Automobilový priemysel: ťahúň našej ekonomiky

Utorok, 06 máj 2014

Aj keď je Slovensko malá krajina, v automobilovom ponímaní je svetový obor, hlavne pokiaľ ide o výrobu automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. V tomto hodnotení sme v rokoch 2012 i 2013 porazili všetky štáty sveta.

ZAP tlač. konferancia
Zväz automobilového priemyslu SR predostrel pred novinárov svoju víziu vzdelávania

V počte vyrobených automobilov sa Slovensko v roku 2013 oproti roku predchádzajúcemu posunulo ešte vyššie, keď prekonalo vlastný rekord vo výrobe áut. V troch automobilkách opustilo výrobné linky v roku 2013 až 987.718 (v roku 2012 to bolo 926.555) nových automobilov. Aj preto môžeme povedať, že automobilový priemysel je najvýznamnejším odvetvím nášho priemyslu za uplynulý rok.

Slovensko: automobilová veľmoc

Z troch liniek našich automobiliek zišlo v roku 2013 takmer jeden milión automobilov. Je to o 6,6 % viac ako v roku 2012. V roku 2014 tieto počty Slovensko pravdepodobne nedosiahne, ale i tak to bude nad hranicou 900 tisíc automobilov. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR je Slovensko stále svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov, keď rekord 171 z roku 2012 sme v minulom roku zvýšili na 182.

graf2
Slovensko je svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov

Automobilový priemysel je jednoznačne naše najvýznamnejšie odvetvia hospodárstva. Jeho výsledky sú rok čo rok lepšie. Aby to tak aj naďalej zostalo a automobilový priemysel by bol aj v ďalších rokoch chrbtovou kosťou slovenského priemyslu a pýchou Slovenska, je potrebné vytvoriť na to primerané podmienky. Musí mať na to kvalifikovanú pracovnú silu a zapájať do tohto procesu aj vedu a výskum.

Vylepšiť kvalifikovanosť pracovnej sily v automobilovom priemysle by mohol kvalitnejší a efektívnejší systém vzdelávania. Také vzdelávanie, ktoré by školy viac priblížilo praxi, resp. spojilo školskú teóriu s dielenskou praxou. Vo Zväze automobilového priemyslu SR tomu vravia duálne vzdelávanie. Také, ktoré by bolo, ako inak, zamerané na ďalší rozvoj priemyslu.

Strategický cieľ: duálne vzdelávanie

Duálne vzdelávanie, väčšie zapojenie a využívanie vedy a výskumu pre priemysel a podpora subdodávateľského odvetia automobilového priemyslu sa majú stať hlavnými strategickými cieľmi ZAP SR na rok 2014. Zväz (automobilového priemyslu SR) chce v tomto roku naštartovať viacero aktivít, ktoré by naplnili tieto ciele a ktoré už počas minulého obdobia dôkladne pripravoval.

Podstatou duálneho vzdelávania je jeho zameranie pre zamestnanie. A k tomu sú nevyhnutné reformy školského systému, ktorý bude viac napojený na potreby zamestnávateľov, čo je prioritou číslo jeden pre ZAP SR. Prezident zväzu Jaroslav Holeček to vidí tak, že pre zabezpečenie rozvoja Slovenska vo všetkých odvetviach v horizonte piatich rokov je potrebných 320 000 nových zamestnancov, z toho 75 % ako náhradu za tých, ktorí odídu do dôchodku.

graf1
Nárast výroby automobilov na Slovensku v rokoch 2000 až 2013 a prognóza na rok 2014

Riešenie: transformácia odborného vzdelávania

Povedal tiež, že ročne do dôchodku ročne odíde viac ako 33 000 kvalifikovaných stredoškolsky vzdelaných pracovníkov, pričom zo stredných škôl vyjde iba 5000 kvalifikovaných pracovníkov. Ostatní pokračujú v štúdiu na vysokej škole alebo sa stávajú nezamestnanými, pretože vyštudovali odbor, ktorý hospodárstvo nepotrebuje alebo sú kvalitatívne nepoužiteľní.Preto je podľa neho transformácia školského systému je nevyhnutná. Riešením musí byť štátom podporovaný projekt transformácie odborného vzdelávania, do ktorého je ZAP SR aktívne zapojený.

Viceprezident ZAP SR pre vzdelávanie Július Hron k tomu dodáva, že už v septembri štartujú s pomocou ZAP-u pilotné projekty s prvkami duálneho vzdelávania na stredných školách. Snahou je získať čo najviac firiem, ktoré si budú svojich zamestnancov vyberať už na školách a poskytovať im praktickú výučbu vo svojich prevádzkach. Reformu stredného odborného školstva inicioval zväz už v roku 2012.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.