Automobilový priemysel bilancuje

Streda, 26 jún 2013

Pred dvadsiatimi rokmi, v roku vzniku samostatnosti Slovenska, vzniklo Združenie automobilového priemyslu, známe najmä ako ZAP. Táto skratka mu zostala aj po dvadsiatich rokoch, aj keď ZAP už nie je združenie, ale zväz – plným názvom Zväz automobilového priemyslu. Práve výsledky svojej činnosti za dve desaťročia si zväz, za ktorým sa skrýva široko rozvetvené odvetvie automobilového priemyslu, teraz pripomína.

ZAP

Automobilový priemysel za bývalej republiky sme vnímali najskôr ako výrobu skriňových dodávkových automobilov Škoda 1203, ktorých výrobu federálne orgány postupne preniesli z Čiech do Trnavy. Oživenie prišlo po vzniku Bratislavských automobilových závodov v bratislavskej Devínskej Novej Vsi. To už bol skutočný začiatok zrodu slovenského automobilového priemyslu. Aj keď začiatky boli dosť neisté, neskorší vstup Volkswagenu do tohto podniku znamenal rozmach výroby osobných automobilov na Slovensku.

Príchod dvoch ďalších automobiliek na Slovensko, francúzskeho koncernu PSA Peugeot Citroën a kórejskej Kie znamenal pre malú republiku v strede Európy obrovský rozmach automobilovej výroby. Veď keď v roku 1993 sa na Slovensku vyrobilo 2952 automobilov, o päť rokov neskôr, v roku 1998, to už bolo 125 281 vyrobených áut, v roku 2003 281 160, v roku 2007 571 071 automobilov a v roku 2012 sa Slovensko mohlo chváliť produkciou 926 555 automobilov. V tomto roku, napriek recesii automobilovej produkcie, by sa podľa odhadu malo u nás vyrobiť viac ako 930 tisíc nových áut.

ZAP

Dôkazom o veľkosti automobilovej produkcie Slovenska je napríklad skutočnosť, že v roku 2012 sa na Slovensku vyrobilo 171 áut na tisíc obyvateľov, čo bolo absolútne svetové prvenstvo. Nikde inde na svete sa na tisíc obyvateľov nevyrobilo viac áut ako u nás. Len pre porovnanie: vo Francúzsku sa na tisíc obyvateľov vyrobilo 36 áut, vo Veľkej Británii len 23 a v takej automobilovej veľmoci ako Taliansko len 13.

ZAP

Slovenský automobilový priemysel do veľkej miery živí aj národ slovenský. V roku 1993 sa na výrobe áut na Slovensku podieľalo približne dvadsať tisíc obyvateľov slovenskej populácie. O dvadsať rokov neskôr, v roku 2013, je nárast počtu pracovných miest iniciovaných automobilovým priemyslom desaťnásobne vyšší, teda okolo 200 000 obyvateľov. Na výrobe áut sa na Slovensku v roku 2012 podieľalo okolo 275 firiem.

Vyplýva to zo štúdie, ktorú vypracovala Ekonomická univerzita v Bratislave. Podľa nej automobilový priemysel generuje v slovenskej ekonomike až 9 % zamestnanosti, teda spomínaných približne 200 tisíc pracovných miest. Samotné automobilky zamestnávajú okolo 16 tisíc ľudí. V celom automobilovom priemysle pracuje celkovo 60 tis. ľudí, ďalších 81 tisíc zamestnancov nachádza prácu u subdodávateľov. Zvyšné pracovné miesta vznikajú pri výrobe spotrebných predmetov, ktoré si ľudia z takto zarobených príjmov kupujú.

ZAP

Podľa prezidenta ZAP-u Jaroslava Holečka sa Slovensku za dvadsať rokov podarilo posunúť automobilový priemysel do pozície lídra. Slovensko zato vďačí trom výrobcom automobilov a dodávateľom komponentov, doplnkov a príslušenstva. Automobilový priemysel dosiahol za rok 2012 obrat 27,5 mld eur.

Podľa štatistík ZAP-u sa na Slovensku za 20 rokov vyrobilo 6,093 milióna automobilov, 5,987 milióna prevodoviek, 1,85 milióna spaľovacích motorov a zaregistrovalo sa 1,362 nových automobilov. Najväčší nárast automobilovej produkcie na Slovensku bol v rokoch 1997, kedy došlo k rozšíreniu výroby vo Volkswagene Slovakia, potom v roku 2007, kedy u nás rozbiehal výrobu PSA Peugeot Citroen a Kia Motors Slovakia.

Zo Slovenska putujú do celého sveta modely automobilov, vyrábané na Slovensku, napríklad VW Touareg a Up!, Audi Q7, Škoda Citygo, Seat Mii, Peugeot 208, Citroën C3 Picasso, Peugeot 207i, Kia cee'd, Cee'd SW, Pro cee'd, Venga, Sportage, Pro cee'd GT.

Autor: J. Goldberger
Foto: jg
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.