Automobilový priemysel: ťahúň našej ekonomiky

Utorok, 06 máj 2014

Aj keď je Slovensko malá krajina, v automobilovom ponímaní je svetový obor, hlavne pokiaľ ide o výrobu automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. V tomto hodnotení sme v rokoch 2012 i 2013 porazili všetky štáty sveta.

ZAP tlač. konferancia
Zväz automobilového priemyslu SR predostrel pred novinárov svoju víziu vzdelávania

V počte vyrobených automobilov sa Slovensko v roku 2013 oproti roku predchádzajúcemu posunulo ešte vyššie, keď prekonalo vlastný rekord vo výrobe áut. V troch automobilkách opustilo výrobné linky v roku 2013 až 987.718 (v roku 2012 to bolo 926.555) nových automobilov. Aj preto môžeme povedať, že automobilový priemysel je najvýznamnejším odvetvím nášho priemyslu za uplynulý rok.

Slovensko: automobilová veľmoc

Z troch liniek našich automobiliek zišlo v roku 2013 takmer jeden milión automobilov. Je to o 6,6 % viac ako v roku 2012. V roku 2014 tieto počty Slovensko pravdepodobne nedosiahne, ale i tak to bude nad hranicou 900 tisíc automobilov. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR je Slovensko stále svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov, keď rekord 171 z roku 2012 sme v minulom roku zvýšili na 182.

graf2
Slovensko je svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov

Automobilový priemysel je jednoznačne naše najvýznamnejšie odvetvia hospodárstva. Jeho výsledky sú rok čo rok lepšie. Aby to tak aj naďalej zostalo a automobilový priemysel by bol aj v ďalších rokoch chrbtovou kosťou slovenského priemyslu a pýchou Slovenska, je potrebné vytvoriť na to primerané podmienky. Musí mať na to kvalifikovanú pracovnú silu a zapájať do tohto procesu aj vedu a výskum.

Vylepšiť kvalifikovanosť pracovnej sily v automobilovom priemysle by mohol kvalitnejší a efektívnejší systém vzdelávania. Také vzdelávanie, ktoré by školy viac priblížilo praxi, resp. spojilo školskú teóriu s dielenskou praxou. Vo Zväze automobilového priemyslu SR tomu vravia duálne vzdelávanie. Také, ktoré by bolo, ako inak, zamerané na ďalší rozvoj priemyslu.

Strategický cieľ: duálne vzdelávanie

Duálne vzdelávanie, väčšie zapojenie a využívanie vedy a výskumu pre priemysel a podpora subdodávateľského odvetia automobilového priemyslu sa majú stať hlavnými strategickými cieľmi ZAP SR na rok 2014. Zväz (automobilového priemyslu SR) chce v tomto roku naštartovať viacero aktivít, ktoré by naplnili tieto ciele a ktoré už počas minulého obdobia dôkladne pripravoval.

Podstatou duálneho vzdelávania je jeho zameranie pre zamestnanie. A k tomu sú nevyhnutné reformy školského systému, ktorý bude viac napojený na potreby zamestnávateľov, čo je prioritou číslo jeden pre ZAP SR. Prezident zväzu Jaroslav Holeček to vidí tak, že pre zabezpečenie rozvoja Slovenska vo všetkých odvetviach v horizonte piatich rokov je potrebných 320 000 nových zamestnancov, z toho 75 % ako náhradu za tých, ktorí odídu do dôchodku.

graf1
Nárast výroby automobilov na Slovensku v rokoch 2000 až 2013 a prognóza na rok 2014

Riešenie: transformácia odborného vzdelávania

Povedal tiež, že ročne do dôchodku ročne odíde viac ako 33 000 kvalifikovaných stredoškolsky vzdelaných pracovníkov, pričom zo stredných škôl vyjde iba 5000 kvalifikovaných pracovníkov. Ostatní pokračujú v štúdiu na vysokej škole alebo sa stávajú nezamestnanými, pretože vyštudovali odbor, ktorý hospodárstvo nepotrebuje alebo sú kvalitatívne nepoužiteľní.Preto je podľa neho transformácia školského systému je nevyhnutná. Riešením musí byť štátom podporovaný projekt transformácie odborného vzdelávania, do ktorého je ZAP SR aktívne zapojený.

Viceprezident ZAP SR pre vzdelávanie Július Hron k tomu dodáva, že už v septembri štartujú s pomocou ZAP-u pilotné projekty s prvkami duálneho vzdelávania na stredných školách. Snahou je získať čo najviac firiem, ktoré si budú svojich zamestnancov vyberať už na školách a poskytovať im praktickú výučbu vo svojich prevádzkach. Reformu stredného odborného školstva inicioval zväz už v roku 2012.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.