Automobilový priemysel bilancuje

Streda, 26 jún 2013

Pred dvadsiatimi rokmi, v roku vzniku samostatnosti Slovenska, vzniklo Združenie automobilového priemyslu, známe najmä ako ZAP. Táto skratka mu zostala aj po dvadsiatich rokoch, aj keď ZAP už nie je združenie, ale zväz – plným názvom Zväz automobilového priemyslu. Práve výsledky svojej činnosti za dve desaťročia si zväz, za ktorým sa skrýva široko rozvetvené odvetvie automobilového priemyslu, teraz pripomína.

ZAP

Automobilový priemysel za bývalej republiky sme vnímali najskôr ako výrobu skriňových dodávkových automobilov Škoda 1203, ktorých výrobu federálne orgány postupne preniesli z Čiech do Trnavy. Oživenie prišlo po vzniku Bratislavských automobilových závodov v bratislavskej Devínskej Novej Vsi. To už bol skutočný začiatok zrodu slovenského automobilového priemyslu. Aj keď začiatky boli dosť neisté, neskorší vstup Volkswagenu do tohto podniku znamenal rozmach výroby osobných automobilov na Slovensku.

Príchod dvoch ďalších automobiliek na Slovensko, francúzskeho koncernu PSA Peugeot Citroën a kórejskej Kie znamenal pre malú republiku v strede Európy obrovský rozmach automobilovej výroby. Veď keď v roku 1993 sa na Slovensku vyrobilo 2952 automobilov, o päť rokov neskôr, v roku 1998, to už bolo 125 281 vyrobených áut, v roku 2003 281 160, v roku 2007 571 071 automobilov a v roku 2012 sa Slovensko mohlo chváliť produkciou 926 555 automobilov. V tomto roku, napriek recesii automobilovej produkcie, by sa podľa odhadu malo u nás vyrobiť viac ako 930 tisíc nových áut.

ZAP

Dôkazom o veľkosti automobilovej produkcie Slovenska je napríklad skutočnosť, že v roku 2012 sa na Slovensku vyrobilo 171 áut na tisíc obyvateľov, čo bolo absolútne svetové prvenstvo. Nikde inde na svete sa na tisíc obyvateľov nevyrobilo viac áut ako u nás. Len pre porovnanie: vo Francúzsku sa na tisíc obyvateľov vyrobilo 36 áut, vo Veľkej Británii len 23 a v takej automobilovej veľmoci ako Taliansko len 13.

ZAP

Slovenský automobilový priemysel do veľkej miery živí aj národ slovenský. V roku 1993 sa na výrobe áut na Slovensku podieľalo približne dvadsať tisíc obyvateľov slovenskej populácie. O dvadsať rokov neskôr, v roku 2013, je nárast počtu pracovných miest iniciovaných automobilovým priemyslom desaťnásobne vyšší, teda okolo 200 000 obyvateľov. Na výrobe áut sa na Slovensku v roku 2012 podieľalo okolo 275 firiem.

Vyplýva to zo štúdie, ktorú vypracovala Ekonomická univerzita v Bratislave. Podľa nej automobilový priemysel generuje v slovenskej ekonomike až 9 % zamestnanosti, teda spomínaných približne 200 tisíc pracovných miest. Samotné automobilky zamestnávajú okolo 16 tisíc ľudí. V celom automobilovom priemysle pracuje celkovo 60 tis. ľudí, ďalších 81 tisíc zamestnancov nachádza prácu u subdodávateľov. Zvyšné pracovné miesta vznikajú pri výrobe spotrebných predmetov, ktoré si ľudia z takto zarobených príjmov kupujú.

ZAP

Podľa prezidenta ZAP-u Jaroslava Holečka sa Slovensku za dvadsať rokov podarilo posunúť automobilový priemysel do pozície lídra. Slovensko zato vďačí trom výrobcom automobilov a dodávateľom komponentov, doplnkov a príslušenstva. Automobilový priemysel dosiahol za rok 2012 obrat 27,5 mld eur.

Podľa štatistík ZAP-u sa na Slovensku za 20 rokov vyrobilo 6,093 milióna automobilov, 5,987 milióna prevodoviek, 1,85 milióna spaľovacích motorov a zaregistrovalo sa 1,362 nových automobilov. Najväčší nárast automobilovej produkcie na Slovensku bol v rokoch 1997, kedy došlo k rozšíreniu výroby vo Volkswagene Slovakia, potom v roku 2007, kedy u nás rozbiehal výrobu PSA Peugeot Citroen a Kia Motors Slovakia.

Zo Slovenska putujú do celého sveta modely automobilov, vyrábané na Slovensku, napríklad VW Touareg a Up!, Audi Q7, Škoda Citygo, Seat Mii, Peugeot 208, Citroën C3 Picasso, Peugeot 207i, Kia cee'd, Cee'd SW, Pro cee'd, Venga, Sportage, Pro cee'd GT.

Autor: J. Goldberger
Foto: jg
Pridať komentár
Bleskovky
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.
vw-id3
Podľa zahraničných médií sa nemecký koncern Volkswagen chystá vyrábať elektrické modely, ktoré by svojou nízkou cenou mohli v Európe pre európskych zákazníkov konkurovať čínskym modelom, alebo aj modelom ako Dacia Spring. Nové cenovo prístupnejšie elektromobily by sa na trh mohli dostať v roku 2027. Volkswagen na túto cestu nastupuje sám, bez kooperácie s inou automobilkou, aj keď pôvodne ako o partnerovi uvažoval, že by ním mohol byť francúzsky Renault. Už základný model uvažovaného elektromobilu od Volkswagenu bude obsahovať štandardy používaných technológií, kvalitu a dizajn, ktoré nemecký výrobca aplikuje na svojich modeloch.
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring