajú iné možnosti ako získať pre atraktívnu výrobu vhodné pracovné kádre.

Malou injekciou pre automobilky sa ukazuje duálne vzdelávanie, keďže niekdajšie odborné učilištia u nás prakticky zanikli, čo veľmi praktické nebolo. Do duálneho vzdelávania sa zapojili viacerá školy, ktoré spolupracujú s fabrikami, automobilky nevynímajúc. Nová krv, dobrá krv, zíde sa, povedali si na Zväze automobilového priemyslu SR, ktorý to vlastne všetko rozbiehal. Kto by nepodporil dobrú vec, a tak sa pridali automobilky, ktorým na odbornom technickom vzdelávaní budúcich pracovníkov najviac záleží.

2 AJA 2016
Ilustračná snímka AJA 2016

Napríklad bratislavský Volkswagen, ktorého Nadácia VW Slovakia sa stala partnerom Automobilovej Junior akadémie (AJA). Z jej programu citujeme: Cieľom akadémie je poskytnúť žiakom základných škôl zaujímavé poznatky z oblasti automobilového priemyslu a hravou formou a praktickými cvičeniami im priblížiť svet techniky. Podobne ako vo Volkswagene sa s potenciálnym "automobilovým dorastom" pracuje aj v PSA Groupe v Trnave či Kia v Žiline.

O čom je, resp. čo je Automobilová Junior akadémia? Je o technickom vzdelávaní, podchytení žiakov na základných školách, o ich orientácii na technické smery vzdelávania, ktoré je síce náročnejšie ako sociológia či iné humanitné vzdelávanie, ale ide o profesie, ktoré sú na trhu práce žiadané, kde absolventi technického zamerania budú v národnom hospodárstve vždy vzácni a vyhľadávaní. Absolventi technického zamerania si skôr a ľahšie nájdu uplatnenie, teda prácu, ako absolventi humanitného zamerania.

3 AJA 2016
Ilustračná snímka AJA 2016

Uplynulý rok bol prvým, teda rozbehovým krokom Automobilovej Junior Akadémie. V týždenných cykloch si jej účastníci z radov školákov siedmych a ôsmych tried základných škôl postupne v troch "automobilových" mestách pričuchli k autám tam, kde tento fenomén doby vzniká – v automobilkách. Tento rok počas školských prázdnin štartuje druhý ročník Automobilovej Junior akadémie – AJA 2017.

Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) spolu s automobilkami VW Slovakia, PSA Groupe Slovakia a Kia Motors Slovakia a Strojníckou fakultou STU v Bratislave, Materiálovo-technologickou fakultou STU v Trnave a Žilinskou univerzitou v Žiline spúšťajú druhý ročník projektu AJA 2017. Organizátori chcú priblížiť hravou formou mladým ľuďom štúdium technických odborov a získať ich pre toto štúdium.

4 AJA 2017
Ilustračná snímka AJA 2016

Prvý ročník AJA 2016 , ktorý sa uskutočnil počas letných mesiacov, dokázal životaschopnosť tohto projektu. O akadémiu bol záujem nielen zo strany chlapcov, ale aj dievčat. Všetkým sa program, ktorý bol kombináciou teórie a praxe, veľmi páčil a hádam sa aj nadchli možnosťami štúdia technického smeru. Strávili päť dní s odborníkmi z automobilového priemyslu, aby spoznali ako sa pracuje nielen vo výrobných halách, ale aj v laboratóriu. Nechýbali rôzne zábavné praktické cvičenia, prehliadky najmodernejších pracovísk či zaujímavé diskusie o budúcnosti automobilizmu.

Každá z troch minuloročných akadémií sa skončila ukážkovou slávnostnou promóciou a odovzdávaním diplomov jej účastníkom. "Pozitívne ohlasy na prvý ročník AJA dokazujú, že sprostredkovať informácie a poznatky z automobilového prostredia je možné aj hravou a zaujímavou formou. Aj toto je jedna z ciest, ako inšpirovať žiakov k štúdiu technických smerov a udržať tak konkurencieschopnosť slovenského priemyslu," hovorí prezident ZAP SR Juraj Sinay.

5 AJA 2016
Ilustračná snímka AJA 2016

Druhý ročník Automobilovej Junior akadémie bude aj tento rok v mestách sídiel výrobných závodov slovenských automobiliek. V Trnave od 10. do 14. júla, v Žiline od 17. do 21. júla a Bratislave od 21. do 25. augusta. Týždenný vzdelávací a zážitkový program AJA 2017 je určený žiakom, ktorí ukončia štúdium v siedmom a ôsmom ročníku základných škôl. Časť programu bude prebiehať na akademickej pôde a časť priamo vo výrobnom závode. Informácie spolu s prihlasovacím formulárom si záujemcovia nájdu na webovej stránke www.ajakademia.sk.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.