Bilancovanie: Aj taký bol rok 2015

Sobota, 23 január 2016

Za posledný rok sa toho veľa udialo, ešte viac nasľubovalo, a ako to už chodí, len málo čo sa splnilo. Najmä nie to, čo národ očakáva a čo mu uľahčuje život. Napríklad márne a už pridlho čakáme na dobudovanie diaľnice do Košíc, po ktorej sme mali cestovať už v roku 2010. Táto megastavba sa nespojazdní ani v roku 2019, čo bol posledný a vraj aj definitívny termín súčasného ministra dopravy.

Zápcha na diaľnici
Bežný obraz slovenských ciest: zápchy, zápchy a znovu zápchy, resp. Stau, Stau, Stau, pretože obrázok aj keď je ako šitý na naše cesty, je z nemeckej diaľnice. Ale veď aj obrázok švajčiarskej krajiny pred rokmi bývalý predseda vlády vydával za slovenský.

Ale poďme k tomu, čo nevyžaduje miliardy a kde by pomohlo pohnúť trošku viac rozumom. Napríklad zaistiť parkovanie pre približne pol milióna obyvateľov hlavného mesta Slovenska a ďalším okolo sto tisíc obyvateľom najväčšieho sídliska v Petržalke. Určite však nie tak, ako to chcel riešiť starosta Petržalka Vladimír Bajan, keď vzal riešenie parkovania do vlastných rúk a bez odsúhlasenia poslancami uzavrel zmluvu s košickou firmou, ktorej zveril systém parkovania v Petržalke. Paradoxom nie je len to, že doterajšie bezplatné parkovanie pre tých, ktorí tu trvale bývajú, by sa nemalou sumou spoplatnilo, ale najmä to, že ani po uhradení vypísaného poplatku by obyvatelia sídliska na pravom brehu Dunaja nemali parkovanie garantované.

Starosti nielen Bratislavčanom, ale aj ďalším okolo sto tisícom dochádzajúcim za prácou do hlavného mesta komplikuje život stále viac kolabujúca doprava. Už to nie je len na príjazdových a výpadových cestách do a zo slovenskej metropoly v pondelok ráno a piatok popoludní, keď sa začína a končí pracovný týždeň. Tak je to nielen každé ráno a podvečer v uliciach Bratislavy, ale dopravná špička tu sťažuje život už počas celého dňa.

Primátor Bratislavy to nevyriešil a je ďaleko aj od zažehnania kolabujúcej dopravy.

Pred voľbami pred rokom síce terajší šéf radnice sľuboval zmeny a zlepšenia v doprave, jej kvalita sa však nepohla z miesta, skôr sa skomplikovala. Malo tomu pomôcť zavedenie integrovanej dopravy, ktorá však hromadnú dopravu podľa odborníkov navyše ešte zdražuje. A tak vopred odradila tých, čo pomýšľali presedlať z individuálnej dopravy na hromadnú. V uliciach mesta mohlo byť menej osobných áut a vyhli by sme sa tak čínskemu spôsobu zahaľovania mesta do výfukového smogu.

Neriešených problémov a komplikácií pre motoristov i bežných občanov je v tomto štáte dánskom stále viac ako dosť. Každý nový deň prináša nové a nové. Tak napríklad minister vnútra zariadil vyššie pokuty, invalidní občania už nemajú nárok cestovať v MHD zadarmo, dôchodcovia nad 70 rokov si musia vystáť rad na senior pas a za jeho vydanie zaplatiť, že obchvat Bratislavy je stále v plienkach a bude stáť majland, že rýchlosť policajti merajú hlavne tam, kde je najväčšia šanca čo najviac na pokutách zarobiť, a nie tam, kde by mali viac chrániť chodcov pred autami, že mesto autá odťahujú rýchlejšie ako zlodeji, atď.

Napriek tomu všetci zodpovední za tento stav, od vlády Slovenskej republiky a poslancov Národnej rady, cez primátorov a starostov, i tí ďalší mali pokojné Vianoce, veselo oslavovali Silvestra i príchod nového roka, a teraz sa už sústreďujú na volebnú kampaň pred marcovými voľbami. Medzitým stihla vláda Slovenskej republiky pridať dôchodcom (trikrát hurá!) na prilepšenie jedno euro a deväťdesiat centov!

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.